بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
مستطيل شيشه اي تالار

"خودرو" دنده معکوس کشید

این اتفاق در حالی طی روز جاری رقم خورد که برخی شایعات و زمزمه هایی از فروش دیگر دارایی این شرکت یعنی بلوک حدوداً 15 درصدی "خگستر" و نیز فروش سهام بیمه پارسیان تحت مالکیت این شرکت بگوش می رسد.
کد خبر : ۱۷۱۴۳۷
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.09.24 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 10 واحد افزایش به رقم 57489 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 409 واحد کاهش عدد 170473 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 20 واحد کاهش به رقم 28445 واحد رسيد.

همچنین در این روز "خودرو" با 42 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شپنا" با 37 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحدکاهش به رقم 865 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2407 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2875 میلیارد ریال رسید.

بورس تهران در معاملات روز جاری با روندی متعادل و افت اندکی بیش از 57 واحدی شاخص کل مواجه شد اما حجم و ارزش معاملات به همراه نوسانات قیمتی سهام کمی بهتر از روز قبل بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز در گروه خودرویی شاهد یک اتفاق خوشایند در نماد ایران خودرو بودیم. این شرکت سر انجام در معاملات امروز طی ارسال نامه شفاف سازی به سایت کدال خبر از قصد انجام مزایده برای واگذاری بلوک بانک پارسیان داد تا پس از مدت ها انتظار سهامداران بالاخره روند فروش دارایی ها و اصلاح ساختار مالی این شرکت کلید بخورد. 

این اتفاق در حالی طی روز جاری رقم خورد که برخی شایعات و زمزمه هایی از فروش دیگر دارایی این شرکت یعنی بلوک حدوداً 15 درصدی "خگستر" و نیز فروش سهام بیمه پارسیان تحت مالکیت این شرکت بگوش می رسد. اهالی تالار معتقدند بزودی تغییرات مثبت قابل توجهی در صورت های مالی ایران خودرو اتفاق خواهد افتاد و به همین دلیل در معاملات روز جاری خودرو دنده معکوس کشید و با قدرت و سرعت بهتری به سمت جلو حرکت کرد .

از سوی دیگر در گروه فلزات اساسی و معدنی بورس امروز شاهد رشد قیمت سهام شرکت های مطرح این گروه همچون فولاد مبارکه، ملی مس و گل گهر بودیم. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که با توجه به افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی به همراه رشد نرخ ارز تا محدوده بیش از 3900 تومانی در بازار آزاد می توان به رشد سودآوری شرکت های این گروه امیدوار بود و با توجه به اینکه اغلب مجموعه های فعال در گروه فلزی محصولات تولیدی خود را به کشورهای خارجی صادر می کنند می توان انتظار گزارش های مناسبی از عملکرد میاندوره ای این مجموعه ها داشت.

همچنین طی معاملات روز جاری در گروه پتروشیمی موجی از افزایش تقاضا در سهام آنها ایجاد شد که این امر با توجه به رشد نرخ فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی همچون مشتقات اتیلن و متانول در کنار افزایش قیمت ارز اتفاق افتاده است. به طوریکه در جریان معاملات امروز نمادهایی همچون "شخارک"، "شفن" و "مارون" با رشد قیمتی مواجه شدند.

بر اساس این گزارش، گروه لوزام خانگی در حالی امروز با فشار عرضه سهام و افت قیمت مواجه شدند که دقایقی مانده تا پایان معاملات اخباری مبنی بر افزایش نرخ شش درصدی لوازم خانگی ناشی از رشد نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید این مجموعه ها منتشر شد که البته این افزایش قیمت فروش توسط تولید کنندگان اعمال شده و دولت و سازمان های ذیربط هیچ گونه دخالتی در این خصوص نداشته اند. از این رو، باید دید که این خبر بر روند معاملات هفته آتی این گروه چه تأثیری می گذارد؟

در این بین مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان طی مصاحبه ای با یکی از سایت های خبری اعلام کرد که هم اکنون توافق شده تا نرخ ذغالسنگ 30 درصد از قیمت فروش شمش فولاد باشد و بدین ترتیب قیمت هر تن کنسانتره ذغالسنگ کک شو به ازای هر تن 450 هزار تومان تعیین شد. در حقیقت این افزایش نرخ از 360 هزار تومان به 450 هزار تومان متناسب با افزایش نرخ شمش فولاد است و در صورتیکه قیمت آن تغییر کند، رقم مذکور نیز متفاوت خواهد بود.

