بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
در گفتگو با مدیر عامل موسسه حسابرسی دایارهیافت مطرح شد:

آیا کشف تقلب و اختلاس از وظایف حسابرسان تلقی می شود؟

به موجب استانداردهای حسابرسی وظیفه حسابرس کشف تقلب و تخلف نمی باشد، این وظیفه بنا بر قانون و مقررات بر عهده هیأت مدیر شرکت قرار دارد، کما اینکه در بند دو کلیه گزارشات حسابرسی تأکید شده که مسئولیت تهیه صورت های مالی طبق استانداردهای مالی بر عهده هیأت مدیره شرکت است و این مسئولیت شامل طراحی، اعمال و حفظ کنترل های داخلی مربوط به تهیه صورت های مالی می شود.
کد خبر : ۱۷۱۲۹۴
نویسنده :
جمشیدی

با توجه به مسائلی که در خصوص وضعیت برخی از شرکت های بورسی اتفاق می افتد، در حال حاضر افکار عمومی تصور می کنند که وظیفه کشف اختلاس و تقلب بر عهده حسابرس می باشد، از این رو این سوال مطرح می شود که آیا چنین موضوعی درست است یا نه؟

در همین ارتباط، مدیر عامل موسسه حسابرسی دایارهیافت در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به موجب استانداردهای حسابرسی وظیفه حسابرس کشف تقلب و تخلف نمی باشد، این وظیفه بنا بر قانون و مقررات بر عهده هیأت مدیر شرکت قرار دارد، کما اینکه در بند دو کلیه گزارشات حسابرسی تأکید شده که مسئولیت تهیه صورت های مالی طبق استانداردهای مالی بر عهده هیأت مدیره شرکت است و این مسئولیت شامل طراحی، اعمال و حفظ کنترل های داخلی مربوط به تهیه صورت های مالی می شود، به گونه ای که این صورت ها عاری از تحریف با اهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه باشد. از این رو قانون تکلیف را روشن کرده و هیأت مدیره شرکت ها در مورد تخلف، تقلب و اختلاس مقصر می باشند و حسابرس در این گونه موارد مسئولیتی ندارد. مگر آنکه در حوزه رسیدگی خود دچار کوتاهی شده باشد.

غلامحسین دوانی به تشریح موارد مطروحه پرداخت و گفت: فعل تقلب و تخلف را هیأت مدیره شرکت ها مرتکب می شوند و حسابرس حداکثر تخلفی که می تواند بکند آن است که این تخلف را نادیده گرفته باشد، از این رو، اساساً کشف تقلب وظیفه حسابرس نیست. چرا که حسابرسان مستقل به نظارت پس از خروج معروفند. به عبارت بهتر حسابرسان طی پایان سال مالی شرکت ها و در شرایطی که تخلف در یک مجموعه رخ داده اقدام به حسابرسی می کنند و بنا بر این می توان گفت حداکثر تخلف حسابرس چشم پوشی کردن از نواقص و تقلب های صورت گرفته در یک سال مالی شرکت ها و صورت های مالی آن ها است.

وی به نقش نهاد ناظر بازار سرمایه در خصوص جلوگیری از بروز تخلفات در شرکت های بورسی اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر موارد عنوان شده، مقام ناظر بازار سرمایه می بایست بر جهش های غیر متعارف سهم نظارت کند، اما به هر حال هیأت مدیره مسئولیت اصلی در شرکت ها را به موجب قانون تجارت، مقررات بورس و قوانین جزایی کشور بر عهده دارد و حتی اگر حسابرس یک شرکت اقدام به حساب سازی کند، به دلیل اینکه در نهایت صورت های مالی به امضا و تأیید هیأت مدیره می رسد، مقصر اصلی هیأت مدیره شناخته می شود.

