بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
برنامه عرضه اولیه پنج درصد از سهام شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج در حالی با حواشی و مشکلات فراوانی در خصوص تخصیص سهام به سهامداران آنلاین همراه شد که این مجموعه در مدت حضور خود در فرابورس نتوانست موجبات رضایت اهالی بازار سرمایه در اعطای بازدهی مناسب و نمایش عملکرد مطلوب از لحاظ سودآوری فراهم کند و بدین ترتیب عرضه اولیه "بکهنوج" برگ دیگری از کارنامه عملکرد نامطلوب شرکت فرابورس در انجام برنامه عرضه اولیه را رقم زد.
کد خبر : ۱۷۰۷۰۴
نویسنده :
جمشیدی

برنامه عرضه اولیه پنج درصد از سهام شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج در حالی با حواشی و مشکلات فراوانی در خصوص تخصیص سهام به سهامداران آنلاین همراه شد که این مجموعه در مدت حضور خود در فرابورس نتوانست موجبات رضایت اهالی بازار سرمایه در اعطای بازدهی مناسب و نمایش عملکرد مطلوب از لحاظ سودآوری فراهم کند و بدین ترتیب عرضه اولیه "بکهنوج" برگ دیگری از کارنامه عملکرد نامطلوب شرکت فرابورس در انجام برنامه عرضه اولیه را رقم زد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این مجموعه که همچون عرضه اولیه دیگر فرابورس یعنی "دماوند" در گروه عرضه برق، گاز و بخار آب فعالیت دارد، از جمله شرکت هایی است که قیمت سهام آن به دلیل عدم حمایت سهامدار عمده شرکت یعنی شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر از روند قیمت سهام و نیز عدم نظارت صحیح و دقیق نهادهای ناظر در فرابورس و سازمان بورس در مدت کوتاهی به محدوده کمتر از قیمت روز عرضه اولیه رسیده. آنچنان که "بکهنوج" که در 12 مهر ماه سال 95 با قیمت 930 تومان پا به فرابورس گذاشت اکنون با گذشت 28 روز از زمان ورود آن به بازار سرمایه به محدوده قیمتی 889 تومان نزول یافته است.

علاوه بر این، به زعم بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه عرضه "بکهنوج" یکی دیگر از عرضه های ناموفق شرکت فرابورس به شمار می رود. چرا که معاملات سهام این شرکت در روز دوم معاملاتی روندی متعادل به خود گرفت و تا درصدهای منفی قیمتی نیز پیش رفت. همچنین فرآیند کشف قیمت و تخصیص سهام به معامله گران آنلاین نیز در جریان انجام برنامه عرضه اولیه شرکت مذکور با مشکلات متعددی مواجه شد و این امر پس از گذر حدود چهار ساعت از میزان تعیین شده برای تخصیص سهام انجام پذیرفت که البته این موضوع باتوجه به قطعی متعدد سامانه معاملات بازار سرمایه و عدم وجود نرم افزاری مناسب به منظور انجام این برنامه بارها و بارها رخ داده و سهامداران به دفعات در برنامه عرضه های دیگر شاهد این موضوع بوده اند.

بر این اساس صرف نظر از این موضوع بررسی روند قیمت سهام شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج حاکی از آن است که مدیران ارشد و سهامدار عمده مجموعه برنامه کارآمدی در راستای حمایت از معاملات سهام شرکت در بازار سرمایه ندارند و افت ارزش سهام "بکهنوج" در مدت معاملات 28 روز اخیر و نزول آن به قیمت کمتر از کشف قیمت آن در عرضه اولیه خود گواه این موضوع است.

