بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
شرکت کارگزاری نهایت نگر بررسی کرد:

بهار سودآوری، در انتظار سیمان ارومیه

هرچند که نسبت جاری کمتر از یک واحد است اما 73درصد از بدهی جاری، سود سهام پرداختنی است بنابراین چون این مبلغ 2.25برابر سرمایه شرکت است، انتظار می رود که ساروم از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش سرمایه دهد. در مجموع ترازنامه شرکت ابهام یا نگرانی با اهمیتی ندارد.
کد خبر : ۱۷۰۸۳۴
تاریخچه:

شرکت سیمان ارومیه در سال 1354 با سرمایه گذاری جمعی از مردم منطقه و با هدف احداث کارخانه تولید سیمان در حوزه شهرستان ارومیه تاسیس شد. عملیات احداث خط تولید و نصب ماشین آلات آن از سال 1364 آغازو در سال 1368 به بهره برداری رسید. سال 1383 احداث یک خط تولید جدید در مجاورت خط قبلی با ظرفیت 3300تن در روز آغاز شد که در سال 1390 به بهره برداری رسید.

هم اکنون این شرکت در دو فاز با تولید روزانه 6000 تن سیمان از نوع پوزولانی و تیپ یک در استان آذربایجان غربی فعالیت می نماید.

ترکیب سهامداران:


بهار سودآوری، در انتظار سیمان ارومیه

صورت های مالی اساسی:

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، شرکت سیمان ارومیه با سرمایه اسمی 400میلیارد ريال 1845ريال به ازای هر سهم ارزش دفتری و ارزش بازار هر سهم آن در تاریخ تحلیل 3800ريال است. بر طبق اطلاعات موجود در گزارش 6 ماهه منتهی به شهریور ماه، در مقابل 791میلیارد ريال دارایی جاری، 1232میلیارد ريال بدهی جاری ثبت گردیده و بر این اساس نسبت جاری کمتر از یک واحد است.


بهار سودآوری، در انتظار سیمان ارومیه

77.5درصد از مجموع دارایی های جاری را موجودی مواد و کالا تشکیل داده است. از مجموع مبلغ 613میلیاردريال، نیمی ازان قطعات یدکی مصرفی و بخش مهم دیگری کالای در جریان ساخت است. با توجه به 908میلیارد ريال بهای تمام شده برای سال 95، می توان گفت صرف نظر از قطعات یدکی، میزان موجودی مواد و کالا منطقی است.

میزان بدهی بانکی 13.6درصد از بدهی های شرکت است که نسبت به دوره های گذشته با کاهش محسوس همراه شده و تسهیلات ارزی نیز تسویه شده است. 168میلیارد ريال بدهی بانکی نسبت به حجم فعالیت شرکت و با توجه به تسویه آن طی ماه های اخیر، امیدوار کننده است.

901میلیاردريال از مجموع بدهی های جاری، سود سهام پرداختنی است که مربوط به عدم پرداخت سود سهام سال مالی 92 الی 94 است و در واقع سهامداران عمده سود خودشان را دریافت نکرده اند.

*نتیجه:

هرچند که نسبت جاری کمتر از یک واحد است اما 73درصد از بدهی جاری، سود سهام پرداختنی است بنابراین چون این مبلغ 2.25برابر سرمایه شرکت است، انتظار می رود که ساروم از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش سرمایه دهد. در مجموع ترازنامه شرکت ابهام یا نگرانی با اهمیتی ندارد.

صورت جریان وجوه نقد:

در 6 ماه نخست 331میلیارد ريال ورودی وجه نقد عملیاتی ثبت شده که 37درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و به اندازه کل ورودی وجه نقد سال 94 است. شرکت 145میلیاردريال سود سهام پرداختنی را به سهامداران جزء پرداخت کرده که 98درصد رشد نسبت به سال مالی قبل داشته است. همچنین ساروم از محل ورودی وجه نقد عملیاتی، 151میلیارد ريال از بدهی های بانکی را تسویه کرده که منجر به کاهش هزینه های مالی و رشد سود خواهد شد.

صورت سود و زیان:

ساروم که سود هر سهم خود را در سال 94 به میزان 347ريال محقق کرده در سال جاری 356ريال سود اعلام کرد که تغییری در گزارش های جدید نداشته است. این شرکت در 6 ماه نخست 268ريال ازین سود را محقق نمود که علت آن سود بالای عملیاتی است.

این شرکت قادر است 1.92 میلیون تن سیمان در سال تولید کند. هرچند سال 94 تنها 1.27میلیون تن سیمان تولید شد اما شرایط بهبود یافت و منجر به این شد که شرکت برای سال جاری فروش 1.5میلیون تن سیمان را برنامه ریزی کند. واقعیت های فروش 7 ماه نخست نشان می دهد شرکت به لحاظ مقداری و نرخ قادر است شرایط را نسبت به پیشبینی ها بهبود بخشد. جدول زیر وضعیت فروش سال 95 و 96 را به لحاظ تحلیلی نشان می دهد:


بهار سودآوریhttp://www.boursenews.ir/files/fa/news/1395/9/1/102349_315.png، در انتظار سیمان ارومیه

تعدیل مقدار مصرف بر اساس ضریب مصرف واقعی 6 ماه نخست انجام شده است. همچنین بخش سربار و دستمزد بر اساس ثابت و متغیر بودن و با توجه به تغییر مقدار فروش، در گزارش تحلیلی تعدیل شده است. نتیجه تغییرات به شرح جدول EPS زیر است:


بهار سودآوری، در انتظار سیمان ارومیه

ضمنا هزینه مالی با توجه به واقعی 6 ماه نخست، اولین بودجه ارائه شده و مانده واقعی تسهیلات بانکی تعدیل شده است. سود سرمایه گذاری نیز با توجه به واقعی 6 ماه نخست و سود بانکی محقق شده، تعدیل شده است.

مشاهده می شود که سودآوری این شرکت قابلیت رشد مناسبی دارد. کاملا منطقی است در فضایی که مقدار فروش در حال رشد است و میانگین نرخ های فروش نسبت به گذشته صعودی است، سود سال 95 و 96 نسبت به سال 94 رشد داشته باشد. ساروم که از 250 تومان طی چند ماه اخیر بازدهی مناسبی ایجاد کرده، می تواند در یک نقطه مناسب مجددا گزینه ای برای سرمایه گذاری باشد و در میان مدت با فرض تحقق مفروضات فوق به 550تومان برسد با این حال پیش از حرکت صعودی نیازمند اندکی اصلاح است.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: ولید هلالات

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
شما اگر صداقت دارید و به دنبال داغ کردن سهم خودتان نیستید همچین تحلیلی را در مورد سیمان غرب می نوشتید !!!سیمانی با کمترین نسبت پی بر ای و تمیزترین سیمان در گروه سیمان !!!با ارزش بازار 100 میلیارد تومانی!!!!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
ساروم تو یکی از بهترین مناطق جغرافیایی کشور قرار داره
این شرکت در 35 کیلومتری جاده مهاباد یعنی نزدیک مرز 3 کشور که هدف صادرات ساروم است مهمترین کشور مقصد عراق است
ساروم به شدت به اربیل و موصل نزدیک که همین موضوع باعث میشه در اینده ای نزدیک که موصل ازاد بشه و داعش از بین بره بازار عراق و سوریه البته به غیر بازارهای اذربایجان و ارمنستان و ... رو تو چنگ خودش بگیره
به جرات میشه گفت ساروم سال 96 براحتی قیمتهای بالای 1000 تومان را خواهد دید و البته اگر موصل ازاد بشه