بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
صبح روز جاری رییس کل بیمه مرکزی طی نشست خبری در جمع اصحاب رسانه به تشریح آخرین دستاوردها و اقدامات انجام شده در صنعت بیمه پرداخت تا بر اساس برنامه ریزی وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص نحوه عملکرد سازمان های دولتی در دولت یازدهم همچون بیمه مرکزی اطلاع رسانی شود.
کد خبر : ۱۷۲۳۷۶
نویسنده :
جمشیدی

صبح روز جاری رییس کل بیمه مرکزی طی نشست خبری در جمع اصحاب رسانه به تشریح آخرین دستاوردها و اقدامات انجام شده در صنعت بیمه پرداخت تا بر اساس برنامه ریزی وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص نحوه عملکرد سازمان های دولتی در دولت یازدهم همچون بیمه مرکزی اطلاع رسانی شود.

راه اندازی سامانه سنهاب و تکمیل آن در آینده نزدیک

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، عبدالناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی به مهمترین اقدامات و دستاوردهای این صنعت در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه سنهاب یکی از کارهای مهمی بود که طی این مدت انجام پذیرفته است. این سامانه در حالی در ابتدای راه اندازی جهت کنترل بیمه اتکایی اجباری بکار گرفته شده بود که اکنون از آن جهت کنترل های نظارتی و نظارت بر ارگان های مختلفی که در صنعت بیمه فعال هستند، استفاده می شود. به زودی این سامانه تکمیل خواهد شد و اختیارات خوبی به منظور جمع آوری نظارت ها و پاسخگویی به شکایات مردم و نمایندگان دارد.

افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه

همتی تلاش برای توسعه ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور را به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم مدیران این صنعت بر شمرد و در این خصوص افزود: ضریب نفوذ صنعت بیمه در سال های اخیر رشد مناسبی داشته است. این ضریب در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 1.7 درصد بوده و اکنون به 2.1 درصد رسیده است. علاوه بر این لازم به نظر می رسد تا بیمه در رشته های مختلف توسعه یابد که این امر نیز در حال اجرا است.

رفع خلأ ها و ابهامات صنعت با تصحیح قانون جدید بیمه شخص ثالث

وی ادامه داد: اصلاح قانون جدید بیمه شخص ثالث که اجرای آن با آغاز فعالیت بنده در بیمه مرکزی همزمان شده بود، از جمله دستاوردهای صنعت بیمه می باشد.

اجرای برنامه مذکور سبب رفع بسیاری از خلأ ها و ابهامات در این صنعت شد که البته اجرای کامل این قانون لازمه تدوین 16 ماده قانونی است که برخی از آنها به تصویب دولت رسیده و در دستور کار دولت قرار دارد. بر این اساس امیدواریم تا به تدریج تمامی ماده قانون ها تصویب شود تا از اوایل سال آینده به اجرا درآید.

مقابله با تحریم ها و رفع مشکل بیمه کشتیرانی در دوران پسا برجام

رییس کل بیمه مرکزی به کارگیری تمهیداتی جهت مقابله با اعمال تحریم های بین المللی در سال های گذشته را یکی دیگر از نتایج تلاش مدیران صنعت بیمه دانست و در این خصوص ابراز داشت: این صنعت با ایجاد حساب های اتکایی ویژه و استفاده از ظرفیت های موجود توانست تا در دوران اعمال تحریم ها با محدودیت های موجود مقابله کند. به گونه ای که طی پیشنهادی از سوی بنده مقرر شد تا در راستای مواجهه با تحریم ها مبلغی در حدود یک میلیارد دلار در اختیار صنعت بیمه قرار بگیرد که دولت با بخشی از مبلغ مذکور موافقت نمود از آن استفاده شد.

وی افزود: البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که طی یک سال و نیم اخیر و در دوران پسا برجام شرایط خوبی در صنعت بیمه کشور ایجاد شده و مذاکرات متعددی جهت گسترش روابط بین المللی انجام پذیرفته است. به عنوان مثال مشکل بیمه کشتیرانی و نفت رفع شده و در حال حاضر مانعی در خصوص بیمه نفت کش ها و حمل و نقل دریایی وجود ندارد. اگرچه برخی از سرمایه گذاران و شرکت ها از بابت نگرانی جریمه کشور آمریکا به دلیل ارتباط با کشورمان با احتیاط عمل می کنند اما روند مذاکرات به خوبی پیش می رود و بتدریج پوشش اتکایی را از شرکت های بیمه کشورمان می گیرند.

همتی افزود: بنده معتقدم که به منظور تقسیم ریسک و جلوگیری از سوخت ملی حتماً باید پوشش اتکایی داشته باشیم و اخذ پوشش های ریسک بین المللی در راستای اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

افزایش سهم بیمه عمر در پرتفوی سرمایه گذاری صنعت بیمه

وی همچنین به توسعه بیمه عمر و سهم 13.1 درصدی آن از پرتفوی سرمایه گذاری صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: این رقم طی سال های گذشته 9 درصد بوده و امیدواریم به هدف سهم 50 درصدی بیمه عمر در صنعت بیمه دست یابیم. علاوه بر این، تقویت نظارت که در تاریخ صنعت بیمه نقطه عطف بحث توانگری مالی است یکی از مهمترین دستاوردها می باشد.

پرداخت خسارت 210 واحد تجاری ساختمان پلاسکو

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو تهران، در خصوص آخرین اقدامات انجام شده جهت پرداخت خسارات مالکان واحدهای این ساختمان اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات موجود، در مجموع 210 واحد از ساختمان پلاسکو به عبارت بهتر 35 درصد واحدها بیمه نامه داشته اند که بصورت انفرادی و از 14 شرکت بیمه دریافت شده بود و از سوی هیأت مدیره ساختمان پلاسکو خریداری نشده بود. از این رو طبق گزارشات 14 شرکت مذکور 49 میلیارد تومان تعهد خسارت بوده که از این مبلغ تا روز گذشته 9 میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی نیز طی روزهای آتی پرداخت می شود.

وی در ادامه گفت: همچنین بیمه آتشنشان ها بیمه عمر و مسئولیت بوده اند که بیمه مسئولیت از سوی سازمان آتشنشانی انجام می شود و در صورتیکه این سازمان کارکنان خود را بیمه کرده باشد حق پرداخت خسارات برای آتشنشان های جان باخته محفوظ است.

ارائه یک پیشنهاد به مجلس در خصوص بیمه مجتمع های تجاری

به نظر بنده مدیران مجتمع های تجاری و اداری می بایست برای واحدهای مجتمع بصورت اجباری بیمه نامه بگیرند که در این ارتباط پیشنهادی به مجلس ارائه شده مبنی بر اینکه تا پایان ماه جاری اخذ بیمه نامه برای واحدهای تجاری توسط مدیر مجتمع اجباری شود. امیدوایم تا مقامات مسئول و دولتمردان با این موضوع موافقت کنند.

خرید حق بیمه ارزان می شود

همتی در خاتمه به ارزان شدن هزینه خرید حق بیمه برای مردم اشاره کرد و گفت: با همکاری و مساعدت وزیر اقتصاد در جلسه اخیر هیأت دولت حذف مالیات بر ارزش افزوده حق بیمه به تصویب رسید و اکنون تقدیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت موافقت با آن شده است. در صورت موافقت نمایندگان خانه ملت با این موضوع خرید حق بیمه 9 درصد ارزان تر می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر