بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
کد خبر : ۱۷۱۰۹۹

فردین آقابزرگی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، به شرایط فعلی حاکم بر سیاست های اقتصاد داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: مجموعه سیاست های داخلی و اخباری که از اوضاع اقتصادی و سیاست های خارجی به گوش می رسد بازار سرمایه را بیش از بیش تحت تأثیر قرار داده و بیش واکنشی در بازار مشاهده می شود.

اثر افزایش دلار در سه حالت

وی با اشاره به حرکت واقع بینانه نرخ ارز و اثرات این موضوع بر بورس افزود: در سه حالت این موضوع قابل بررسی است. شرکت ها و صنایعی با ساختار ارز بری وجود دارند که مواد اولیه و تجهیزات را وارد می کنند که با بالا رفتن نرخ ارز حاشیه سودشان کاهش یافته و از این رخداد ، زیان خواهند دید. اما در مقابل شرکت ها و صنایعی نیز با ساختار ارزآوری وجود دارند که با صادر کردن محصولات تولیدی و افزایش نرخ ارز، عایدی بیشتری بدست خواهند آورد.

این کارگزار افزود: حالت سومی هم وجود دارد که با افزایش نرخ برابری ارزهای خارجی، ارزش جایگزینی شرکت ها بالاتر رفته و اختلاف بین ارزش های جایگزینی و ارزش روز سهام برخی صنایع و شرکتها بیشتر خواهد شد و به این دلیل موجب جذابیت و توجیه پذیری سرمایه گذاری بلند مدت، سهام فزونی خواهد یافت .

آقابزرگی ادامه داد: همچنین کاهش ارزش پول ملی موجب ایجاد تورم در میان مدت خواهد شد که این پدیده افزایش حجم نقدینگی و سرعت گردش پول را به همراه دارد و در ابتدا بدون تاثیر بر حاشیه سود شرکتها، موجب افزایش سود آنها می شود که در نتیجه با کاهش نسبت P/E سرمایه گذاری در سهام توجیه پذیرتر خواهد بود.

علت عدم رشد بورس در ماه های پایانی عمر دولت

وی علت عدم رشد بورس در ماه های پایانی عمر دولت یازدهم را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: در ابتدای حضور دولت فعلی بسیاری از پیش بینیها و انتظارات بیش از آنچه به نظر می رسید محقق گردید و با گذشت زمان و واقع بینی تغییرات و انحرافاتی مانند رکود اقتصادی و کمبود نقدینگی ناشی از برطرف نشدن موانع ورود و گردش ارز از خارج به داخل کشور، وضعیتی ایجاد شد که رشد پیشین مورد انتظار دور از دسترس جلوه نمود. بنابراین شیب رشد اولیه قیمت سهام به مرور کاهش یافت .

مدیرعامل کارگزای بانک آینده ادامه داد: موضوع کمبود نقدینگی و کاهش سرعت گردش پول در حقیقت با فضای مطلوب کسب و کار در بازارسرمایه تناقض دارد. در نتیجه تاکنون بسیاری از انتظارات مدیران و فعالان در حوزه بازار سرمایه مطابق پیش بینی ها و انتظارات نبوده و محقق نشده است. به همین دلیل اکثر پیش بینی شرکت های بورسی با رشد مورد انتظار فعالان در بازار سرمایه همسو نبوده است.

خواسته هایی از دولت

آقابزرگی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک فعال بازار سرمایه چه خواسته هایی از مسئولان بازار سرمایه، وزیر اقتصاد و دولت دارد به بورس پرس گفت: با اذعان اینکه تیم اقتصادی دولت یازدهم کارآمدترین و مجرب ترین گروه است با این حال به نظر می رسد بخش عمده برنامه ریزی ها و حرکت ها از جمله استفاده از ابزار اوراق بدهی یعنی تأمین مالی از بازار سرمایه از مسائل مهم و اساسی و اثر گذار بر تشدید کمبود نقدینگی است که این مساله مخالف خواسته های فعالان بازار سرمایه بوده و به عبارتی رقیبی جدی و جدید برای جذب نقدینگی موجود در اقتصاد کشور برای بورس بوجود آمده است .

وی با مرتفع شدن موانع کنونی، به لزوم حضور بانکها برای مراودات پولی در سطح بین المللی اشاره کرد و گفت: راهکارهایی توسط دولتمردان طی چند ماه اخیر در پیش گرفته شد که برای برون رفت از وضعیت رکودی حاکم بر اقتصاد کشور انجام شد و امر واقعی سازی نرخ ارز که در حال شکل گیری است، موجب ایجاد انگیزه برای صادرکننده گان و سرمایه گذاران خارجی خواهد بود و این روش را از عوامل موثر بر پیشرفت فضای کسب و کار برای بازار سرمایه می داند و معتقد است پس از این حرکت باید با اتکا به نظام عرضه و تقاضا در بازار ارز، توان مراودات مالی در سطح جهانی را داشت که در صورت تحقق این موضوع گشایشی اساسی در وضعیت اقتصاد ایجاد می شود و در غیر این صورت، نمی توان انتظار منتظر ورود و حضور سرمایه گذاران خارجی به کشور شد؛ همچنین برقراری ارتباط بانکی در سطح بین الملل امری مهم برای توسعه و پیشرفت کشور و همچنین زمینه سازجذب سرمایه گذاران خارجی است.

عواقب توقف نمادها و پیشنهادی به سازمان بورس

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عواقب توقف نماد شرکت ها بر بازار سرمایه اظهار داشت: به طور کلی عقوبت توقف نماد که در حال حاضر آخرین و سنگین ترین جریمه سازمان بورس برای شرکت ها محسوب می شود، مستقیما متوجه سهامداران جزء که دخالتی در امور اداره آن شرکت ندارند می شود و رویه مناسبی برای نظارت بر عملکرد و کنترل ناشران نیست .

آقا بزرگی افزود: به همین دلیل پیشنهاد می شود به جای توقف نماد، از روش تغییر تابلوی معاملاتی هر شرکت به همراه تذکر کتبی و یا لغو مجوز فعالیت آن دسته از مدیرانی که بموقع و صحیح، اطلاعات جدید و مورد نیاز بازار را ارائه نمی دهند استفاده کرد.

وی ادامه داد: در واقع توقف نماد شرکت، تبعاتی مثل اختلال در برنامه ریزی سرمایه گذاران به همراه دارد، همچنین علاوه بر کاهش نقدینگی و نقدشوندگی، شرکت ها و سرمایه گذاران را مجبور به تامین منابع مالی با هزینه هایی فزاینده خواهد نمود و موجب از دست دادن فرصت های سرمایه گذاری برای سهامداران خواهد شد
اشتراک گذاری :
ارسال نظر