بر این اساس موضوعی که مطرح می شود این است که بهانه یا توجیه سهامدار عمده و مدیران ارشد شرکت در نمایش عملکرد این چنینی از خود در خصوص روند معاملات سهام چیست؟ براستی هدف این مجموعه از ورود به بازار سرمایه چه بوده است؟ مگر نه اینکه بازار سرمایه بستری است برای تأمین مالی شرکت ها جهت رشد و بالندگی آنها، پس چرا شاهد ورود سهام شرکت ها با قیمت های بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آنها در بورس و عرضه قابل توجه سهام شرکت از سوی سهامدار حقوقی و عمده آن به جهت جلوگیری از رشد قیمت سهام هستیم؟ تا بدان جا که سهم هنوز نیامده با تقاضای قابل توجه سهامداران حقوقی برای فروش سهام مواجه می شود که در پی ایجاد موجی از نا امیدی خیلی زود سهامداران خرد و حقیقی نیز به جرگه فروشندگان سهام می پیوندند و عطای دریافت سود از مشارکت در برنامه عرضه اولیه را به لقای آن می بخشند.

بر این اساس بهتر به نظر می رسد تا شرکت فرابورس با توجه به افزایش تعداد عرضه های اولیه ناموفق و نیز بی اعتمادی سهامداران نسبت به اجرای این برنامه بازنگری در بررسی وضعیت بنیادی شرکت ها و اهداف مدیران آن جهت حضور در بازار سرمایه انجام دهد. چرا که با تکرار اتفاقات این چنینی انجام برنامه عرضه اولیه تنها فرصتی جهت سوء استفاده مدیران شرکت های نوپا و کوچک از حضور در بورس و دریافت درآمدهای هنگفت از عرضه سهام با قیمت ها بسیار بالا فراهم می سازد و در مقابل ضرر و زیان بر سهامداران خرد و حقیقی اعمال می کند.

