بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
توقف نماد معاملاتی تاحدودی به نفع سرمایه گذار است اما زمانی که این توقف ها طولانی شده و از طرفی تنها شاهد توقف نمادهایی هستیم که دارای صف خرید و روند قیمتی صعودی هستند و همانطور که روشن است در بسیاری از شرکت هایی که روزها یا در برخی موارد ماه ها با صف فروش همراهند نه تنها توقف نماد انجام نمی گیرد بلکه هیچگونه شفاف سازی از طرف شرکت نیز جهت اطلاع سهامداران در خصوص عملکرد و علت صف فروش آن ارائه نمی گردد.
کد خبر : ۱۷۱۴۱۰
نویسنده :
یارمحمدی

مدتی است که هرروز شاهد توقف نمادهای معاملاتی به دلیل ارائه اطلاعات با اهمیت به محض صف خرید شدن و افزایش تقاضا برای آنها هستیم، به طوریکه به جرات می توان گفت در جریان رکود بازار سرمایه این توقف نمادها و جلوگیری از رشد سهم علاوه بر بلوکه کردن سرمایه سهامداران موجب کاهش فعالیت سهامداران در بازار بورس نیز شده است اما این در حالی است که جای خالی ناظر بازار در کنار سهم هایی که صف های فروش پی در پی و عملکرد ضعیف دارند به شدت احساس می شود.

به گزارش بورس نیوز، توقف نماد معاملاتی تاحدودی به نفع سرمایه گذار است اما زمانی که این توقف ها طولانی شده و از طرفی تنها شاهد توقف نمادهایی هستیم که دارای صف خرید و روند قیمتی صعودی هستند و همانطور که روشن است در بسیاری از شرکت هایی که روزها یا در برخی موارد ماه ها با صف فروش همراهند نه تنها توقف نماد انجام نمیگیرد بلکه هیچگونه شفاف سازی از طرف شرکت نیز جهت اطلاع سهامداران در خصوص عملکرد و علت صف فروش آن ارائه نمی گردد.

بر اساس این گزارش به نظر می رسد نگاه ناظر بازار تنها بر سهام دارای صف خرید و روند قیمتی صعودی می باشد و در از بین رفتن سرمایه گذاران در صف های فروش پی در پی بسیاری از شرکت ها هیچ گونه دخالت و نظارتی ندارند هر چند تازگی ها تعداد نمادهای متوقف در بازار بسیار زیاد شده و همه روزه نه تنها نمادهای متوقف به تابلوی معاملات باز نمی گردند بلکه بر تعداد توقف ها نیز افزوده می شود. با این توصیفات جای خالی ناظر بازار در کنار صف های فروش به شدت احساس می شود در حالی که تنها تمرکز نهاد ناظر بر سود نکردن و متوقف کردن نمادهای معاملاتی است که به یک باره با صف خرید همراه می شوند.

این تصمیمات در صف های خرید نیز به صورت سلیقه ای اتخاذ می گردد و با توجه به صلاح دید نهاد ناظر ابهام شناسایی و نماد متوقف می گردد.

در ادامه این گزارش به ذکر نام تعدادی از شرکت هایی می پردازیم که مدتها با صف فروش همراه بوده اند بدون اینکه مورد توجه نهاد ناظر جهت شفاف سازی عملیات شرکت مشخص گردد.

با اینکه بارها به صورت موردی به شرح روند قیمتی و عملکردی برخی سهام همچون فولاد خراسان در گزارش هایی جداگانه و مفصل پرداخته ایم اما گاهی لازم است موارد اینچنینی تکرار شود تا شاید چشم برخی نهاد های متولی بازار سرمایه به این صفهای فروش پی در پی باز شود و در جهت حمایت از سرمایه سهامداران خرد و حقیقی برآیند.

شرکت فولاد خراسان از ابتدای بهمن ماه سال 92 با صف فروش همراه شده و این روند را تا ابتدای خرداد سال جاری ادامه داده و در این بین تنها 5 روز کاری در درصدهای مثبت ان هم نزدیک به صفر تابلوی معاملات مورد معامله قرار داشته و همچنین در این بین حجم معاملات این سهم بسیار اندک بوده و پس از این روند منفی و افت قیمت تا 343 تومان ورق سهامداران برگشته و بعد از چند هفته نوسانی با صف خرید همراه شده است. این روند در سهام شرکت سیمان اصفهان نیز رخ داده به طوریکه این سهم از 2 خرداد ماه سال 94 تا 3 آبان 95 با صف فروش همراه بوده است و در حال حاضر نیز بار دیگر به صف فروش رسیده و حدود یک هفت هاست که خریدار و متقاضی چندانی ندارد.

