بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
آنچه که در بازار سرمایه مسلم به نظر می رسد و به دفعات عنوان شده، این است که روند شاخص کل بورس و نوسانات مثبت و منفی آن اهمیت چندانی برای سهامداران ندارد و همواره کلیت بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است.
کد خبر : ۱۷۰۸۸۱
نویسنده :
جمشیدی

چندی پیش معاون بازار شرکت بورس در حالی از برنامه ریزی های این مجموعه به منظور جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس در زمان بازگشایی نمادهای بانکی خبر داد که به نظر می رسد طبق روال همیشگی انجام معاملات بلوکی در درصدهای مثبت قیمت در نمادهای تأثیرگذار بر شاخص کل، برنامه اصلی متولیان بازار سرمایه جهت ممانعت از ریزش شاخص کل باشد. حال آنکه به نظر می رسد چند نکته در خصوص روند شاخص کل بورس از نگاه مقامات مسئول نا دیده گرفته شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، آنچه که در بازار سرمایه مسلم به نظر می رسد و به دفعات عنوان شده، این است که روند شاخص کل بورس و نوسانات مثبت و منفی آن اهمیت چندانی برای سهامداران ندارد و همواره کلیت بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که نحوه محاسبه شاخص کل از پایه و اساس اشتباه است و افت و خیزهای آن روند واقعی معاملات بازار سرمایه و نیز سود و زیان سهامداران را نشان نمی دهد. بطوریکه می توان گفت راه شاخص کل بورس از روند کلی بازار سرمایه و پرتفوی سرمایه گذاران جداست.

همواره در روندهای مثبت شاخص کل بورس و صعودهای قابل توجه آن مشاهده شده که شرایط کلی بازار سرمایه آن چیزی نبوده که نماگر بازار سرمایه نشان داده و در شرایطی که شاخص کل بورس هزار واحد یا بیشتر در یک روز رشد داشته، سهامداران به زحمت رشد حدود پنج درصدی ارزش سهام موجود در پرتفوی خود را شاهد بودند. در مقابل نیز در حالی که نماگر بازار سرمایه روند منفی را سپری می کند به یکباره کل پرتفوی سهامداران رنگ قرمز به خود می گیرد و در هر حالت روند کل شاخص کل با انجام معاملات بلوکی در نمادهای اثرگذار روند واقعی معاملات را نشان نمی دهد.

بر این اساس می توان گفت شاخص کل تنها ملاک متولیان بازار سرمایه برای سنجش روند صعودی و نزولی این بازار است، حال آنکه شاخص اصلاً قابل معامله نیست و حتی در صورتی که به طور مثال به محدوده 50 هزار واحدی نیز سقوط کند به حال سهامداران فرقی نمی کند و تنها توجه اهالی بازار سرمایه به روند معاملات سهام تک تک شرکت های فعال در بورس و کلیت این بازار معطوف است. از این رو می بایست فکری به حال بهبود شرایط کلی بازار سهام کرد تا وضعیت بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی کشور بهبود یابد.

این در حالی است که در شرایط فعلی که احتمال بازگشایی نمادهای بانکی تقویت یافته و زمزمه بازگشایی نماد برخی از بانک ها در میان اهالی بازار سرمایه شنیده می شود، دغدغه اصلی مسئولان جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس در زمان بازگشایی نماد بانک ها از طریق انجام معاملات بلوکی است که این راهکار تنها به عنوان پاک کردن صورت مسأله به جای حل آن به شمار می رود و در کلیت موضوع دردی دوا نمی کند. اگر نگهداری شاخص کل در محدوده ای مشخص تا به این اندازه برای متولیان بازار سرمایه اهمیت دارد، می توان به یکباره با انجام معاملات بلوکی در نمادهای اثرگذار همچون "فارس"، "تاپیکو"، "وامید" و "فملی" که در میان بازار سرمایه نام آشنا نیز هستند، محدوده شاخص کل را تا کانال 100 هزار یا 200 هزار واحدی بالا ببرند. نکته اصلی در این موضوع است که صعود یا نزول شاخص فرقی به حال سهامداری که مدت هاست شاهد کاهش سرمایه خود در بورس است، نمی کند. چرا که سهامداران خواستار بهبود شرایط کلی بازار سرمایه و رفع چالش ها و مشکلات اصلی آن هستند. برای اهالی بازار سرمایه رفع مشکلات و محدودیت هایی همچون قطعی سامانه معاملات، ایجاد شفافیت اطلاعاتی در بورس و اعمال نظارت دقیق نهادهای نظارتی بر روند معاملات بیش از روند شاخص کل اهمیت دارد. چرا که رفع هر یک از این موانع می تواند به بهبود و کاراتر شدن بازار سرمایه کمک شایان توجهی کند و اعتماد و اطمینان را به بازار باز گرداند.

