بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
مستطيل شيشه اي تالار

خدا رو شکر به خیر گذشت

هفته نیمه تعطیل بورس در حالی امروز ادامه یافت که شاخص بورس 84 واحد رشد کرد؛ در حالیکه "فارس" فقط با یک بلوک کوچک و ناچیز توانست به تنهایی 57 واحد از این رشد را به دوش بکشد.
کد خبر : ۱۷۱۰۱۶
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.09.07 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 31 واحد کاهش به رقم 56517 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 703 واحد افزایش عدد 169489 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 29 واحد افزایش به رقم 28095 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 57 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 21 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد کاهش به رقم 830 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1946 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1452 میلیارد ریال رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، هفته نیمه تعطیل بورس در حالی امروز ادامه یافت که شاخص بورس 84 واحد رشد کرد؛ در حالیکه "فارس" فقط با یک بلوک کوچک و ناچیز توانست به تنهایی 57 واحد از این رشد را به دوش بکشد.

"حکشتی" هم در حرکتی آرام و با یک بلوک 2.5 میلیون سهمی به فارس در بالا کشیدن شاخص کل کمک کرد.

این دو نماد در حالی در مدار مثبت برای سبز شدن شاخص کل روی تابلوی معاملات بورس دست به دست هم دادند تا با این اقدام خود به نمادهای بزرگی همچون "فولاد"، "شپنا"، "و امید" و "تاپیکو" که سعی در منفی کردن شاخص داشتند، دهن کجی کنند.

به هر حال اصل این است که شاخص مثبت باشد، بقیه سهم ها و زیان سهامداران هم مهم نیست و با توجه به کسب این موفقیت، مجدد منتظر برنامه گفتگوی ویژه تلویزیونی بعدی هستیم که فرصت دیگری مهیا شود تا به همه مردم اعلام کنیم که چقدر اوضاع بورس و سهام خوب است و شاخص کل با چه قدرتی در مدتی کوتاه صعود کرده است.

جا دارد از دوستان گم نام در برخی نمادهای همیشه در صحنه که جور کل بازار سهام را برای افزایش و صعود شاخص کل به دوش می کشند، تشکر کنیم که زحمت مثبت شدن این نماگر مهم و حائز اهمیت مد نظر مدیران و مسئولان امر را متقبل می شوند.

هر چند امروز با حرکت خرابکارانه برخی نمادها نزدیک بود این نماگر دوست داشتنی وارد مدار منفی شود که دست دوستان گم نام همیشه در صحنه شاخص درد نکند که اجازه این کار را به آنها ندادند و این حرکت خرابکارانه را خنثی کردند و خدا رو شکر به خیر گذشت.

از شاخص که بگذریم، امروز گروه سرب و روی با پیشتازی "فاسمین" و به مدد افزایش قیمت های جهانی و البته جهش دلار به بالای مرز 3800 تومان طی روز جاری، شاهد پایداری تقاضای خریداران منتظر در صف بودیم؛ "فرآور" و "فسرب" و دیگر نمادهای تولید کننده این گروه نیز کالسیمین را همراهی کردند.

امروز همچنین روال تکراری نهاد ناظر برای توقف نمادها ادامه یافت تا "اپرداز" نیز به دلیل ارایه اطلاعات با اهمیت و تعدیل به خیل نمادهای متوقف بازار بپیوندد. شنیده ها حکایت از تعدیل مثبت حدود 30 درصدی در این نماد دارد.

مپنا هم که از تیر ماه امسال برای مجمع متوقف شده بود، امروز در ابهام مشخص نبودن سهامدار عمده و عدم تعیین تکلیف در خصوص مالکیت سهم صورت های مالی خود را تصویب کرد؛ اما باز شدن نماد معاملاتی آن تا تصمیم گیری پیرامون مالکیت شرکت به آینده موکول شد. با این وضعیت نماد مذکور همچنان در فهرست غائبین بازار به سر خواهد برد.

امروز از مجمع "خپارس" هم خبر رسید که افزایش سرمایه مرحله اول این خودروساز به تصویب رسیده و دارایی های این مجموعه به میزان 235 درصد تجدید ارزیابی شده و در محل بعد افزایش سرمایه ای از محل آورده به اجرا در خواهد آمد. ضمن اینکه خبرهای امروز از این جلسه از راه اندازی و افتتاح کارخانه ای در الجزایر تا پایان سال جاری حکایت دارد.

از شرکت "هپکو" هم این خبر منتشر شد که گویی خریدار سوئیسی سهام این شرکت هنوز نتوانسته به دلیل مشکلات و موانع بانکی پول مورد نظر را وارد کشور کند و چنانچه تا پایان ماه جاری این امر محقق نشود، سازمان خصوصی سازی بلوک 62 درصدی آن را در بورس به صورت عمومی عرضه خواهد کرد.

امروز سرمایه گذاران همچنین شاهد تحرکاتی در گروه لوازم خانگی بودند که علت آن را در سخنان اخیر وزیر صنعت پیرامون تأکید بر لزوم ایجاد چند برند معتبر لوزام خانگی در کشور برای حضور موفق در بازارهای جهانی عنوان کردند. بطوریکه "لخزر" به رشد روزهای گذشته خود ادامه داد و آبسال هم پس از معامله 2.8 میلیون سهم، بیش از 1.5 میلیون صف خرید شد.

در گروه ماشین آلات و تجهیزات و در همراهی با این دو نماد، روند "تکشا"، "تایرا"، "لبوتان" و "تپمپی" هم مثبت و در برخی نمادها هم صف خرید تشکیل شد.

خبر دیگری که امروز منتشر شد توافق ایران با یک بانک آلمانی جهت دریافت وام 1.2 میلیارد یورویی برای پروژه ریلی بود که می تواند نشانه ای از گشایش بزرگ در مراودات بین المللی ایران باشد.

امروز مهمترین اتفاق مورد بحث در میان فعالان بازار روند پر شتاب دلار برای یکه تازی در مدار افزایش قیمت ها بود که تا قیمت این ارز از مرز 3800 تومان عبور کرده و حتی به قیمت 3840 تومان هم رسید.

به نظر می رسد تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی و در مقابل کاهش بهای اونس طلا مهمترین عاملی است که موجب این افزایش قیمت ها شده، گرچه تصمیم دولت برای یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال جاری نیز به عنوان یک عامل داخلی در این روند صعودی بی تأثیر نبوده است.

اما بیشتر از روند خود دلار برای سرمایه گذاران بورسی، اثر آن بر سودآوری صنایع مختلف است. چرا که بورس ما به ویژه در صنایع صادر کننده و یا وارد کننده مواد اولیه، به این متغیر اقتصادی بسیار وابسته است.

شاید در خصوص صنایع وابسته به نرخ ارز، همه در نگاه اول به یاد پتروشیمی ها بیفتند. اما به نظر می رسد فعلاً این گروه در خواب زمستانی به سر می برد و شاید هم فنر قیمت سهام آنها در حال فشرده شدن است تا در فرصتی مناسب و البته در زمان مد نظر برخی افراد و گروه های خاص، حرکت خود را آغاز کند. به هر حال بایستی به سهامداران عمده شرکت های این گروه یادآور شد که حتی کوچکترین سهم ها هم طی ماه های اخیر از خود حرکتی نشان دادند، اما این گروه گویا چندان تمایلی به تکان دادن خودشان ندارند.

در پایان سرمایه گذاران بانکی هم همچنان در فراغ نمادهای معاملاتی این گروه به سر می برند. هر چند بر اساس جلسه برگزار شده میان رییس سازمان بورس و مدیران بانکی طی روز گذشته به نظر می رسد بزودی شاهد بازگشت این گروه به بورس باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مسعود
UNITED STATES
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴
واقعا خدا رو شکر ...
ابی گاو کش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
چرت نگو چرا سانسور می کنه روحانی باید در انتخاب 96 بازنده باشه ما سهامداران حق خود را در انتخابات 96 میگیریم اگر حذف کنی خود دانی
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
فکر می کنم پاراگرافی که درخصوص افزایش سرمایه خپارس نوشتین، نیاز به اصلاح داشته باشه... لااقل یه نگاه به مجوز سازمان و بیانیه ثبتش مینداختین!
با سپاس
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳
فعلا بیشترین ریسک بورس متوقف شدن هرروزه ودلبخواهی نماد بسیاری از شرکتها و بلوکه شدن (شایدعمدی) سرمایه و نقدینگی سهامدارن به مدت طولانی است که کلا سرمایه گذاری دراین بازاررا به معنی ساخته است ازاین حیث درده سال اخیر دربورس ما وضعیت به این بدی و وخامت نبوده حالا شما هی جلوی دوربین تلویزیون بشین و تعریف کن از شاخص پفکی و برای خودتان نوشابه بازکن جلوی چهارتا معامله گر تالار بشینید جوابتان را میگیرید !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۶
سلام زلزله ده ریشتری در ساختارهای امریکا بعد از حرکت حزب سبزها وکلینتون در باز شماری ارا به احتمال قوی علامت زلزله ده ریشتری در امریکا صادر شده است با توجه به وضعیت جورج بوش والکور انتخاب ترامب منصفانهتر است واکنون این حرکت حزب سبزها علایم زلزله را صادر کردهاست البته نشانههای در 2-3 ماه قبل هم به ضورت ضعیف دیده شده است واکنون باید اخبار جدید را بررسی کرد و نوع اثرات ان را تخمین زذ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۱
سلام وقت ان رسیده است وزارت راه وشهرسازی راتحلیل بنیادی وتکنیکال کرد فعلا دو حرکت تکنیکی انجام کرفته استعفا و ورود ترکان در ماجرا که افکار واعمالش معلوم است باند باز ودولت خاه تمامیتی و تعصب فرقهای بنیادی وزارت راه ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
خدا بيامرزد پدر مديران قبلي سازمان را! شاهد بدترين دوران مديريت سازمان بورس هستيم. بسته بودن بيش از 80 نماد در يك دوره طولاني واقعا ركورد است. در مورد بانكي ها كه فاجعه است. بر خلاف انتظار، كارنامه بسيار بعدي از تمامي جنبه ها از خود به جا ميگذارد و بايد هر چه زودتر در راهبردهاي خود تجديد نظر كند. بيچاره سهامداران حقيقي كه بايد هزينه تجربه كردن ايشان را بپردازند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
مرده شور شاخص کل را ببریم که مهم فقط اینه که اون مثبت باشه
کامران
GERMANY
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
چرا کسی راجع به بانک های صادرات. ملت و... نمی نویسدکه چرا چندماه است معاملات آنها دربازاربورس غیرمجاز ومتوقف شده است ؟ بانکها تا کی می خواهند نمادشون متوقف وبسته باشد؟