بر اساس این گزارش، شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج از لحاظ سودآوری و عملیاتی نیز تاکنون چندان موفق عمل نکرده است. آنچنان که در حالی سود 1057ریالی را برای سال مالی جاری برآورد کرده که در دوره عملکر شش ماهه نخست همان سال تنها 37 درصد از بودجه برآوردی را پوشش داده است. از این رو باید منتظر ماند و دید که این مجموعه تا پایان سال مالی منتهی به 30 دی ماه 95 تا چه اندازه به برآوردهای خود دست خواهد یافت و وعده سود 1057 ریالی را برای سهامداران خود محقق می سازد یا نه؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
سهامداراش باید به جرم گرانفروشی از مدیران فرابورس شکایت کنن. این سهم اصلن نباید به بورس میومد.
به مدیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
امروز قرار است ساخت چند نیروگاه بصورت همزمان با دستور معاونت اول ریاست جمهوری آغاز شود که شرکت های بورسی در ساخت و تجهیز آنها نقش عمده ای دارند لذا بصورت یک مقاله تحلیلی به برسی ساختار این شرکت ها و نوع مشارک و همچنین ابعاد هر کدام از نیروگاه ها بپردازید
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
هیچکدام از عرضه های نیروگاه برق از قبیل بمپنا، دماوند، بکهنوج و وهور موفق نبوده است. در مجموع سهامداران نیروگاههابویژه بمپنا بازده مناسبی از سرمایه گذاری شان بدست نیاورده اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
اکثر سهامهای بورس سودی تقسیم نمی کنند و شبیه برگه های پنتاگون شده اند
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
وضع بورس خراب شده....ترامپ بیا ما رو بخور راحت شیم
هیچکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
به نام خدا:
با سلام و خدا قوت به شما:
یک عده افکار مردم را نسبت به ترامپ مسموم کرده اند. کسی که طرفدار
پوتین است،هیچ موقع با مشورت پوتین (جنگ) علیه ایران به پا نمی کند.
روسیه حامی سر سخت ایران است.
موفق و پیروز باشید.
منوچهر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
کاش عوامل این عرضه اولیه این رو بدانند که من بازنشسته روز دوم در قیمت 1019 حدود 40 هزارتا گرفتم و از اون موقع منتظرم که به حداقل به پول خودم برسم من بازنشسته هستم و این حقوق 4 ماه زن بچه من هست که با بی وجدانی تمام به قیمت بالا عرضه کردن و هرروز قیمت سهم پایینتر میاد هرروز مسببان این عرضه رو نفرین میکنم که اینجوری مرا به خاک سیاه نشاندن اخر اگر ارزش داشت پس چرا 250 تاحقوقی روز دوم سهم رو عرضه کردن و پا به فرار گذاشتن دزدی در روز روشن بعد مدیر عامل هم میاد میگه این سهم 1050 تومان ارزش داره خسته نباشی کجا بودی روز عرضه اولیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
سهامدار عمدش داره لجبازی میکنه و با بعضی از حقیقی ها سرشاخ شده در صورتی که باید به وظیفش که حمایت از سهم بپردازه و دست از این بچه بازیها برداره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
آمدند و بنجل به خلق الله گران انداختند و رفتند پی کارشون . کلا بورس ما تا وقتی یکعده در آن سکانداری میکنند جز پولسازی برای یکعده که بکار گمارده آنها را کار دیگری نمیکنند . خدارا شکر که من نخریدم والا هشتاد درصد ضرر میشد صددرصد
رضا
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
جالبه عرضه اولیه های این دولت حدوسط نداشت یاخیلی خوب بودمثل اپ که علیرغم سنگینی نسبی سهم رشد65درصدی واقعا قابل قبول بودهرچندروش عرضه این سهم وتبعیضی که کارگزاریهاقایل شدندبسیارزشت بودازجمله خودمن باوجودیکه دوباربه کارگزاری زنگ زدم وتقاضای خریدکردم برایم تخصیصندادندهرچنداکثرعرضه های قبل رابی دردسرانلاین می گرفتم هرچندبدلیل کوچک بودن عرضه های قبل سودشان یک دهم اپ بودنمونه های دیگرتلیسه غگلستا اپرداز زگلدشت وهوربودکه بین 40تا120درصدرشدداشت والبته سهمهای سنگینی مثل بفجرومبین هم با30تا40درصدرشدبسیارمناسب بودندحتی سهمهای باقیمت بالا مثل حپارساکه 50تا60درصدرشدکرداماازان سوسهمهایی هم مثل شسپاکه بورس نیوزهم هیچ وقت پیگیری نکردبه یک سوم قیمت عرضه رسیدقاسم سخوزهم که نصف قیمت عرضه شدندوحالادوسهم بسیارناموفق درزمینه نیروگاه دماوندوبکهنوج
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
سلام این عرضهها اولیه نشا ندهنده وجود حباب در تفکرات مدیران است مزذ عالی وبالاتر از بیل کیتس دفتر کار اسمانخراش باید باشد وکرانقیمت ترین ماشینها برای مدیر ولی کار صفر وطن برستی صفر سواد صفر انسانیت صفر منطق اصلا جی هست ووو اینها مدیران ما هستند البته باید 2--3 باسبورت هم باید داشته باشند با کرین کارت البته به صورت فوق محرمانه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
ساخت نیروگاه برق در ایران پر هزینه تر از سایر کشور های هم جوار است و برق آن هم باید به دولت فروخته شود و در نتیجه حاشیه سود تعریف نشده ای دارند یک نیروگاه برق اگر بر اساس استاندارد های بین المللی تعریف شده ساخته شود باید بتواند پس از بهره برداری درآمد حاصل ظرف مدت 5 سال برابر با اصل سرمایه شود و تا 5 سال دیگر که عمر مفید نیروگاه به اتمام می رسد سود مناسبی بدست دهد ولی در ایران بازگشت سرمایه حدود ده سال به درازا می کشد که آنهم دیگر به انتهای عمر مفید رسیده و نیاز از بازسازی و خرید فناوری نوین دارد و در نتیجه نیروگاه سازی در ایران چندان مقرون به صرف نیست
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
وقتی نیروگاها اقبال ندارن علت عرضه اونها چیه واقعا ؟ بدتر از اون وقتی سهامدار عمده حمایت نمیکنه چه دلیلی برای عرضه وجود داره ؟