بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
در سیستم بانکی کشور بدهکاران میلیاردی وجود دارند که برخی از آنها بدهی بالای 10 میلیارد تومان داشته اند و برخی از افراد نیز اختلاس های کلانی از شبکه بانکی کشورمان کرده اند. اگرچه دولتمردان از ابتدای فعالیت خود در دولت یازدهم وعده های فراوانی مبنی بر ارائه لیست دقیق بدهکاران بانکی به مردم داده اند، اما تاکنون این امر محقق نشده است.
کد خبر : ۱۷۲۲۲۲
نویسنده :
جمشیدی

در سیستم بانکی کشور بدهکاران میلیاردی وجود دارند که برخی از آنها بدهی بالای 10 میلیارد تومان داشته اند و برخی از افراد نیز اختلاس های کلانی از شبکه بانکی کشورمان کرده اند. اگرچه دولتمردان از ابتدای فعالیت خود در دولت یازدهم وعده های فراوانی مبنی بر ارائه لیست دقیق بدهکاران بانکی به مردم داده اند، اما تاکنون این امر محقق نشده است. به هر حال آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که شرکت های فعال در بازار سرمایه به دلیل ماهیت و شفافیت این بازار در لیست بدهکاران و یا اختلاس گران بانکی وجود ندارند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اغلب کارشناسان و مسئولان اقتصادی و قضایی هر کدام دلیل وقوع هر گونه مفاسد و همچنین راه های مبارزه با آن را به شکل خاصی تعریف کرده اند اما می توان گفت در بحث مطالبات معوق، بانک ها جزو مقصرین اصلی هستند. چرا که از بیشتر بدهکاران کلان وثیقه کافی دریافت نکرده و با همین شرایط تسهیلات بالایی را به آنها اعطا کرده اند و علاوه بر این، در سیستم بانکی کشور به دلیل فقدان نظارت دقیق بر عملکرد مدیران بانک ها و موسسات مالی و اعتباری اختلاس ها و فسادهای اقتصادی کلانی روی داده که هر یک از آنها تبعات منفی سنگینی را به بانک ها، سپرده گذاران و در نهایت شبکه بانکی کشورمان اعمال کرده است.

این در حالی است که بازار سرمایه به دلیل نظارت نهادهای نظارتی و موسسات حسابرسی بر عملکرد شرکت های فعال در این بازار به ندرت با چالش فساد اقتصادی مواجه شده است و عموماً از بازار سرمایه به عنوان بازاری شفاف یاد می شود. چرا که در بازار سرمایه روند سودآوری، عملیاتی و قیمت سهام شرکت ها بورسی زیر ذره بین مقام ناظر بازار و موسسات حسابرسی و نیز سهامداران حقوقی و حقیقی قرار دارد و در اغلب موارد بروز کوچکترین تخلف، دستکاری قیمت یا فساد اقتصادی از نگاه تیز بین آنها پنهان نمی ماند.

بر این اساس به نظر می رسد در بازار سرمایه به اندازه کافی ابزارها و نهادهای نظارتی طراحی و راه اندازی شده تا مدیران شرکت ها کوچکترین فرصتی برای پنهان کاری یا فساد و اختلاس اقتصادی نداشته باشند و اتفاقاً همین موضوع سبب شده تا شفافیت بازار سرمایه در مقابل سایر بازارهای رقیب با آن همچون بازار پول و ارز به عنوان یکی از مزیت های اصلی آن بر شمرده شود و دست سفته بازان و اختلاس گران را از بورس کوتاه کند. اگرچه این موضوع نیز به صورت مطلق در بورس وجود ندارد و به هر حال افرادی هستند که از طریق میان برهایی تخلفاتی از آنها سر زده اما به محض اطلاع نهادهای نظارتی از این موضوع اقدامات لازم جهت گیری و احقاق حقوق سهامداران انجام می پذیرد.

بر این اساس سوال اصلی این است که با توجه به پتانسیل ها و نقاط قوت بازار سرمایه به عنوان بازار مالی مولد و شفاف چرا از ظرفیت های این بازار استفاده نمی شود و چرا بورس در شرایطی که مدیران و متولیان بازار سرمایه تمام تلاش خود را در جهت شفاف سازی و کارایی این بازار به کار می برند، مورد بی توجهی دولتمردان قرار گرفته است؟ به طور قطع بذل توجه دولت به بازار سرمایه و احیای آن می تواند کمک های شایان توجهی به افزایش تولید و بهره وری کشور داشته باشد و پویایی و شفافیت اقتصادی را به ارمغان آورد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
عاقبت این بدبخت وبیچارها چه خواهد شد مگر میشود سرمایه اندک سهامداران خرد را به این شکل از چنگشان درآورد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
برای نمونه شرکت کنتورسازی!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
نمونه دیگر سرمایه گذاری خوارزمی مانند بلور شفاف است!!!
آکنتور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
اونوقت شما دم از نظارت و شفافیت میزنید نکنه قضیه آکنتور را فراموش کردید.
پیناکیو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
لازم به توضیح است حتی آب مقطر هم به شفافیت بازار سهام نمیباشد.
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴
اينهم معيار جديد شفافيت. يعني فقط نبود اختلاس نشانه شفافيت است. !!! اينهم از ان معيارهاي وطني است مثل تعريف بيكاري و رشد اقتصادي و ....!!!؟؟؟!!؟؟؟؟!!،،؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳
کنتور سازی و فساد اون وحشتناک بود ولی چون خود افراد سازمان درگیر بودند اجازه روشنگری ندادند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
فساد تو بورس بیداد میکند ...
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
بورس نیوز چرا نظرم را درج نکردی؟