بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
مدیر تحلیل شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار عنوان کرد:

تک سهم های جذاب همیشه وجود دارند

بازار بورس در حال حاضر به دنبال آن است تا با کاهش نرخ بهره بانک ها پی بر ای بگیرد اما متأسفانه آنچه که از شرایط اقتصادی پیداست، نه تنها کاهش نرخ سود سپرده بانک ها فعلاً منتفی به نظر می رسد، بلکه نرخ سود اوراق مشارکت و اسناد خزانه منتشر شده در بازار بدهی نیز رو به افزایش است.
کد خبر : ۱۷۱۷۸۹
نویسنده :
یارمحمدی

طی یک ماه اخیر دو بحث اساسی و اثر گذار در بازار سرمایه کشورمان شکل گرفته است که یکی نوسانات قیمت کالاها در بازارهای جهانی است و دیگری رشد نرخ دلار به بیش از 4 هزار تومان که آثار آن را به نحوی در گروه هایی همچون فلزات اساسی، پتروشیمی ها و سنگ آهنی های شاهد بودیم.

مدیر تحلیل شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بازار بورس در حال حاضر به دنبال آن است تا با کاهش نرخ بهره بانک ها پی بر ای بگیرد اما متأسفانه آنچه که از شرایط اقتصادی پیداست، نه تنها کاهش نرخ سود سپرده بانک ها فعلاً منتفی به نظر می رسد، بلکه نرخ سود اوراق مشارکت و اسناد خزانه منتشر شده در بازار بدهی نیز رو به افزایش است.

مهرزاد منتظری در ادامه افزود: همراه با رشد قیمت کالاهای اساسی و کامودیتی ها در بازارهای جهانی برخی از شرکت های وابسته به آنها تعدیل درآمد هر سهم ارائه کرده اند، هر چند که مجموعه هایی همچون پتروشیمی ها ریسک و ابهام خودشان را دارند اما قیمت های جهانی بر روند قیمتی سهامشان و عملکردشان تأثیر گذار است.

وی گفت: بسیاری از فعالان بازار سرمایه پیش بینی می کند قیمت های جهانی در همین محدوده قیمتی باقی بمانند و این امر موجب افزایش حساسیت ها بر نرخ ارز شده و به همین ترتیب با رشد نرخ دلار بازار آن دسته سهام اثر پذیر داغ خواهد شد و با افت آن بر تعداد فروشندگان افزوده می شود. اما به طور کل به نظر می رسد از این پس و در ماه های پیش رو تا پایان سال جاری گزارش های 9 ماهه و بودجه های سال آینده شرکت ها جو منفی حاکم بر بازار سرمایه را خنثی کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر منتفی بودن کاهش نرخ سود سپرده بانک ها در کوتاه مدت، عنوان کرد: به نظر می رسد با توجه به نرخ سود 22 درصدی بدون ریسکی که در اقتصادمان وجود دارد، پی بر ای 7 واحدی برای بازار بورس نیز جذابیت کافی را نخواهد داشت.

وی گفت: با فرض تثبیت شرایط فعلی اقتصاد کشورمان در کوتاه مدت جو منفی حاکم بر بازار با انتشار گزارش های 9 ماهه و بودجه های سال آتی خنثی خواهد شد و جلوی افت شاخص کل گرفته می شود اما بورس قدرت رشد نیز نخواهد داشت با این حال هنوز تک سهم های جذابی در بازار وجود دارند که سهامداران می توانند با شناسایی آنها از آن سود ببرند.

منتظری با اشاره به طولانی شدن زمان توقف نمادها و اثری که بر بورس دارد، توضیح داد: با توجه به اینکه حجم زیادی از پول و سرمایه فعالان بازار در نمادهای متوقف شده با توجه به بزرگ بودن این شرکت ها از جمله آنها می توان به بانک ها و برخی سهام خودرویی اشاره کرد، محبوس شده و از طرفی عده ای از سرمایه گذاران و فعالیت حقیقی با اعتبار خرید و فروش می کنند برای جبران سرمایه بلوکه شده خود ناچار به فروش سهام دیگر موجود در پرتفوی خود هستند که این امر خود به نوعی باعث ایجاد فشار فروش در بازار می شود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: همانطور که عنوان شد با فرض ثبات شرایط فعلی شاخص کل بورس رشد یا افت محسوسی طی چند ماه آینده نخواهد داشت اما تک سهم ها جذاب همیشه در بازار سرمایه وجود دارد که می توان بازدهی مناسبی را برای سهامداران رقم بزند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
zahiri hamedani
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
این متنتون چه ربطی به تک سهم های با ارزش داشت ؟
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
کمنگنز سود 93 را نداده سهام2000 تومانی امد 200 تومان خدایا
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
شما بفرمایید این دولت کدام کار را برای رشد بازار سهام انجام داد که حالا انتظار داریم ؟؟ در این دولت با سیاست های اشتباهش از جمله کنترل تورم و اوراق مشارکتی با سودی بالاتر از سود اعلامی به بانک ها خودش را دور میزند و مردم را گرفتار رکود و بی تدبیریش ؟؟ من یک سهام بنیادی قوی خریدم در قیمت 270 العان این سهم 100 زیر قیمت خریدم است سهمی که یکسال است باهاشم ولی ...
منو توپول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
قوامین 330 تومنی شده 60 تومن و دو تا سوده مجمع نداده به سهامداران بدهکاره و هیچکسی هم پاسخگو نیست!! فقط دروغ و فریب سهامداران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
مدیونید اگر هنگام انتخابات این روزها را فراموش کنید..

اقای روحانی ما هم خدایی داریم ما هم رایی داریم
ابی گاو کش
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
احسنت ما سهامداران انتقام خود را خواهیم گرفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
سهامداران با تدبیر خودشان سهامشان را حداقل آخر سال 95 نفروشند. تا زمانیکه این دولت بخصوص وزرای نفت و اقتصاد در مسند قدرت هستند اوضاع اقتصادی بدتر خواهد شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
سهام خوارزمي از 350 تومن سال 92 تيبديل شده به 75 تومن سال 95 يعني در سه سال 5 برابر کاهش داشته!!
واقعا در بورس چه خبره ؟ بانکيها هم که بسته هستند و ......
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
بورس نیوز لطفا نظر ما را به گوش مسولان برسان
وتوسم از 350 شده 160 عملکردش خوب بوده این نظر من نیست .نظر یک کارشناس حسابداری درجه یک است پس چرا باید اینقدر سقوط کند ؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
میشه بفرمایید تک سهم های با ارزش را چطور شناسایی کنیم ؟ ضمنا هیچ چیز به اندازه خرید اعتباری باعث ضرر سهامداران نمی شود کسی که چنین حماقتی بکنه خودش مسول ضررشه نه بازار بورس نیوز با کسایی مصاحبه کن که لاقل اصول اولیه سرمایه گذاری و تحلیل را بشناسند
محمد بهروز دلپذير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
باسلام نميدانم چرا ذولت هيچ كونه توجهي به مردم ندارد ايا حق اين مردم اين است