بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
یک کارشناس بازار ارز بررسی کرد:

افت و خیز دلار و دلایل آن طی یک ماه گذشته

روند دلار در آخرین ماه فصل پاییز کاملاً صعودی بوده و در روزهای ابتدایی زمستان بسیار داغ شد بطوریکه طی روز گذشته به رقم 4150 تومان هم رسید.
کد خبر : ۱۷۱۷۰۲
نویسنده :
یارمحمدی

روند دلار در آخرین ماه فصل پاییز کاملاً صعودی بوده و در روزهای ابتدایی زمستان بسیار داغ شد بطوریکه طی روز گذشته به رقم 4150 تومان هم رسید.

کارشناس بازار آتی سکه و ارز شرکت کارگزاری بانک سامان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: دلار کار خود را در آذر ماه سال جاری از قیمت 3680 در اولین روز این ماه آغاز کرد که این قیمت کمترین محدوده دلار در یک ماه گذشته نیز بود. در این روز عوامل سمت عرضه تمام تلاش خود را می‌کردند که قیمت را در کانال فعلی3600 تومان نگه دارند. از طرفی، کاهش تقاضا پس از پایان تقاضای زوار عتبات دیگر عاملی بود که به‌عنوان سپر نوسان در روز اول آذرماه عمل کرد.

نیما کرامت در ادامه افزود: رشد نرخ حواله درهم و رسیدن به محدوده هزار و 20 تومانی مهم‌ترین نیروی محرک رشد شاخص ارزی در ابتدای این ماه بود.

وی تأکید کرد: افزایش تقاضای تجاری شرکت ها در آستانه پایان سال میلادی نیز قیمت دلار را تحریک کرد. شرکت‌های تجاری در آستانه ژانویه برای تسویه ‌حساب ‌های دلاری خود نیاز به تهیه ارز دارند و همین عامل موجب تحریک هر چه بیشتر قیمت دلار می‌شود. رشد نرخ حواله درهم و ادامه تقاضای تجاری در کنار تحرکات معامله‌گران فردایی منجر به رشد قیمت در اولین روز دومین هفته آذر ماه نیز شد. در کنار این، عبور از سطح 3 هزار و 750 تومان پس از حدود 4 سال نیز دیگر عاملی بود که روند قیمت را تحت تاثیر قرار داد. رابطه قیمت درهم با دلار در ایران ثابت و هر 100 دلار 367 درهم می باشد. نرخ حواله درهم به‌طور سنتی یکی از عوامل اثرگذار در قیمت دلار بازار داخلی است. نسبت نرخ حواله درهم و قیمت دلار بازار داخلی به‌طور جدی ازسوی معامله‌گران رصد می‌شود و در انتظارات قیمتی آنها موثر می باشد.

کرامت با بیان این مطلب که کمبود منابع در بودجه دولت از دیگر مواردی است که به عنوان دلیل افزایش نرخ دلار مطرح می‌شود، گفت: هر ساله در چنین ایامی و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش نیاز به منابع، بخشی از دلایل رشد قیمت ارز را کسری ‌های درآمدی دولت و اجبار آن برای بالا بردن نرخ‌ها در بازار تشکیل می دهد؛ هرچند که هیچ‌گاه مقامات بانکی و دولتی این موضوع را نپذیرفته و تایید نکرده ‌اند.

این کارشناس بازار ارز گفت: انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از دو جهت بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده است. اولین اثر ترامپ مربوط به بازارهای جهانی می باشد که بازار داخلی نیز به‌طور غیرمستقیم از آن متاثر می‌شود. انتظار تحلیلگران بازارها آن بود که با ورود ترامپ نرخ بهره آمریکا افزایش پیدا کند و به دنبال آن، شاخص دلار تقویت و جریان سرمایه به نفع این ارز گردش کند. به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار داخلی نیز به استقبال این علامت و اثرات آن رفته‌اند. این اثرگذاری بیشتر به‌صورت بنیادی است، حال آنکه اثر دوم ترامپ بیشتر حالت انتظاری و روانی دارد که با انتخاب ترامپ، اجرای برجام با چالش مواجه شود. این دسته نگرانند که با انتخاب او، در جریان ورود ارز به داخل اختلال ایجاد شود.

وی در خصوص عوامل دیگری که موجب افزایش قیمت ارز شد، عنوان کرد: در کنار افزایش تقاضا، کاهش عرضه ارز نیز عامل مهمی بوده است که در سرعت گرفتن رشد دلار اثرگذار عمل کرده است. این ادعا را نمی‌توان ثابت کرد، ولی بررسی آمارهای صادرات نشان‌دهنده آن است که با وجود مثبت بودن تراز تجاری در 7 ماهه ابتدایی سال، میزان صادرات پتروشیمی‌ها در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است، مبادی تامین عرضه ارز بیشتر مربوط به صادرات پتروشیمی ‌ها می باشد.

کرامت ادامه داد: از دلایل دیگر افزایش قیمت دلار می توان به این نکته اشاره کرد که اعتماد مردم نیز نسبت به نظام بانکی کمتر شده و به سمت بازارهای ارز رجوع کرده‌اند. در ماه‌ های اخیر که سرکشی سازمان امور مالیاتی به حساب ‌های بانکی مطرح شد، احتمال ورود مردم به بازار ارز نیز بار دیگر نیز به وجود آمده است. افزایش شاخص دلار جهانی (dollar index) تا سطح 103 نیز یکی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت دلار در داخل کشور بوده است.

وی با بیان اینکه در یازدهم آذرماه، قیمت دلار 100 تومان کاهش بی سابقه ای را در خود دید، گفت: که گفته ‌های صبح چهارشنبه رئیس‌ کل بانک مرکزی و انتشار خبر توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر سر کاهش سطح تولید عاملان این کاهش قیمت بودند و در شانزدهم آذرماه، خبر نشست بانک مرکزی با مدیران صنایع پتروشیمی برای مدیریت عرضه دلار، مدیریت نرخ حواله درهم و پایین آمدن20 تومانی ارزش دلار در سلیمانیه عراق منجر به ثبت آرام ‌ترین روز بازار ارز در سومین ماه پاییز شد. در آخرین روزهای آذر نیز دلار دوباره به سطح 4000 تومان حمله کرده و تا 3988 افزایش یافت که بالاترین قیمت آذر ماه بود اما در نهایت دلار این ماه را روی قیمت 3970 به پایان رسانید.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: در هر حال رشد ارزش دلار به معنای افت ارزش پول ملی و به تبع آن بازگشت تورم کنترل نشده به اقتصاد کشور است که می تواند در انتخابات آتی به ضرر آقای روحانی تمام شود. از این رو دولت تمام تلاش خود را برای کنترل روند صعودی نرخ دلار به کار خواهد بست و به نظر می رسد قیمت دلار تا انتخابات بیش از این افزایش پیدا نکند اما بعد انتخابات و به طور کل در دوره دوم، قیمت ها و تورم بالا پیش بینی می شود. افزایش نرخ تورم از سال 92 تا کنون حدود37 درصد بوده که دلار با این نرخ تعدیل نشده است و پیش بینی می شود در اواخر سال 96 و سال 97 تورم بیشتری را داشته باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
ممنون بابت گزارشتون خیلی به موقع بود
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
اگر هدف دولت صرفا درآمدزایی از افزایش قیمت دلار باشد که قطعا این قیمت بالای 4200 نخواهد رفت. منتهی اگر این افزایش قیمت هدفدار و طبق برنامه بانک جهانی و درنهایت رونق صادرات و حذف 3 صفر باشد یقین بدانید در سال 96 دلار 5000 را خواهیم دید...
اشکان
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
همه اینها از بی تدبیری است. کافی بود سود بانکی رو ابتدای رکود بالا نمیبردند تا که رکود این قدر عمیق بشه... اون وقت دیگه نیاز به این همه شامورتی بازی در بازار ارز و سرکوب بورس نبود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
دلار بعد انتخابات دیدنی میشه،،از الان یک عده دارن اون زمانو پیشخور میکنن
صمدیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
عالی بسیار مفید و اموزنده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
سلام مسئله دلار این است که حاکم برجان وافکار دولتمردان نخبکان ودانشکاهیان از جمله دکترها ومهندسان واقتصاد دانها است وریال وتومن هیجکونه جائی ندارد مکر برای برای کارکران ومردم واصالت اقتصاد ایران بر مبنای دلار است دیکر ریال وتومن اصلا معنا ندارد برای همین هرجی بدبختی ذاریم از این ریال وتومن بیکانه وغریبه است بس جه بهتر ما مردم هم با دلار معامله کنیم وریال وتومن را عملا حذف کنیم زنده باد دلار تروریستی امریکا زنده باد دلار وقتی از رئیسجمهور تا ابدار جیهای دولت ومجلس همه دنبال خارجی ودلار هستند جرا ما مردم تومنی وریالی خرید وفروش کنیم در ایران مسبب همه بدبختیها همین ریال وتومن بی بدر ومادر است که نه سر دارد نه تمام بس زنده باد دلار تروریستها با خوذمان که رودر بایستی نداریم دلار دلار دلار