بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
در صورتیکه وزارت نفت به درستی به قانون دائمی قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی توجه می کرد دیگر نگرانی برای مجلس شورای اسلامی وجود نداشت که در مورد قیمت خوراک مجتمع های پتروشیمی ورود پیدا کند و هدف خود از این قانون را شفاف تر به وزارت نفت اعلام کند.
کد خبر : ۱۷۱۶۱۶
نویسنده :
جمشیدی

گزارش کمیسیون تلفیقی درباره لایحه برنامه ششم توسعه در حالی طی چند روز اخیر منتشر شد که این کمیسیون شاخص های جدیدی برای قیمت گذاری خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در قالب بند "الف" ماده 53 تعیین کرده است. این امر به زعم برخی از کارشناسان به معنای ابطال فرمول 10 ساله وزارت نفت در این زمینه تلقی می شود. علاوه بر این، پیش بینی می شود تا در صورت تصویب پیشنهاد کمیسیون تلفیق درباره نحوه قیمت گذاری خوراک گاز پتروشیمی ها، قیمت آن کاهش یابد.

در همین ارتباط، قائم مقام انجمن صنفی گروه کارفرمایان پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد در صورتیکه وزارت نفت به درستی به قانون دائمی قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی توجه می کرد دیگر نگرانی برای مجلس شورای اسلامی وجود نداشت که در مورد قیمت خوراک مجتمع های پتروشیمی ورود پیدا کند و هدف خود از این قانون را شفاف تر به وزارت نفت اعلام کند.

فریبرز کریمایی افزود: آنچه که در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم در خصوص قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی ها عنوان شده همان قانون 15 ساله قیمت خوراک اتان است. حال آنکه عملکرد نامناسب وزارت نفت در خصوص اجرای این قانون و عدم مشخص شدن تبعات آن بر وضعیت پتروشیمی ها سبب نگرانی مجلس در خصوص قیمت گذاری ها شده و در جهت شفاف کردن این قانون به موضوع قیمت گذاری ها مجدداً پرداخت است.

وی با انتقاد از قیمت گذاری گاز اتان، در این خصوص اظهار داشت: کشوری که خود دارای ذخائر طبیعی انرژی است می بایست جهت ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران قیمت خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی در داخل کشور را با کشورهایی که همچون کشورمان تولید کننده هستند، مقایسه کند. نه اینکه قیمت خوراک داخلی با کشورهای اروپایی وارد کننده که بهای زیادی برای خرید خوراک می پردازند مقایسه شود.

به نظر می رسد در شرایطی که کشورمان خود تولید کننده انرژی است با احتساب یک مولفه اشتباه در فرمول قیمت گذاری، از سوی وزارت نفت، قیمت خوراک بی جهت بالا می رود. آنچنان که طی آبان ماه امسال آخرین قیمت اعلام شده توسط وزارت نفت بسیار بالا بوده است.

این مقام مسئول با تأکید بر عملکرد نامناسب وزارت نفت در خصوص قیمت گذاری ها و نحوه اعمال آن در گروه پتروشیمی، ادامه داد: این وظیفه مجلس است که در شرایط فعلی به موضوع قیمت گذاری ها ورود پیدا کند تا برآوردها و اهداف برنامه ششم توسعه محقق شود نه اینکه همچون برنامه های چهارم و پنجم اهداف از عملکرد بسیار متفاوت باشد.

قائم مقام انجمن صنفی گروه پتروشیمی با بیان اینکه این انجمن پیگیری های جدی در این خصوص خواهد کرد، پیرامون احتمال تغییر در قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی ابراز داشت: انجمن گروه پتروشیمی و شرکت های فعال در این صنعت به دنبال کاهش یا افزایش قیمت ها نیستند. بلکه هدف اصلی صاحبان صنایع، ثبات و انعطاف پذیری در مدیریت است تا بسترهای لازم جهت ورود سرمایه گذاران خارجی و داخلی فراهم شود. چرا که در صورتیکه بخواهیم این صنعت رشد کند می بایست به سرمایه گذاران در خصوص قیمت مولفه های اصلی اثر گذار بر سودآوری پتروشیمی ها اطمینان داده شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
گاو شیر ده وساخت وثنوسا که ونوین بود آن هم مرد
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
این چه مجلسی است که من سهام شرکت کمنگنز را سال 92 خریدم 600 توما ن الان شده 240 تومان ونه سود علام شده سال 93 را نداده ما به اندازه مردم سوریه هم نیستم اونها شاد باشند ما در غمگین پول نباشد مسلمانی هم نیست ایرانی همیشه در دکتر هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
تا دولت و وزیر محترم نفت پتروشیمی ها را به نابودی و فلاکت نیندازند دست بردار نیستند
AHMAD
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
وزیر بی ..... روحانی اقای زنگه جز اینکه به ضرر این کشور و مزدم کار کرده کار مفیدی انجام نداده فقط از اولی که اومده دنبال خام فروشی و صادرات گاز و نفت بوده تا بتواند درامد شرکت نفت را بالا ببرد و حافظ منافع حقوق های انچنانی و پاداش های مدیرانش باشد مثل وزیر سابق اموزش و پرورش که الان نماینده مجلس شده و دوم اقای اخوندی که هیچ دستاوردی نداشته از موقعی که امد صحبت از وام مسکن و خانه های نود ساله و هر چه کرد نتوانست قیمت کاذب خانه را بالا ببرد .روحانی حتما باید نسبت به انتخاب وزرا بیشتردقت کند این وزرا نمتوانند به نفع کشور و تولید و اصادرات ارزش افزوده کار کنند وزرای روحانی ضعیف عمل کردنند بر خلاف حرف هایی که زده شد.