بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
کد خبر : ۱۷۱۵۴۹

سه بانک بورسی با وجود گذشت 9 ماه از سال، برخلاف دستورالعمل افشای اطلاعات، هنوز صورت مالی حسابرسی نشده و صورت مالی حسابرسی سال 94 را منتشر نکرده و مجمع عمومی آنها برگزار نشده است.

به گزارش مشرق،با وجود گذشت 9 ماه از سال 95، مجمع عمومی سه بانک ایران زمین، شهر و سرمایه هنوز برگزار نشده است.

*بانک ایران زمین

بانک ایران زمین در 31 تیر ماه مجمع عمومی را برگزار کرد اما به حد نصاب قانونی نرسید و جلسه لغو شد.

آخرین گزارش صورت‌های مالی حسابرسی شده این بانک برای سال مالی 93 است و گزارش‌های سه ماهه، شش ماهه و 9 ماهه، حسابرسی نشده است.

همچنین بانک ایران زمین تاکنون صورت‌های مالی 12 ماهه 94 را نه به صورت حسابرسی شده و نه حسابرسی نشده منتشر نکرده است.

* بانک شهر

بانک شهر هم همانند بانک ایران زمین آخرین بار گزارش صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 93 را منتشر و مجمع عمومی آن سال را برگزار کرده است.

مجمع عمومی بانک شهر هم در 31 تیر ماه باید برگزار می‌شد که فقط سایر سهامداران در جلسه حاضر شده بودند و به همین دلیل مجمع عمومی لغو شد.

* بانک سرمایه

وضعیت بانک سرمایه از لحاظ شفافیت و رعایت ضوابط گزارش‌دهی و تشکیل مجمع، مشابهت زیادی با دو بانک ایران زمین و شهر دارد. جلسه مجمع عمومی این بانک هم در 30 تیر ماه به دلیل عدم حضور سهامداران عمده لغو شد و تاکنون برگزار نشده است.

همچنین آخرین صورت مالی حسابرسی شده این بانک مربوط به 6 ماهه اول 94 می‌شود و گزارش حسابرسی شده یا حسابرسی شده سال مالی 94 منتشر نشده است.

بانک سرمایه در ماه‌های اخیر به شدت درگیر حواشی ایجاد شده در صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و کماکان نیز هست. اخبار منتشر شده از وام‌های سنگین این بانک به تعداد افراد انگشت‌شما حکایت دارد.

تاکنون این سه بانک زمان مشخص و رسمی برای برای برگزاری مجمع عمومی اعلام نکرده‌اند.

در ماده دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، آمده است:

ناشر بورسی مکلف است گزارش‌ها و صورت‌های مالی زیر را مطابق استانداردهای ملی و یا فرم‌هایی که توسط سازمان ارائه می‌شود، ظرف مهلت‌های مقرر تهیه و افشا نماید:

1- صورت‌های مالی سالانۀ حسابرسی شدۀ شرکت اصلی و تلفیقی گروه، حداقل 10 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی و حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی.

2- گزارش هیات‌ مدیره به مجامع و اظهارنظر حسابرس در مورد آن، حداقل 10 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی.

3- اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 3، 6 و 9 ماهه حسابرسی نشده، حداکثر 30 روز پس از پایان مقاطع سه ماهه.

4- صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شده حداکثر 60 روز بعد از پایان دوره 6 ماهه و در مورد شرکت‌هایی که ملزم به تهیۀ صورت‌های مالی تلفیقی هستند، حداکثر 75 روز پس از پایان دوره 6 ماهه.

5- صورت‌های مالی سالانه حسابرسی نشده حداکثر 60 روز پس از پایان سال مالی و در مورد شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی هستند حداکثر 90 روز پس از پایان سال مالی.

بنابراین طبق قانون شرکت‌ها باید یک ماه پس از پایان سال مالی گزارش حسابرسی نشده صورت‌های مالی را منتشر کنند. همچنین شرکت دو ماه پس از آن باید صورت مالی حسابرسی شده را ارائه دهد و یک ماه پس از انتشار آن، مجمع عمومی را برگزار کند.

بنابراین شرکت‌ها ملزم به برگزاری مجمع عمومی تا پایان تیر ماه هستند. با وجود گذشت 9 ماه از سال جاری، این سه بانک هنوز صورت‌های مالی حسابرسی نشده و صورت‌های مالی حسابرسی شده را منتشر کرده‌ و مجمع عمومی را تشکیل نداده‌اند.

به نظر می‌رسد علت اصلی عدم انتشار صورت‌های مالی سال 94 این سه بانک، وضعیت نامناسب ترازنامه بانک باشد زیرا بانک سرمایه در آخرین صورت مالی حسابرسی شده (6 ماهه 94) 237 میلیارد تومان زیان و بانک ایران زمین در صورت مالی حسابرسی نشده (9 ماهه 94) 283 میلیارد تومان زیان داشته است. در بین این دو بانک، فقط بانک شهر در صورت مالی حسابرسی نشده 6 ماهه 94،بالغ بر 47 میلیارد تومان سود اعلام کرده بود.

منبع:فارس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
aaaaa
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
عدم مسئولیت پذیری مدیران بانکها باعث زیان سهامداران بدبخت میشود، ناظران محترم هم که اصلاً این موارد رو نمیبینند!!!!!!!!!!!!