بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
با پیشنهاد انتشار 20 هزار میلیارد اوراق بدهي در بودجه سال 96؛

لگد سنگین دولت بر پیکر نیمه جان بورس

حسن روحانی نیمه آذر ماه جاری در حالی لایحه کل کشور را برای سال پایانی ریاست جمهوری خود تقدیم نمایندگان خانه ملت کرد که منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی از محل فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی شامل اسناد خزانه اسلامی و انتشار اوراق اسلامی رقمی بیش از 32 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد شده است.
کد خبر : ۱۷۱۲۹۵
نویسنده :
سودابه کیوان فر

این روزها پیکر نیمه جان بورس در حالی بر دوش سهامداران و سرمایه گذاران حمل مي شود که دولت نیز با ارایه لایحه بودجه سال 96 کل کشور به مجلس شورای اسلامی، ضربه سنگین دیگری را به اين پيكر آسيب ديده وارد آورده است.

به گزارش بورس نیوز، حسن روحانی نیمه آذر ماه جاری در حالی لایحه کل کشور را برای سال پایانی ریاست جمهوری خود تقدیم نمایندگان خانه ملت کرد که منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی از محل فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی شامل اسناد خزانه اسلامی و انتشار اوراق اسلامی رقمی بیش از 32 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد شده است.

دولت در شرایطی انتشار این حجم از ابزارهای بدهي و اوراق مالی اسلامی را در لایحه بودجه سال آینده آورده که عمده این اوراق معاف از مالیات بوده و آن بخشی که در قالب اسناد خزانه اسلامی براي تصويب به مجلس پیشنهاد شده، به دلیل آنکه اولویتی هم در ردیف حقوق و مزایای کارکنان دولت داشته و با امضای وزیر اقتصادی و دارایی به عنوان بدهی ممتاز دولت در نظر گرفته می شود، ریسک نکول نخواهد داشت و از نقد شوندگی به مراتب بالاتری نسبت به دیگر ابزارهای بازار پول برخوردار بوده و سررسیدی کمتر از یک سال دارد كه مي تواند بابت تسويه بدهي هاي دولت، به پيمانكاران غير دولتي واگذار شود كه باز هم معاملات ثانويه آن در بورس و يا فرابورس انجام خواهد شد.

اما نکته مهم و اساسی پیرامون پیشنهاد این حجم قابل توجه از ابزارهای بدهی نقدینگی قابل توجهی است که بایستی برای فروش آن تأمین گردد و با توجه به اینکه بیشترین رقم این اوراق در بازار سرمایه و از طریق بورس و یا فرابورس منتشر شده و یا معاملات ثانویه آنها از طریق این بازار ها انجام خواهد شد، می توان گفت تخصیص این میزان اعتبار به طور قطع بخشي از نقدینگی بازار سرمایه را به خود جذب کرده و به روند معاملات سهام در بورس و فرابورس ضربه می زند.

البته شاید دولت در نظر داشته باشد از این طریق اقدام به پرداخت بدهی خود به پیمانکاران كند، اما نکته مهم آسیبی است که از این محل به پیکر نیمه جان بورس و مهمترين صنايع وابسته به بخش خصوصي فعال در كشور وارد می آید.

آن هم در شرایطی که عملکرد سازمان بورس و نهادهای متولی بازار از جمله بورس و فرابورس طی چند ماه اخیر بسیار مورد اعتراض گسترده سهامداران و سرمایه گذاران قرار گرفته و به ویژه در بحث کاهش نقد شوندگی بازار سهام، به دلیل طولانی شدن دوره توقف نمادهای معاملاتی، داد آنها را در آورده است.

تا جایی که اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران نسبت به بازار سهام و نيز در مقابل عملکرد مسئولین و متولیان این حوزه به شدت در حال کم رنگ شدن و از بین رفتن است که نتیجه آن را در خروج سرمایه ها و کاهش حجم معاملات می بینیم.

در این شرایط مسلماً انتشار اوراق و ابزارهای بدهی مالی جدید که هم معاف از مالیات است و هم فاقد هر گونه ریسک از جمله ریسک نکول می باشد، نه تنها رقیب پر قدرتي برای بورس تلقی مي شود، بلکه می تواند با جذب سرمایه های فعالان بازار سهام به خود بورس را با شوک جدی و تبعات جبران ناپذیری همراه سازد.

اینجاست که نمایندگان خانه ملت بایستی زیر و بم انتشار این حجم عظیم از اوراق بدهی را مورد کنكاش و بررسی جدی تر قرار دهند تا در سال آینده تبعات و اثرات سوء آن بیش از اين گریبان اقتصاد و به ویژه بورس کشورمان را نگیرد.

بر اساس این گزارش گفتنی است، طبق تبصره پنج لایحه سال 96 كل كشور، دولت به شرکت های وابسته و تابعه وزارتخانه هاي مختلف اجازه داده با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت و یا قانون بازار اوراق بهادار تا سقف 10 هزار میلیارد تومان بابت اجرای طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی، اوراق مشارکت ریالی و یا صکوک اسلامی منتشر کنند.