این حسابرس مستقل تأکید کرد: بموجب بند سه گزارش های حسابرسی کلیه شرکت ها مسئولیت حسابرس اظهار نظر نسبت به صورت های مالی که توسط هیأت مدیره تهیه شده، بر اساس حسابرسی که طبق استانداردهای حسابرسی انجام می شود، می باشد. این در حالی است که این استانداردهای حسابرسی ایجاب می کند تا موسسه حسابرسی الزامات آئین رفتار حرفه ای را رعایت و حسابرسی را به گونه طراحی و اجرا کند که از نبود تحریف با اهمیت در صورت های مالی اطمینان معقول کسب کند. بر این اساس علیرغم اینکه در مورد اتفاقاتی همچون تقلب، قصور و تخلف در درجه اول هیأت مدیره مسئولیت دارد، اما بنابر قوانین بازار سرمایه و الزامات جامعه حسابداران رسمی ممکن است پس از بررسی در کمیته های ذیربط جامعه حسابداران، حسابرس را نیز متخلف معرفی گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
هوشدار سهامداران خرد فلز روی از قبیل کالسیمن .فرآوری باما . کیمیای زنجان وغیره به هوش باشند قیمت جهانی روی بالا رفته است حقوقی ها عمدا از سهام حمایت نمی کنند تا پایین بیاید با کد های فرعی جمع آوری کنند . چطور شده سهامهای فلز روی با صف خرید جمع اوری می کردند یک دفعه همه آ نها منفی شدند در صورتی که قیمت جهانی روی بالاست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
پس پول هنگفت دریافتی برای چیست!!!!!!
مالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
این شرکت کمنگنز سود سال 93 را نداده ونه سهامش پنچ یا ده برابر شده اکثر شرکتها ده یا پنچ برابر شده این مدیر شرکت خواب است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
وظایف بازرس قانونی
ماده 148 اصلاحيه قانون تجارت، وظيفه اصلي بازرس قانوني هر شركت را «تضمين حقوق صاحبان سهام طبق قانون و اساسنامه شركت» تعيين كرده است.
در بخشي از اين ماده آمده است:
«بازرسان بايد اطمينان حاصل نمايند كه حقوق صاحبان سهام در حدودي كه قانون و اساسنامه شركت تعيين كرده است، به طور يكسان رعايت شده باشد و در صورتي كه مديران اطلاعاتي برخلاف حقيقت در اختيار صاحبان سهام قرار دهند، بازرسان مكلفند كه مجمع عمومي را از آن آگاه سازند.»
لذا وظيفه اصلي بازرس قانوني شركت‌هاي سهامي «وظيفه نظارتي بر فعاليت‌هاي شركت» خصوصاً فعاليت‌هاي هيأت مديره و مديرعامل است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
شما نمیخواد چیزی رو کشف کنید یا اطلاعات قبل از ثبت در کدال افشا نشه.بهتره پیگیری باشید که سود پرداختی شرکت ها پرداخت بشه و همچنین اطلاعات دقیق به مردم بدید.
آستیا
-
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
خیر برادر، کشف تقلب و اختلاس کلا در ایران جزو وظایف هیچکس نیست و کلا این کار جرم محسوب میشود!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
پس بفرمایید حسابرسی هم فرمالیته است و بخشی از تشریفات اداری است؟ در زمان قبل از انقلاب یکی از دوستان من بانک خصوصی را حسابرسی کرد و خیلی به تخلف پی برد و بدون اعتنا به تطمیع و تهدید به وظیفه خود عمل کرد و بانک مرکزی نیز آن بانک را تعطیل کرد و حقوق سپرده گزاران را مسترد نم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
تنها گروهي كه ميشه خريد كرد پالايشي ها هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
در اخرامر مشخص میشو دکه کشف تقلب واختلاس از وطا یف سهامدار خرد میباشد . واز این وظیفه کوتاهی کرده است خواهید دید.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
سلام-وقتی هرکی به هرکی شود،حسابدارهم میخواهدشانه خالی کند.
درمواقع لازم بستگی داردبه تفکرحسابدارمحترم. شایدهم صلاح باشدباهیئت مدیره های همکاری کند.
دولت که درمرخصی باشد،تنهاسهامدارحقیقی بایدقربانی عزا وعروسی شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
بااین گفته دوستمان حسابدار یعنی لولوی سر خرمن!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
اقای مدیر عامل این جا ایران است در بلغ گنه کرد اهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری متاسفانه دولت ها در ایران در اموزش وپرورش سعی دارند فقط در حد سواد اموزی خواندن ونوشتن یاد بگیرند بیشتر از ان مضراست در مورد حساب رستان باید گفت سواد قضایی ندارند قاضی هم با استفاده از این مطلب ایشان را محکوم خواهد کرد
حسین مختاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
موسسه حسابرسی دایارایان دیگه وجود نداره و تو دایارهیافت ادغام شده است. اصلاح لطفا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
باشرح وظایف مندرج درمقاله فوق ؛ بود ونبود ناظر هیچگونه فرقی ندارد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
چشم ما روشن . تعریف حسابرس میگه رسیگی برای صحت ثبت وضبط و طبقه بندی حسابها و کشف تقلب و سو استفاده احتمالی. البته کار حسابرس نمونهای هست که باید بر اساس روشهای روشهای آماری انجام بشه.که لزوما تمام ثقلب و سو استفاده ها رو کشف نمیکنه .وقتی احتمالا ایشوت با این نحوه رسیدگی که موسسهاش دارن هنوز تقلب و سو استفاده ایکشف نکرده خوب این شبهه براش پیش اومده که وظیفه او نبوده .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
انتخاب مدیرعامل شرکت های سهامی عام در بورس براساس تعداد سهام بیشتر (۲۵ درصد, ۵۰ درصد کل سهام), واقعا ناعادلانه است چون برخی سهامداران تحصیل کرده و خلاق و با سواد و جوان و پرانرژی و با انگیزه از کاندیداتوری برای عضویت در هیات مدیره شرکت ها, باز می مانند, قانون تجارت باید اصلاح شود, چرا رییس شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی, رییس هیات مدیره شرکت پتروشیمی شازند است ؟؟؟ هم چندشغله هم مدیر دولتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
برگزاری رای گیری ( اینترنتی )مجمع عادی سالانه شرکت ها برای تصویب ترازنامه مالی شرکت ها ، انتخاب هیات مدیره جدید