این روزها تکرار قطعی سامانه معاملات و ارائه گزارش های عملکرد میاندوره ای شرکت ها که برخی از آنها با تعدیل های مثبت و منفی قابل توجه همراه هستند، بیش از پیش سهامداران را نگران کرده است. این موضوع که شرکتی امروز طی نامه شفاف سازی خبر از عدم رخداد اتفاق با اهمیت اثر گذار بر وضعیت سودآوری خود می دهد و هنوز یک هفته نگذشته صورت های مالی خود را با تعدیل مثبت چند صد در صدی ارائه می دهد، اعتماد سرمایه گذاران نسبت به ناشران و نهادهای ناظر را سلب کرده است. در کنار آن هنگ کردن سامانه معاملات آن هم در شرایطی که هسته دو بازار بورس و فرابورس از هم جدا شده یا اختلال در سیستم هنگام انجام برنامه عرضه اولیه موجب شده تا سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در این بازار دلسرد شوند.

مگر مشکلات متعدد این چنینی که در بازار سرمایه وجود دارد و روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود، حل شده که اکنون دغدغه متولیان بازار سرمایه جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس در زمان بازگشایی نماد بانک ها آن هم با انجام معاملات بلوکی است؟ آیا در شرایطی که رفته رفته سرمایه سهامداران در این بازار از بین می رود، روند شاخص کل بورس اهمیت دارد و آیا سهامداران به آن توجهی می کنند؟

در پایان می توان گفت اگر مدیران ارشد و متولیان بازار سرمایه نگران رزومه کاری خود هستند و درصددند تا سابقه فعالیت و عملکرد خود را با صعود شاخص کل به محدوده ای مشخص درخشان نشان دهند، ایرادی ندارد. شما می گویید شاخص در این مدت به محدوده 100 هزار واحد رسیده، ما هم می گوییم که شاخص 100 هزار واحدی شد!!!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
باسلام به همکاران محترم بورس ای عالی جنابان شرکت کمنگنز ایران سود سال 93 را نداده وسهام شرکت از قیمت 3000 تومان به 300 تومان افت کرده لطفند به این شرکت تذکر بدهین تا سهامداران از بورس راضی باشند با تشگر از لطف اقایان محترم بورس
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
کلا این دولت به دلیل اینکه در تحقق همه شعار و وعده هایی که برای بهبود وضعیت اقتصاد و تولید و بهبود وضعیت معیشت مردم داد ناکام مانده اصولا با توجه به میزان تجربه و تخصص وزیر اقتصاد و در مجموع تیم اقتصادیش کاری جز شاخص سازی شاخص نمایی از دستش بر نمیاید که به مردم تحویل دهد. این مثل این است کسی بیکار باشد و نان شب نداشته باشد و مثلا طیب نیا به او بگوید : تورم نقطه به نقطه آبان ماه از سال گذشته تا امسال فلان اندازه کم شده، برو بجای نان شب شاخص تورم نقطه به نقطه بخور!!!! آخر این چه وضع چرخاندن اقتصاد مملکت است؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
دوست عزیزی که این گزارش را تنظیم کرده ای ، این بخش را یکبار دیگر مرور کن :
در شرایطی که شاخص کل بورس هزار واحد یا بیشتر در یک روز رشد داشته، سهامداران به زحمت رشد حدود پنج درصدی ارزش سهام موجود در پرتفوی خود را شاهد بودند

اولا حداکثر نوسان 5 درصد در یک روز است ، پس حتی اگر شاخص 2000 واحد یا بیشتر هم رشد کند ، در کل پرتفوی 5 درصد رشد میکند .
ثانیا آن روزی که شما نام بردید و شاخص 1000 واحد رشد داشت ، پرتفوی بنده با سبدی از سهام های مختلف فقط 1 درصد رشد داشت .
ناشناس
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
اگه شماهم یکبار دیگه مرور کنید متوجه میشید که منظور نگارنده همین بوده..وقتی میگه به زحمت 5 درصد رشد داشته یعنی همین دیگه دوشت عزیز
ناشناس
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
منظورش از به زحمت، به ندرت بوده حتما
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
بسمه تعالی
تو بورس ما در ظاهر برای سایرن بوی کباب میآد. ولی در واقع حقوقی‌های بزرگ دارند برای بیخبران خر داغ میکنند.
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
جالبه که از رو هم نمیرن و هرکدوم از مدیران که فرصت صحبت پیدا میکنن از تلاشهای همدیگه تشکر میکنن!!! الان چند روزه که سفارشات قبلی معتبر تا لغو هم نه حذف میشه نه ویرایش! هیچ کسی هم نمیدونه مشکل کی حل میشه یا اصلن از کجا هست!واقعن باید تاسف خورد به حال سهامدارن و این بورس چون مثل همیشه فقط سرمایه ما سهامداراست که از بین میره ،مدیران که حقوق چند صد میلیونیشون تحت هر شرایطی پابرجاست فقط عدد اون شاخص مسخره با هزار کلک و بامبول باید بالا باشه.
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
آقایان و خانمها بنده پیشنهاد میدم حالا که آنها هدفشان بالا بردن شاخص است نمادی بنام سشاخص که همان شاخص کل مورد نظر آنهاست را در تابلو درج وبرای آن نسبت 1000 به کل بازار را در نظر بگیرند اینجوری بازار هر طرفی بره سشاخص راه خودش رو میره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
شاخص از 90000 هزار 10درصد افت کرده امده 80000 ولی سهام خودرویی ما از اول سال تا حالا 60درصد افت کرده.پس شاخص قلابی هستن
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
رئیس بورس بالاخره تاییدکردکه ریشه فساددرداخل شرکتهاوکارخانجات وحقوقیهای وابسته به آنهاست...
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
ایا وخارزم ورشکست شده ما خبر نداریم وخیلی از سمهای دیگر
هادی
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
بیخودوقت خوتان راتلف نکنید کار خوتان راانجام دهید.
رضا
ROMANIA
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
جالب ترین سهام بورس 1.وخارزم اززمان بازگشایی که 8ماه گذشته نصف وکلامنفیهایش تمامی ندارد2.شسپاشایدتاریخی ترین سهم درکل بورسهای دنیا40درصدقیمت عرضه ودرطول 29ماهی که عرضه شده به غیرازچندروزی بقیه کلامنفی 3.بکهنوج ودماوندبه گفته مسوولان عرضه شان درزمان عرضه بسیارارزنده امایکی بعدازچندماه 25درصدزیرقیمت عرضه ودیگری بعدازیک ماه 10درصدزیرقیمت عرضه4ثتران بعدازسه سال و5تا6تعدیل منفی p/eحدود4سودحدود60و70تومن به زیان بدل شدالبته خوردخوردوقیمت بالای 400به 130بازهم خوردخورد5.شبندروونفت وشپنا جایی که همگروههای پالایشیشون مثل شبریز100درصدشاوان 80درصدوشراز150درصدرشدکرده انداولی رشدش صفردومی منفی15درصدازکف شش ماه قبل وسومی رشد5تا10درصد6و7پارسان وتاپیکونسبت به قبل ازبرجام افت 10درصدونسبت به دوماهه اول بعدازاجرای برجام افت 30درصدونسبت به سال 92افت 60درصد
تامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
نگارنده و خواننده وقتی در این سظح سواد باشند پس خلایق هر چه لایق
اولا وقتی شاخص 1000 واحد میره بالا توقع دارید سهامتون چند درصد بره بالا وقتی میگی درصد شاخصم با درصد حساب کن میشه کمی بیشتر از یک درصد پس توقع 1000 درصد نداشته باش بورس نیوز در ضمن کسی شاخص سازی نمیکنه شما سهام شاخص سازو برو مستدل بررسی کن میبینی بیشترین تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند شاخص برا کسی مهم نیست شما جو گیر شدید و توهم دارید
امیر مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
لطفا متولیان بازار بورس تکلیف سهامداران شرکت تاپیکو رو مشخص کنند،سرمایه من طی این دو سال تو این یک سوم شده و هر روز با در نظر گرفتن بهره بانکی سرمایه های ما داره تو این سهم اب میره،یکی به ما توضیح بده تکلیف ما چیه با این سهم؟؟؟!!!
ناشناس
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
تاپیکو پیتیکو پیتیکو پیتیکو