همچنین طبق این لایحه به دولت اجازه انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی و ارزی داده شده و شهرداری ها نیز مجاز هستند با رعایت قوانین بازار اوراق بهادار و با تأیید وزارت کشور تا سقف پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و صکوک اسلامی با تضمین اصل و سود آن منتشر کنند.

ضمن اينكه در بند دیگري از این تبصره، دولت با حفظ قدرت خرید مجاز است با سررسید یک تا سه سال به صورت بی نام و یا با نام اسناد خزانه اسلامی به ارزش 7.5 هزار میلیارد تومان به طلبکاران واگذار کند که این اسناد از مالیات معاف بوده و مقرر است معاملات ثانویه آن در بازار بورس و یا فرابورس انجام شود.

در ادمه نيز، انتشار 10 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی جهت استمرار جریان پرداخت های خزانه داری کل کشور با معافیت مالیاتی و قابل معامله در بورس اوراق بهادار و نیز انتشار اوراق مشارکت ارزی ریالی توسط وزارتخانه نفت از طریق بازار سرمایه به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان و نیز انتشار سه میلیارد دلار اوراق مالی ارزی- ریالی توسط شرکت ملی نفت ایران با رعایت قوانین نحوه انتشار اوراق مشارکت و یا قانون بازار اوراق بهادار مصوب هیأت وزیران از دیگر بندهای پیشنهادی در تبصره 5 لایحه بودجه سال 96 کل کشور است و بايستي ديد نمايندگان مجلس در جريان بررسي مواد مندرج در لايحه بودجه سال آينده پيرامون انتشار اوراق مالي اسلامي، كدام موارد اين تبصره را تصويب خواهند كرد و كدام بخش ها نيز تعديل خواهند شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
بورس نیوز پیگیری کن سایپا باز بشه شورش دراومد بی مزه شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
سود مجمع سالیانه شرکت مپنا۲۵تومان اعلام شد درحالیکه درکدال مبلغ صفر ذکر گردید در روز ۹۵/۱۰/۲۸قیمت شرانل بالاتر ازقیمت مجاز معامله شد.چرا سازمان بورس وشرکت ها به این موضعات بدیهی توجه نمی کنند .شایان ذکراست هیت مدیره مپنا نیز ۷۶۵ میلیون تومان پاداشت ناقابل دریافت کردند . خدا بده برکت!!!!!!!
ناشناس
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
چه ملت ساده ای....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کار خیلی خوبیه.مملکت که حداقل 3 سال دیگه راکد میمونه.بهتره اوراق منتشر کنن ملت پولشون رو تبدیل کنن.بورس که p/e بالا داره و دیگه سودی هم نداره و فعلا کلاه برداری محضه.سودی ندارن و همین سود کم رو هم تقسیم میکنن و 8 ماه بعد با هزار تا التماس پرداخت میکنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
ولت لگد بزند کی به اش رای میدهد.
هرچند متاسفانه رای مردم در انتخابات تاثیری ندارد از ازل انتخاب انجام شده است مردم تماشاچیان استادیوم اند که برای کف زدون و گرم نگه داشتن بازی هستند
ناشناس
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
باشه ولی شما و مردم هم هی میرین رای میدین
ناشناس
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
ناشناس 12:31 کاملا" با شما موافقم .
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
روحانی واقعا داریم امیدواریم میشیم که دیگه اینده ای برای جوانان وجود ندارد . بهتر بود این وزیر اقتصاد شما چند واحد دروس اقتصاد میگذراند . از وقتی شما مسئول دولت شده اید مملکت به کل تعطیل است . میگویید تورم تک رقمی شده است پس رو چه حسابی حقوق کارمندان را 2 رقمی افزایش میدهید . تا کی جواب شما به ملت تحویل دروغ خواهد بود
الکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
آقای...می خوای سایپا در این بازار منفی باز شه که چی بشه؟؟؟منفی 20 30 در صد باز میشه...خوبه؟؟؟همون بهتر که بسته بمونه تا اوضاع خوب شه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
از کی دارم به شما میگم که این دولت موافق بورس نیست و پول سهامداران را فق برای کشورگشایی در یمن و سوریه و لبنان میخاد
ناشناس
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
ما مردم چقدر آدمای ساده وخوبیم که از گلوی خودمون میزنیم وپولمون دست چاه ویل دولت میدیم تا اون برامون راحت تر بخوره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
شرکت گسترش نفت وگاز پارسیان ازسال ۹۱ تاکنون ۶بار افزایش سرمایه داده وسود تقسیمی از ۱۸۱ تومان به کمتر از ۳۰تومان رسیده است .افزایش سرمایه عمدتا از محل اورده نقدی سهامداران بوده است بورس نیوز عزیز لطفا بررسی وتحلیل کنید .سهامدار هیچگونه نفعی از این افزایش سرمایه داشته یا خیر. شایان ذکراست قیمت سهم ازحد ود ۹۰۰تومان سال۹۱ به ۲۰۰تومان فعلی تقلیل یافته است !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
قبلا گاز میگرفت الان جفتک میندازه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
