بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر : ۱۷۰۸۳۹

نماگر‌هاي بورس امسال برخلاف همه پيش‌بيني‌ها حركت كرده‌اند. با وجود آنكه انتظار مي‌رفت تحت‌تأثير آرامش اقتصادي و سياسي بازار رشد بازار سهام جلوتر از اين شروع شود اما اين حركت صعودي با تأخير يكساله آغاز شد. البته به‌طور سنتي بازار سهام از اول پاييز با يك روند صعودي مواجه مي‌شود و مشخص نيست كه اين روند در روز‌هاي آينده ادامه پيدا خواهد كرد يا خير به‌ويژه آنكه برخي تحليلگران معتقدند يك ريسك جديد پس از انتخابات آمريكا به بازار سهام اضافه شده و آن هم ريسك تصميم‌هاي ترامپ است.

با وجود آنكه برخي ديگر از تحليلگران اثر تصميم‌هاي ترامپ را بر بازار سهام بسيار ناچيز مي‌دانند. آمارها نشان مي‌دهد كه از اول پاييز هم شاخص بورس و هم ارزش معاملات درر بورس تهران و فرابورس با رشد مواجه شده‌اند. اين آمارها نشان مي‌دهد كه در 2ماهه پاييز امسال سرمايه‌گذاران مجموعا 51.2ميليارد برگه انواع اوراق بهادار به ارزش 18هزارو 931ميليارد تومان معادل 5ميليارد دلار خريده‌اند. اين مقدار معاملات دست‌كم 27درصد از كل معاملات بازارسهام از ابتداي سال تاكنون است. از اول سال تاكنون 70هزارو 536ميليارد تومان معادل 20ميليارد دلار اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس دادوستد شده است.

از كل معاملات انجام شده از ابتداي سال تاكنون 41.5ميليون سهم به ارزش 10هزارو 897ميليارد تومان در بورس و 10.7ميليارد سهم به ارزش 8034ميليارد ريال در فرابورس دادوستد شده است. در عين حال آمار‌ها نشان مي‌دهد كه سهامداران فقط در ‌ماه‌هاي مهر و آبان به‌طور ميانگين 3.6درصد در بورس و 2درصد فرابورس سود كرده‌اند.

اين در حالي است كه ميانگين بازده بورس از ابتداي سال نشان مي‌دهد سهامداران نسبت به عملكرد شاخص بورس در ابتداي سال به‌طور ميانگين با يك درصد زيان مواجه شده‌اند اما رشد حركت شاخص از اول مهرماه سرمايه‌گذاران را در بازار سهام وارد دور‌ه بازده كرده است. شاخص كل بورس تهران آخر شهريور‌ماه به 76هزارو 450واحد رسيده بود كه در طول 2‌ماه با 2828واحد رشد به 79هزارو 278واحد در پايان آبان‌ماه رسيد.

پاییز بورس بهاری شد

همشهري آنلاين


اشتراک گذاری :
ارسال نظر