بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
مستطيل شيشه اي تالار

تلخ و شیرین چهار گروه بورسی

آخرین روز از معاملات بازار سرمایه در هفته جاری با رشد اندک شاخص کل بورس و افت دسته جمعی اغلب سهام شرکت ها همراه شد بطوریکه اکثر نمادهای مورد توجه اهالی تالار طی هفته گذشته و اوایل هفته جاری، امروز با افت قیمت و کاهش حجم معاملات مواجه شدند.
کد خبر : ۱۷۰۸۰۰
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.08.26 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 119 واحد کاهش به رقم 56037 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 880 واحد افزایش عدد 170017 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 11 واحد افزایش به رقم 27973 واحد رسيد.

همچنین در این روز "تاپیکو" با 82 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 34 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 9 واحدکاهش به رقم 831 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 7574 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1562 میلیارد ریال رسید.

آخرین روز از معاملات بازار سرمایه در هفته جاری با رشد اندک شاخص کل بورس و افت دسته جمعی اغلب سهام شرکت ها همراه شد بطوریکه اکثر نمادهای مورد توجه اهالی تالار طی هفته گذشته و اوایل هفته جاری، امروز با افت قیمت و کاهش حجم معاملات مواجه شدند.

بنابر گزارش بورس نیوز، امروز در نماد شرکت های خودرویی شاهد کاهش قابل توجه نرخ اغلب سهام شرکت های این گروه بودیم، ایران خودرو که این روزها تبدل به لیدر روزهای منفی بازار شده است پس از کاهش سود برآوردی شرکت سایپا دیزل و اعلام زیان 93 تومانی توسط این شرکت یک جورهایی ماست خود را کیسه کرده چرا این شرکت هم در داخل مجموعه خود سهام شرکت "خاور" ی را دارد که بدتر از "خکاوه" نباشد بهتر از آن نیست. جالب است که ماه ها از سر و صداها وهیاهوهای شرکت های خودرویی می گذرد اما هنوز ماحصل فعالیت های این شرکت ها تداوم و مذاکره با شرکای قبلی می باشد و هنوز حتی یک شرکت جدید خودرویی هم به سمت خودروسازان ما رهسپار نشده است. از سوی دیگر امروز در حالی شاهد توقف نماد "خپارس" به دلیل ابهام در ارایه اطلاعات بودیم که اهالی تالار معتقدند سرنوشت خوبی در انتظار صورت های مالی پارس خودرو پس از بازگشایی نماد خواهد بود، اما تأمل بر انگیز ترین خبر خودرویی امروز شایعه اهالی تالار مبنی بر تصمیم مدیران سایپا برای انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برند می باشد، این اتفاق اگرچه برای اولین بار است که در کشورمان احتمالاً رخ خواهد داد اما در دل خود حرف های نهفته زیادی دارد. مدیران شرکت سایپا واقعاً نشان داده اند که در بحث اصلاح ساختاهای مالی و استفاده از ابزارهای بروز ادبیات مالی دنیا بسیار حرفه ای عمل کرده اند، کاری نداریم که این موضوع اصلاً شدنی است یا خیر؟ و یا سایپا برند خود را بر مبنای کدام افتخار خودرویی می خواهد تجدید ارزیابی نماید اما همین که واحد مالی و اقتصادی این شرکت به چنین روش و راهی فکر کرده جای تحسین فراوان دارد شاید به جرأت بتوان گفت که امروز اگر مارکت سایپا در بازار سرمایه بیشتر از ایران خودرو است این موضوع را مدیون واحد مالی و اقتصادی خود می باشد واحدی که ضعف آن در شرکت ایران خودرو سبب شد تا این شرکت بزرگ خودروسازی که زمانی نامش و برندش تفاوت قابل توجهی با سایپا داشت امروز حرفی برای گفتن در مقابل رغیب نارنجی پوش خود نداشته باشد. بنظر می رسد اولین و مهمترین گام در جهت ایجاد تحول در شرکت ایران خودرو تغییر نگاه واحد مالی و اقتصادی ایرن شرکت باشد.

اما در گروه پالایشی شاهد این موضوع هستیم که هر چه قیمت نفت افزایش می یابد قیمت سهام شرکت های این گروه پایین تر می آید بطوریکه "شبندر" به عنوان لیدر گروه پالایشی آنچنان روند نزولی را پیش گرفته که گویی نصف کارخانه در حال سوختن در حریق است.