وی همچنین در خصوص رشد سودآوری معادن ذغالسنگ همگام با بهبود وضعیت سودآوری "ذوب" به عنوان تنها خریدار ذغالسنگ اظهار امیدواری کرد و البته به این نکته نیز اشاره داشت که افزایش قیمت می بایست به تأیید هیأت مدیره شرکت برسد و در مجمع تصویب شود.

علاوه بر این، در شرایطی که دیروز سازمان خصوصی سازی از لغو واگذاری بلوک 50 درصدی "اخابر" که طی آبان ماه سال 88 انجام شده بود، خبر داد، مدیر عامل اسبق شرکت مخابرات ایران اظهار داشت که فسخ معامله مذکور تنها به دلیل دیر کرد در پرداخت یک قسط امکان پذیر نیست. چرا که طبق قرارداد سازمان خصوصی سازی می تواند در صورتی که چهار قسط پرداخت نشود، اقدام به واگذاری سهام آن هم به میزان ارزش اقساط معوق کند.

این در حالی است که روز گذشته سازمان خصوصی عنوان کرده بود که زمان برگزاری مزایده جهت واگذاری بلوک "اخابر" طی روزهای آتی اعلام خواهد شد. بر این اساس به نظر می رسد فعلاً موضوع لغو معامله بلوکی مذکور در هاله ای از ابهام قرار دارد و تاکنون تعیین تکلیف نهایی نشده است.

همچنین روند معاملات روز جاری "اخابر" علیرغم انتشار اخبار متعدد در خصوص رویداد جدید این مجموعه متعادل در درصدهای منفی سپری شد.

در پایان، فعالان بازار سرمایه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سومین ماه از فصل پائیز به استقبال گزارش های عملکرد میاندوره ای 9 ماهه شرکت ها می روند تا نحوه عملکرد مجموعه های بورسی در این مدت که مصادف با رخداد رویدادهای مهم و مثبتی همچون افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی، بهای جهانی نفت و رشد نرخ ارز بوده، مشخص گردد تا شاید با انتشار گزارش های مناسب روزنه هایی از رونق در بازار سرمایه ایجاد شود و این گزارش ها در فصل زمستان گرما را به معاملات تالار شیشه ای باز گردانند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
سلام
ختوقا هم میخواد رینگ سازی و الکتریک رو واگذار کنه. این موضوع هم خیلی تاثیر گزاره رو ختوقا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
معلوم بود بازار باور نمیکنه چون خبر جدیدی نیست غیر از شایعات کهنه و بهانه برای سفته بازی مجدد حقوقیهای دولتی در نمادهای خودرویی...
اوراق قرضه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
تو بورس حالا حالا ها خبری نیست ! وقتی دولت اوراق خزانه داد بیرون همون موقع ترمز بازار ها کشیده شد . اگه هر بازاری جذاب شه کسی دیگه سراغ این اوراق نمیره و نتیجه ش ورشکستگی ه اقتصاده پس برین صندوق با درآمد ثابت پیدا کنین پول بخوابونین همون جا تمام ! یه درصد شو واسه نوسانگیری بزارین تو کارگزاری سرگرم شین .
المیرا67
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۰
خاک بر سره من که از بی شوهری اومدم پول جهیزیه ام را دادم بورس خریدم و نابود شدم. الان اگه یه وقت برام شوهر پیدا بشه جهیزیه از کجا بیارم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
دلار امروز بزودي 4000 تومان را رد خواهد كرد دوستان...
یاپکو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
رینگ سازی و الکتریک گاو های شیر ده ختوقا هستند هرگز انها را نمی فروشد. خودش که مثلا هلدینگ است و در امدی ندارد .