"کسعدی" نیز از جمله این شرکت هاست که بعد مدتی صف فروش به مدت 21 روز کاری با صف خرید همراه شد و از نیمه اسفند سال گذشته تا 19 آبان امسال با فشار فروش مواجه گشته است که این مورد نیز از جمله مواردی است که از چشم ناظر بازار به دور مانده است.

اما نکته جالب در خصوص این نوع معاملات که تعدادشان هم کم نیست، عدم شفاف سازی از طرف شرکت و عدم توجه ناظر بازار به نحوه معاملات و صف های فروش آنهاست.

در پایان با توجه به تمامی موارد ذکر شده لازم به ذکر است که، پیشنهاد می شود اینگونه اتفاقات نیز در نگاه نهاد ناظر و متولیان بازار سرمایه در جهت حفظ منافع سهامداران خرد و حقیقی نیز پنهان نماند و چاره ای در جهت مواجه با آن اندیشیده شود و تنها بر جلوگیری از رشد قیمتی تمرکز نشود چرا که همانطور که در راستای شفاف سازی اتفاقات مهم و مثبت در شرکت ها نیاز به ارائه اطلاعات و توضیحات از جانب آن مجموعه می باشد از صورتی که وضعیت بنیادی شرکت ها رو به افول می باشد نیز نیاز به ارائه اطلاعات و توضیحات است تا تحلیلگران و سرمایه گذاران با توجه به اطلاعات صحیح به بررسی و تصمیم گیری در جهت خرید و فروش سهام اقدام کنند. سوال مهم که ذهن اغلب فعالان بازار سرمایه را به خود مشغول کرده آن است که چرا جاده بورس یک طرفه است؟ آن هم در جهت جلوگیری از رشد قیمتی سهم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
دیگر دست بورسی ها برای همه رو شده هر زمان که دیدند سهم ارزشمند است برای بچه ها باید کنار گذاشت سهم را می بندند
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
اگه بخوان اینکارو کنن فقط دو تا سهم باز میمونه با صف خرید 100000000000000000
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
چندروز پیش به تیم اقتصادی دولت جایزه دادن, مبارکشون باشه واقعا با اینهمه دسته گل که در اقتصاد به آب دادن. هییییییییییییییی بگذریم ایرانه دیگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
وخوارزم ، وساپا ، ثمسکن و .... کلي سهم ديگه که تو افت قيمت يه کله اومدن پايين و بدون هيچ شفافسازي دارن به افت خودشون ادامه ميدن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
وتوصا رو هم اضافه کن ...سقوط آزاد داشته
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
دمت گرم بورس نیوز این سئوال همیشه توو ذهن منبود چرا واقعن سهم هر روز منفی میخوره نمیان شفاف سازی بدن کنور از 2400 اومد تا 150 تومن هیشکی نگفت دردت چیه بابا خونم خراب شد.......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
چون مرگ خوبه فقط واسه همسایه.اگه خداشون سهمی رو داشته باشند که چند روز پشت سر هم منفی باشه مطمئنا با اعمال فشار بر ناظر نماد مربوطه رو می بندن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
رنا اول سال 330 تومن بوده الان 120 تومنه چرا چون مدیران گروه سایپا میخوان دهها ملیون حق تقدم استفاده نشده سهامداران خرد رو مفت مال خودشون کنن.چرا اینو بابت ابهام نبستین؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
جالبه که همیشه هم برای توجیه این اطلاعیه های شفاف سازی مسخره منافع سهامداران در نظر گرفته میشه!!! اصولن تو بورس ما چیزی که معنی نداره حقوق سهامداره و این جمله ی مهوع نوسان قیمت ذات بازاره فقط در مواردی که قیمتها بالا میره و سهامدار سود میکنه صادق نیست. والا قیمت سهام برسه به یک قرون هم مهم نیست ،کسی نگران منافع سهامدارن نمیشه.
سهام دار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
کالسیمین چند روز پیش در اطلاعیه شفاف سازیش
نرخ دلار را در بودجه همون 3500 تومان ابتدای سال
محاسبه کرده و دلیل این موضوع را هم صبحت بانک مرکزی مبنی براینکه دلار در بازار بصورت هیجانی بالا
رفته/ در حالی که دلار به خاطر شاخص جهانی و
تقاضای داخلی که رشد کرده . می خواستم بگم چه
قدر بانک مرکزی سطحی صحبت میکنه و از اون بدترکه هیات مدیره شرکت کالسیمین بصورت یلخی این صحیت را توجیه می کنه و سود واقعی شرکت را که به خاطر نرخ تسعیر ارز بالاتر از رقم الان شده را پنهان میکنه و ناظر بازار هم با توجه به قیمت دلار در بازار از شرکت توضیحی نمی خواد.