سهام پالایشی فعلاً بهانه ای دست مدیران خود دارد که اجازه هر گونه رفتار و یا خطایی را به آنها می دهد چرا که هر گاه از یک مدیر پالایشی در خصوص علت نحوه گزارش دهی، نحوه اعلام سود و یا روند حرکتی سهام آنها سوال می کنیم با گفتن این جمله که "دولت برای ما تصمیم گیر است" از دادن هر گونه پاسخ قانع کننده ای سر باز می زنند. شاید بتوان در گروه پالایشی تنها دو نماد "شبریز" و "شاوان" توانسته اند راه خود را از لیدر همیشه مبهم گروه جدا سازند. اهالی تالار معتدند یکی از گروه هایی که عرضه آن در بازار سرمایه سبب خدشه دار شدن ماهیت بورس که همان شفافیت می باشد شد همین گروه پالایشی بود. گفته می شود در جلسه روز دوشنبه پالایشی ها با ملی پالایش و پخش قیمت محصولات را برای آنها مشخص کرده اند که با مخالفت "شپنا" مواجه شده و ممکن است تا اطلاع ثانوی پالایشی ها از عرضه محصولات خودداری کنند.

از سوی دیگر پتروشیمی ها چندی است که بسیار جسته و گریخته یک حرکت هایی را انجام می دهند که نشان از احتمال صعودی قیمتی هر چند اندک آنها می باشد بنظر می رسد رشد محسوس نرخ ارز تا حدی بر جو گروه پتروشیمی موثر بوده، امروز تاپیکو به همراه برخی دیگر از شرکت های پتروشیمی توانست روند صعودی همراه با تقاضای خرید را نظاره کند، گفته می شود نهایی شدن موضوع ورود ستاره خلیج فارس به بازار سرمایه و ذکر نام این پالایشگاه برای مدت متوالی از زبان وزیر نفت نشان از اهمیت آن در اقتصاد کشور دارد.

در گروه فلزات اساسی فعلاً روند نزولی است البته به جز برخی تک سهم ها که با صف خرید مواجه هستند به نظر می رسد وابستگی این گروه به قیمت های جهانی سبب شده تا نوسانات آنها در حالیکه ممکن است از وضعیت بنیادین قابل قبولی هم برخوردار باشند، بیشتر شود. در گروه مذکور احتمالاً تولید کنندگان فلز روی همچنان پتانسیل روند صعودی را دارا می باشند.

اما گروه شیرین بورس که روزی به عنوان گروه بتا منفی بازار سرمایه شناخته می شدند این روزها تبدیل به گروه همیشه منفی شده اند، قندی ها پتانسیل و دلایل زیادی برای افزایش سودآوری و رشد قیمت سهام دارند اما متأسفانه مشکل اصلی این روزهای قندی ها حضور برخی سهامداران نوسانگیر در آنهاست، معمولاً قندی ها طی مدت زمانی که قرار است با توجه به عوامل بنیادین با رشد سودآوری مواجه شوند و آینده خوبی برای آنها ترسیم شود با یکسری نوسانات شدید قیمتی مواجه می شوند که در 90 درصد این نوسانات عده کثیری متضرر و عده قلیلی منتفع می شوند.

علت این موضوع سه خصلت و خصوصیت در گروه مذکور می باشد، نخست آنکه قندی ها یکی از متعصب ترین سهامداران را به خود می بینند دلیل این موضوع بسیار واضح و مشخص است چرا که این گروه بدلیل سرمایه کم و حجم پایین معاملات در مقایسه با دیگر گروه ها، بسیار مستعد نوسانات شدید قیمتی است بطوریکه خرید یا فروش سهام یک شرکت در این گروه نه تنها روند آن شرکت بلکه روند کل گروه را عوض می کند. از همین رو انتقاد در این گروه بدلیل ایجاد جو منفی ممنوع است. دوم آنکه اغلب سهامداران حقیقی قندی افرادی ساده دل و زود باور هستند که بیشتر به جای دقت بر روی صورت های مالی و وضعیت بنیادی سهام این گروه به نام سفته بازان حاضر در یک شرکت قندی دل خوش می کنند و مبنای خرید و فروش آنها هم همین موضوع می باشد لذا نوسانات سهام این گروه هر روز با لحن صحبت کردن برخی نام های حاضر در برخی شرکت ها تغییر می کند و اما علت سوم که از همه مهمتر می باشد حضور نوسانگیران حرفه ای در برخی نمادهای قندی در مواقعی خاص می باشد این افراد بدون آنکه آب از آب تکان بخورد آنچنان نوسانی از حقیقی های ساده دل می گیرند که در بعضی مواقع نوسانات آنها بازدهی به مراتب بیشتر بازدهی روند میان مدتی آن سهم می دهد.

پس حرف آخر در این گروه را بشنوید، گروه قند و شکری امروز با تعدیل های خوب سود شرکت های فعال خود مواجه شده اما روند حرکتی همگی آنها در نهایت نزولی بوده است، چرا؟ چون در شرایط فعلی قیمت سهام اغلب آنها بسیار جلوتر از سود آنها می باشد، شرکتی با 9 تومان سود و قیمت 460 تومان اگر 100 درصد هم تعدیل بدهد تازه سود آن به رقم 18 تومان می رسد که در مقابل رشد قیمت سهم به 460 تومان اصلاً رقم قابل توجهی نیست. اما همین شرکت با سود 18 تومانی به علت سرمایه پایین و اهرم مالی بالا می تواند بنا به شرایطی به یکباره به سود 100 تومانی دست یابد. امروز اغلب سهام قندی در چنین شرایطی قرار دارند، آینده روشن و روندی منفی، دلیل این روند منفی حضور همان نوسانگیرانی است که برای نوسان گیری و کسب سود در کوتاه مدت چراغ آینده این صنعت را آنقدر پیش چشم سهامدارن روشن کرده اند که سهم با هیجان خرید و رشد قیمت مواجه شده و آنها به راحتی توانسته اند از افراد حقیقی نوسان بگیرند حال آن حالت افزایش انتظار و جو گذشته به علت طولانی شدن زمان وقوع به نقطه ای رسیده که قیمت باید خود را به سود تعدیل شده که فقط درصد آن بالا است و رقم آن چنگی به دل نمی زند نزدیک کند و این یعنی زمان ورود مجدد نوسانگیران محترم به سهام فروخته شده با نرخ های نازل، فراموش نکنید که برای یک نوسان گیری حرفه ای و حساب شده فقط کافیست شما دو کد معاملاتی داشته باشید، یک کد را پیش چشم همه و یک کد را دور از چشم بقیه نگه دارید، آنجاست که شما علاوه بر سود کلی مرید هم پیدا خواهید کرد. در نهایت بنظر می رسد در صورتیکه نرخ جهانی شکر صعودی شود و دلار نیز بطور رسمی تک نرخی شود اغلب سهام شرکت های این گروه با رشد سودآوری قابل توجهی مواجه خواهند شد که ممکن است از اواخر دی ماه سهامداران این گروه شاهد فصل جدیدی از روند قیمتی و سودآوری سهامشان باشند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مختار
ROMANIA
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
یقینا اگر ستاره خلیج فارس وارد بازار شود تاپیکو شدیدا صعود خواهد کرد چون سهامدارانش در ضرر کلان میباشند که از امروز انشاالله رشدش ادامه دار خواهد بود
مختار
ROMANIA
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
دوستان از شتران غافل نشوند همان شترانی که سهمش صد هزار تومان بوده یقینا بزودی رشد را اغاز خواهد کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷
سلام فکر کردیم سایبا رفته در فرانسه خودرومی سازد وبه اروبائیها می فروشد فعلا سود کنیم به هر بهانهای که شده مهم همین سود است ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
سلام جرا مجلس وزیر علوم و وزیر صنایع و محیط زیست را استیضاح نمی کند برای الودکی هوا وزیر علوم به دلیل نداشتن راه حل عملی وزیر صنایع به دلیل صنایع الاینده محیط زیست هم به دلیل عدم بیکیری حقوق مردم مجلس باید التیماتوم زمانی به این وزرا به دهد که راه حل عملی بیدا کننذ نه اینکه مردم از خانهها بیرون نیایند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
منفی شدن هرروز سهام شرکتهای بزرگ عبارتند از:
1- وضع بد اقتصادی کشور
2- بی عرضه بودن مدیران (چون پشت میز خود را محکم می دانند وهمه کم کاریهای خود را به وضع بد اقتصادی گره زده اند وپشت ان پنهان شده اند)
3-قبول نداشتن بازار بورس وسهامداران