بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
شرکت کارگزاری نهایت نگر بررسی کرد:

"شاراک" و پتانسیل‌های رشد قیمت

رشد قیمت دلار در روزهای اخیر بهانه‌ای شده است برای رشد قیمت نمادهایی که سود آوری آن‌ها از این محل منتفع می‌شود. در تحلیل و بررسی امروز به سراغ بررسی نمودار قیمت یکی از نمادهایی که در چنین وضعیتی در مسیر رشد خواهد بود رفته‌ایم.
کد خبر : ۱۷۱۷۰۸
شرکت پتروشیمی اراک قصد دارد سرمایه اسمی خود را در آینده نزدیک از ۵۰۴۰ میلیارد ريال به ۸۰۶۴ میلیارد ريال از محل آورده نقدی سهامداران افزایش دهد. این شرکت تولید کننده محصولات اولفینی است و از خوراک نفتا جهت تولید بهره می برد. شاراک در سال ۹۳ به سودآوری ۳۹۵ میلیارد تومانی رسید، در سال ۹۴ به دلیل فروش سرمایه گذاری های خود ۵۹۳ میلیارد تومان سود ساخت اما به لحاظ عملیاتی کاهش سود ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشت.

براساس شرکت کارگزاری نهایت نگر، این شرکت که سال مالی آن منتهی به اسفند ۹۵ است برای سال جاری ۳۲۴ میلیاردتومان سود خالص پیشبینی کرده که معادل ۶۴۲ ریالبه ازای هر سهم است همچنین در ۶ ماهنخست ۳۷ درصداز سود عملیاتی و ۳۹ درصداز سود خالص را پوشش داده است.

بر طبق گزارش های موجود تداوم شرایط فعلی ( بر اساس گزارش ۸ماهه ) می تواند منجر به تحقق مبلغ فروش شود البته نرخ فروش پیشبینی شده یک محصول به عنوان نمونه( پلی اتیلن سنگین) ۴۳.۵ میلیون ريال در هر تن فرض شده که نرخ واقعی فروش کمتر از ۳۹ میلیونريال است همچنین بر اساس اعلامیه سازمان nipc قیمت این محصول اواخر دی ماه و بر اساس دلار ۳۹۳۲ تومانیکمتر از ۴۰ میلیونريال در هر تن بوده است.

وضعیت نرخ های جهانی به گونه ای است که انتظار می رود در آینده نه چندان دور، تثبیت قیمت نفت در سطوح فعلی و همچنین رشد قیمت گاز طبیعی در آمریکا و اروپا منجر به رشد قیمت این دسته محصولات شود و با توجه به چشم انداز قیمت دلار در بازار ایران، می توان امیدوار به رشد نرخ های فروش بود. نباید فراموش شود که قیمت خوراک شرکت بر اساس قیمت جهانی و ارز مبادله ای تعیین می گردد بنابراین افزایش شکاف بین نرخ دلار بازار آزاد و مرکز مبادلاتی در حالی به نفع این شرکت تمام می شود که هرگونه حرکت احتمالی به سمت یکسان سازی نرخ ارز و یا آزاد سازی نرخ محصولات فرعی شرکت های پالایشی، برای این شرکت مضر خواهد بود اما بدون در نظر داشتن این ریسک می توان انتظار داشت که وضعیت نرخ های فروش در زمستان به نحوی تغییر کند که شاراک متفع گردد. همچنین شاراک بیش از ۲۰ گریداصلی محصول تولید می کند که در مواقعی آهنگ حرکت نرخ آنها شبیه به هم نیست و این انتظار فراهم میشود که دسته محصولات پروپیلن محور بتوانند رشد بهتری نسبت به محصولات پایه اتیلنی داشته باشند و یا هیدروکربور ها می توانند فضای سودآوری خوبی برای شرکت ایجاد کنند.

تصویر زیر تغییرات قیمت سهام پتروشیمی شازند با نماد شاراک را در تایم فریم هفتگی نشان میدهد. همانطور که مشاهده می کنید قیمت بعد از رسیدن به کمترین میزان خود در محدوده ۲۴۰تومان یک رالی صعودی را تا سطح ۳۴۸تومان ساخته است که ساختار این موج یا رالی صعودی یک ساختار ۵موجی است. از آنجا که این حرکت از یک کف قیمتی شکل گرفته است میتوان این موج را موج یک یا A در نظر داشت. بعد از آن قیمت برای تشکیل موج ۲یا B خود شروع به اصلاح حرکت صعودی خود کرده و به محدوده ۲۵۰تومان برگشته است. با توجه به ساختار داخلی حرکت قیمت که یک آرایش سه موجی بوده است به نظر میرسد موج ۲یا B نیز خاتمه یافته و اکنون قیمت در حال ساختن امواج داخلی موج ۳یا C خود است. که چنانچه قیمت بر اساس این سناریو رفتار کند انتظار میرود حداقل تا محدوده سقف کانال و سطح ۳۶۰تومان صعود کند.

اگر رفتار قیمت را با سیستم ایچیموکو به چالش بکشیم خواهیم دید اجزای ایچی از محدوده ۲۵۰تومان به بعد گارد صعودی گرفته اند و اکنون کمو حالت صعودی دارد هر چند قطر آن زیاد نیست اما قیمت بالای آن و سایر اجزا ایچی قرارگرفت است. اما در هم تنیده گی خود اجزا با هم و مسطح شدن آن نشان از سکون قیمت در این محدوه دارد. جدا شدن قیمت و صعودی شدن شب این اجزا می تواند نشانه ای از شروع حرکت صعودی قیمت باشد.

در نمودار PnF قیمت در اخرین حرکت صعودی خود ار محدوده ۲۵۰تومان در هر ریزش خود کف بالاتر از کف قبلی ساخته است و نمودار اکنون در سمت تقاضا قرار دارد شکست سطح ۳۰۰تومان سیگنال خرید در این نمودار صادر خواهد کرد.

باتوجه به ریسک به ریوارد جذاب نماد بهتر است تحرکات قیمت را در این محدوده رصد کنیم.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: مجید حصاری

اشتراک گذاری :
ارسال نظر