المیرا67
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
من همینجا با صدای بلند اعلام میکنم غلط کردم و شکر خوردم وارد بازار سهام شدم. ایکاش اونروز سواره اون اتوبوس نمیشدم واسه اومدن به تهران به جهت خرید بورس !
خسرو
RUSSIAN FEDERATION
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
با درود وسپاس که درد دل همه را گفتی بورس نیوز.من هم یک نمونه را برای شما یاد اوری میکنم که از شاهکار های ناظران بوده وهست.سال گذشته سهم خاذین را از 500 تومان به 202 تومان رساندند گفتند120 تومان زیان دارد.بله حقش بود .ولی از ان روز به بعد هر روز5 درصد مثبت می خوردو مافکر می کردیم خبری هست ولی خبری که بود سهم را بستند .باز که شد زیانش رابیشتر کرد یعنی150 تومان.ولی این تعدیل منفی باعث شد صف های خریدش دو برابر شود.ولی از ناظران بورس خبری نبود که نبود.حالا به قیمت های 600تا700 تومان رسیده بود که باز برای تعدیل بسته شد .اینبار زیان شد170 تومان.باز سهم دور چشمهای بسته ناظران با صف های خریدپیش رفت وپیش رفت تا نزدیک1000 تومان.وحالا بسته شد .واز محل تجدید ارزیابی دارایی ها 11 برابر شد وبعدهم170 تومان باز شد نوش جانشان.
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
بدبختی اینجاست که ما یا از این طرف یا از آن طرف می افتیم طلای جهانی 1137 دلار ضربدر 3930 تومان قیمت دلار تقسیم بر 4.24 مساوی است با 1050000 تومان در حالی که 1140000 تومان در با زار معا مله می شود یعنی 10 در صد بالا مگر چه خبر است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
سهامداران هنگامی سهام بانکهای تجارت و صادرات و... را خریده اند که این بانکها سود پیش بینی کرده بودند . اما اکنون مسئولان با بلوکه کردن سرمایه شان سود را هم به زیان انباشته تبدیل کرده اند . در حالیکه به سهامدار این زیان تحمیل شده است!!!!!!!!
اونکاره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
کل گروه غذایی رو بستن جاش ذرت کاشتن !! بخدا هر بار می بینم یه ربع می خندهم یه ساعت گریه می کنم واسه سهام عدالت !!
داوود
ROMANIA
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
مثالش زیاده یکیش همین واتی" سهامدار عمده فروخته میلیونی و قیمتشو تقریبن نصف کرده ولی در مقابل سهامدار عمده خاهن" میخره و سهم نمادش متوقف میشه
در نزولها می گویند مراقب باشد خودتون و این ماهیت بازار سرمایه است و دیدتونو بلند مدت کنید ، ولی درصعود می گویند این جور سود کردن معمول نیست ... قضاوت با افکار عمومی !
مهدی
ROMANIA
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
شرکت داده پردازی ایران بعد از 3 سال داشت رشد میکرد روقیمت 380 سازمان حقوقی را مجبور به فروش سهم اگه این اتفاق نمیفتاد نماد بسته میشد الان %30 افت کرده یکی نمیگه یه گروه داره سرمایش ازبین میره به چه علت .
عباس
RUSSIAN FEDERATION
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
ممنون از مطرح کردن این بحث
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
شرکت کالسیمین نمادش را چند روز بسته بود آن چند روزی که بسته بود همه شرکت های سهام روی با صف خرید مواجه بودند آنقدر صبر کرد تا سهام شرکتهای مذکور منفی شد ان موقع باز کرد حقوقی ها سهام را پایین کشیدند هر روز 8میلیون سهم کالسیمین را جمع آوری کردند هر وقت سهم می خواست بالا برود الکی چند تا سهم را با قیمت پاینن می فروختند عمدا بازار را منفی میکردند بعد در منفی خرید میکردند
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷
بازرسان بورس باید شرکت کالسیمین را بررسی وشفاف سازی کنند برای چه چند روز ان را بست واگر برای تعدیل مثبت بود پس چرا بازار چند روزی که مثبت بود باز نکرد تا صبر کردسهام سرکتهای روی منفی شد آن موقع باز کرد هدف این کار چه بوده است بنظر می آید سهامداران حقوقی با منفی کردن بازار باخریدهای کد فرعی پنهانی تلاش میکنند سرمایه سهامداران خردرا بالا بکشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
اینطوری که در بورس ایران کلاهبرداری ودزدی میکننددر قمارخانه های لاس وگاس نمیکنند صد رحمت به کازینو های آمریکا