بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
مستطيل شيشه اي تالار

توقف برای هیچ؟!

امروز در حالی داد و ستد بیش از یک میلیارد سهم در بورس ارزشی به مبلغ 221 میلیارد تومان را در این بازار رقم زد که بخش عمده ای از این رقم یعنی حدود 100 میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق مشارکت ملی نفت ایران، مشارکت شهرداری سبزوار، صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا و معاملات بلوکی "بترانس" می شود و مابقی عمدتاً به معاملات "شاراک"، "فارس" و "فاذر" و مابقی نمادها تعلق دارد.
کد خبر : ۱۷۱۷۴۷
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.10.08 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 91 واحد کاهش به رقم 56697 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 149 واحد کاهش عدد 168863 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 38 واحد کاهش به رقم 28039 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شاراک" با 17 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 23 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 8 واحد افزایش به رقم 865 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2211 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1085 میلیارد ریال رسید.

معاملات بازار سرمایه در آخرین روز از هفته جاری همچون روزهای قبل از آن با روند منفی قیمت سهام اغلب شرکت ها سپری شد و در حالی که از میان گروه های مختلف تنها برخی از نمادهای پتروشیمی و خودرویی رنگ سبز را به خود دیدند، معاملات مابقی گروه ها در مسیر نزولی انجام شد. بدین ترتیب امروز شاخص کل بورس افت 109 واحدی را به ثبت رساند تا همچنان در محدوده کانال 79هزار واحدی بایستد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز در حالی داد و ستد بیش از یک میلیارد سهم در بورس ارزشی به مبلغ 221 میلیارد تومان را در این بازار رقم زد که بخش عمده ای از این رقم یعنی حدود 100 میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق مشارکت ملی نفت ایران، مشارکت شهرداری سبزوار، صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا و معاملات بلوکی "بترانس" می شود و مابقی عمدتاً به معاملات "شاراک"، "فارس" و "فاذر" و مابقی نمادها تعلق دارد.

در این شرایط، امروز در گروه خودرو شاهد انتشار گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه شرکت نگار نصر سهم، بازار گردان جدید سهام "خودرو" شده، منتشر گردید. به گونه ای که برخی از شایعات و شنیده ها حکایت از این دارد که مدیر عامل شرکت ایران خودرو پس از برگزاری جلساتی در خصوص حمایت از سهام این مجموعه در بازار سرمایه تصمیم گرفته تا در کنار شرکت سرمایه گذاری سمند بازارگردان دیگر را برای حمایت و هدایت روند معاملات "خودرو" برگزیند و از این رو، شرکت نگار نصر سهم همگام با سرمایه گذاری سمند در جایگاه بازار گردانی "خودرو" آغاز به فعالیت خواهد کرد. این در حالی است که تاکنون مدیران این مجموعه در راستای تأیید یا تکذیب این شایعه هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند.

علاوه بر این، در جریان معاملات روز جاری شرکت سایپا که نماد آن بیش از دوم ماه است که به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات متوقف باقی مانده، گزارش عملکرد شش ماهه نخست سال مالی خود را به صورت حسابرسی شده منتشر کرد و طی آن همچون گزارش قبلی خود خبر از عدم تغییر سود برآوردی داد. این در حالی است که پیشتر دلیل اصلی توقف نماد "خساپا" از سوی مقام ناظر بازار عدم اعمال اثرات درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری های آن بر گزارش عملکرد شش ماهه اول عنوان شده بود و اکنون این شرکت پس از دو ماه توقف گزارش حسابرسی شده خود را بدون تغییر ارائه نمود. از این رو، این سوال مطرح می شود که دلیل توقف چند ماهه سایپا چه بوده و چرا این شرکت گزارش عملکرد میاندوره ای خود را بدون تغییر ارائه کرد؟ مگر نه اینکه می بایست در مدت توقف نماد تغییرات و اصلاحات لازم در خصوص وضعیت سودآوری شرکت اعمال شود پس چرا گزارش "خساپا" بدون تغییر ارائه شده است؟

در کنار آن، امروز گروه صنایع پارس در نماد "چکاپا" جزو معدود شرکت هایی بود که با افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمتی مواجه شده بود. چرا که طی عصر روز گذشته اطلاعیه عرضه عمده سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت مذکور منتشر شد و بر اساس آن 18.87 درصد از "چکاپا" به قیمت پایه هر سهم 3500 ریال از سوی محمد جواد مقدم به صورت یکجا طی 22 دی ماه جاری عرضه خواهد شد. انتشار این خبر با توجه به قیمت حدود 280 تومانی نماد اصلی سبب شد تا موجی از تقاضا به سمت آن سوق یابد.

بر اساس این گزارش، طی معاملات روز جاری قیمت دلار در بازار آزاد نسبت به روزهای گذشته کمی متعادل تر شد و امروز نرخ دلار در محدوده 4100 تومان برای فروش اعلام شد. این در حالی است که برخی از نمادهای پتروشیمی همچون "شاراک" و "زاگرس" در جریان معاملات بازار سرمایه همچنان پرتقاضا ظاهر شدند.

علاوه بر این، در شرایطی که انتشار پرحجم اوراق بدهی با بازدهی مطلوب داد سهامداران بازار سهام را در آورده، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز طی انجام مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری ها عنوان کرد که به بورس اوراق بدهی نیاز نداریم و اگر در بازار سرمایه ظرفیت جذب اوراق بدهی وجود نداشته باشد، حتماً این اوراق پذیرش نخواهد شد. به هر حال رییس سازمان بورس بر این باور است که بازار سرمایه جایگاه مناسبی برای توسعه ابزار بدهی است و فعلاً پتانسیل های زیادی برای جذب و پذیرش اوراق با درآمد ثابت دارد.

در پایان این گزارش می افزاید، در شرایط فعلی توقف طولانی مدت نمادها و عدم حضور خیل عظیمی از نمادهای مطرح و اثر گذار در بورس در کنار تمرکز متولیان بازار سرمایه به بسط و گسترش ابزار بدهی سبب شده تا اهالی تالار شیشه ای سردرگم شوند و بیش از پیش نسبت به سرمایه گذاری در این بازار تعلل کنند و در حالی که بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می برد، پیدایش و افزایش ریسک های متعدد سبب شده تا اندک نقدینگی موجود در بورس رفته رفته از این بازار خارج شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ابی گاو کش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
چرت نگو
جواد حسن زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
با سلام بورس ایران همچون افرادی داخل قبرستان خوابیده بودن شده دروغ دروغ رانت رانت مزدا3
کامروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
آقای روحانی لطفا دستور دهید این بورس نیمه جان را هم تعطیل کنند تا کلکسیون شاهکارهای اقتصادی دولت شما تکمیل شود. به جای همین بورس هم بانک بزنید برای تشویق بیشتر نزول خواری و عمیق تر کردن رکود. هم دولت راحت میشه هم سهامداران و شرکتها تکلیفشون روشن میشه و همه میرن سپرده گذار میشوند.
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
سلام
بی قانونی عدم نظارت دستگاهی مثل قوه قضایه این بازار را به ملک خصوصی برای یک عده کرده است لبته شاید هم قانون گزار هم برای خودش سودای در سر دارد و قاتون برای مردم کارتون خواب و گور خواب و فقرا باشد ..............
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
قیمت اکثر سهم ها واقعا افتضاح هست
ناشناس
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
اتفاقا قیمت ها به کف رسیده و وقت خریده
اشتباه نکنید
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
با شروع اخبار انتخابات شاهد رشد بورس خواهيم بود.