انشاله ترامپ میاد انتقام ما سهامداران متضرر رو میگیره.
ناشناس
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
انشالله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
قیمت سرمایه گذاری خوارزمی طی یکسال نصف شد باید گفت(خدا قوت دلاوران خسته نباشید قهرمانان)باسهام ما وپول ما چه کردید!!!!!!
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
با سلام خدمت دولت محترم و ریس دولت جناب آقای دکتر حسن روحانی و جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه آفرین بر شما ها که چنگ و وحشتو با تعامل سازنده تون با دنیا از این کشور دور کردید
ناشناس
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
دیگه همه میدونند این دولت با دیپلماسی لبخند فقط مراحل حقوقی و اداری توافق هسته ای رو انجام داده که اونهم ظاهرا دقیق نبوده. وگرنه توافق اصلی بین ایران و غرب دو سه سال قبل از آمدن این دولت انجام شده بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
خودتان را خسته نكنيد رشد بورس به انتخابات پيوند خورده ...
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود حدودا نه میلیون سهامدار در این چهار سال دولت فعلی را شناختند اگر خانواده همین سهامداران خرد را هم در نظر بگیریم حدودا سی وشش میلیون جمعیت کمی نیست انشاالله در انتخابات پیش رو همگی از خجالت این آقایان در میاییم
ناشناس
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
بروبابا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
امریکا میگه که تخریم های خودرویی وغیره از ایسا حذف شده ولی ترامپ که بیاد همه باید گوش کنن
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
بر عكس گفته شما....در تمامدنيا اين اوراق منتشر ميشه و رقيب بورس نيست بلكه باعث شفاف سلزي نرخ بهره واقعي جامعه ميشه....حتي در كشورهايي كه به پول اين اوراق نياز ندارند براي مشخص شدن نرخ بهره ازين اوراق استفتده ميشود....با چاپ و عرضه بيشتر اين اوراق نرخ بهره اوراق هم كمتر ميشود.......بورس ما مشكلات ساختاري بسيار زيادي دارد مثل بسته شدن نمادها تحريم هاي بانكي حمل ونقل و.....انتظار بيهوده داريد كسي كه دنبال سود كم و ريسككم ميگرده بجاي اوراق بياد سهام پر ريسك و مبهم را بخره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴
سلام اینکه سود اوراق دولتی است بربایه دلار حساب شده است وسود اوراق را از طریق دلار حساب شده بس سود دلار باید بیشتر از اوراق باشد برای اینکه شاه کلید سود در این دولت دلار است بس خرید خود دلار امنیت ثبات و سود بهتری از هرکونه اوراق دولت دارد به دلایل بنیادی وطرز تفکر دولت ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
شرکت احداث شبکه فاضلاب شهر اردکان را از محل افزایش سرمایه تقبل کرده است کسی نیست بپرسد شبکه فاضلاب چه سودی برای سهامدار دارد
شرکت ابگینه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
خیلی از شرکتهای بورسی و فرا بورسی به علت کمی نطارت حقوق سها مداران جز را سالها پرداخت نکرده اند ریشه شرکت را به جای ابیاری خشکانده اند رسیدگی وحمایت لازم است شرکتهای بورسی بایستی سهام ان. به یکنفر تعلق نگیردشرکت با تولید وفروش پنج سال است سود پرداخت نکرده در عوص سهامدار اصلی سود وحقوق و... خود را برداشته است همین طور مدیرت شرکت و..... رسیدگی لازم است
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
اقتصاد در هر کشوری رابطه مستقیم با بورس دارد بعصی از شرکتها تولیدخوب دارند صادرات دارند سود دارند ولی رشد ندارند انتقال به بورس انها فراهم نشده است
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
آنهایی که ناشکری میکنند از عدم پرداخت سود،‌ بروند خدا را شکر کنند که به سرنوشت سهمی بنام «فایرا» دچار نشده‌اند! و یا کچینی! فایرا سالیان سال است که ریالی سود پرداخت نکرده! و حتی یکبار که برای سال مالی ۹۳ سود مصوب کرد، در یک مجمع دیگر!!!!!!!! آنرا کنسل کرد!؟ و فاجعه آنجاست که ۱۵ ماه است که نماید این شرکت لعنتی بسته است! و با شارلاتان سالاری حاکم براین شرکت، اصل سرمایه سهامداران روی هواست!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کوه به کوه نمی رسه اما سهامداران به دولت می رسن.
سیبزمینی
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
جزاک الله خیرا؟؟؟البته 4لت به رای من وشما احتیاج نداره چون از قبل تایین شده است
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
بسمه تعالی
جفتک دولت به بورس بهتره، البته بورس رانتی هم چنگی به دل نمیزنه.......
ناشناس
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
منتظر باشيد زمان انتخابات كه شد همه چيز گل و بلبل ميشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
قبلا گاز میگرفت الان جفتک هم میزنه