بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
کد خبر : ۱۷۲۳۸۹

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:رئیس کل بیمه مرکزی از بیمه بودن ۴۹ میلیارد تومان از خسارات حادثه پلاسکو خبر داد و گفت: تا امروز ۹۹ میلیارد تومان از خسارات پرداخت شده است.

عبدالناصر همتی در نشست خبری ضمن تشریح آخرین اخبار از پرداخت خسارت حادثه پلاسکو گفت: براساس آخرین خبرها مشخص شده ۱۴ شرکت بیمه ای در این حادثه درگیر بوده اند.

وی افزود: ۲۱۰ واحد در ساختمان پلاسکو بیمه بوده اند که با این حساب ۳۵ درصد مغازه‌های پلاسکو بیمه نامه داشته‌اند.

رئیس کل بیمه مرکزی ۴۹ میلیارد تومان از خسارات وارد شده به حادثه پلاسکو را دارای بیمه نامه اعلام کرد و گفت: طی همین مدت ۹ میلیارد تومان از خسارات واردشده توسط شرکت‌های بیمه پرداخت شده است.

همتی همچنین از پوشش‌های لازم و مصوب بیمه آتش نشانان خبر داد و گفت: آتش نشانان بیمه‌های عمر، حادثه تکمیلی و مسئولیت داشتند که تمام آنها به خانواده‌ جانباختگان پرداخت خواهد شد.

وی درباره اجباری شدن بیمه آتش سوزی در اصناف گفت: بیمه نامه آتش سوزی اختیاری است، حتی بیمه زلزله نیز در پوشش اختیاری قرار دارد ولی ما (صنعت بیمه) در لایحه جدید قانون بیمه شخص ثالث پیشنهاد اجباری شدن بیمه را دادیم ولی ظاهرا شورای نگهبان با این موضوع مخالفت کرده است، چرا که می‌گویند این نوع بیمه نامه اختیاری است.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: ماهیتا نمی‌توان بیمه آتش سوزی را اجباری کرد ولی در مجتمع‌های تجاری و اداری که افراد زیادی در آن فعالیت می‌کنند باید مدیران مجتمع ها و صاحبان مغازه‌ها و واحدهای تجاری هزینه حق بیمه را دریافت و این واحدها را بیمه کنند.

همتی از طرح جدید بیمه مرکزی در همین ارتباط خبر داد و گفت: تا پایان ماه با تصویب لایحه‌ای تمام مجتمع‌های تجاری و اداری را ملزم خواهیم کرد تا بیمه‌نامه‌های آتش سوزی و حوادث را برای واحدهای خود دریافت کنند؛ البته این موضوع به دولت پیشنهاد داده می‌شود تا دولت تصویب کند. ضمن آنکه شورای شهر نیز طرح‌های مشابهی در این زمینه دارد.

وی تأکید کرد: در حادثه پلاسکو از طرف هیئت مدیره بیمه نامه‌ای خریداری نشد و تمام ۲۱۰ واحدی که بیمه نام آتش سوزی دریافت کردند شخصا نسبت به خرید این بیمه نامه اقدام کرده بودند.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه گفته می‌شود مالک ساختمان پلاسکو یعنی بنیاد مستضعفان باید تمام ساختمان را بیمه می کرد گفت: پاسخ به این سوال را باید افراد حقوقدان بدهند بنده وارد مسائل حقوق نمی‌شوم.

خبر بد برای صاحبان خودروهای گران قیمت

همتی همچنین در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی براینکه برخی حقوقدانان طرح جدید بیمه مرکزی مبنی بر تعیین حداکثر برای پرداخت خسارت سوانح رانندگی با خودروهای گران قیمت را اجرایی نمی‌دانند و معتقدند صاحبان این خودروها می‌توانند با یک شکایت قضایی کل مبلغ شکایت را از مقصر حادثه دریافت کنند آیا این درست، گفت: به استناد بررسی‌های حقوقی بیمه مرکزی این طرح را اعلام کرده چرا که براساس قانون شرکت‌های بیمه و مقصران حادثه در برخورد با خودروهای گران قیمت هیچ مسئولیتی بالاتر از یک سقف مشخص ندارند، طبق قانون بیشتر از نصف دیه بابت خسارت به خودروهای گران قیمت نباید پرداخت نشود.

وی اضافه کرد: هم اکنون نصف دیه ۱۲۶ میلیون تومان است بنابراین نه شرکت بیمه و نه مقصر حادثه با خودروهای گران قیمت مسئولیتی بالاتر از این رقم ندارند از همین رو صاحبان خودروهیا گران قیمت هم نمی‌توانند شکایت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: فرضا یک ماشین ۵۰۰ میلیونی که کاپوت آن ۴۰ میلیون تومان ارزش دارد و خسارت دیده بیشتر از ۱۰ میلیون تومان در یک حادثه نمی‌تواند بیشتر از مقصر دریافت کند

همتی به صاحبان خودروهای گران‌قیمت پیشنهاد کرد که بیمه نامه بدنه بخرند که در هنگام سوانح رانندگی از آن استفاده کنند در غیر این صورت باید کل مبلغ خسارت را خودشان پرداخت کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه تشریح آخرین وضعیت بیمه ساختمان پلاسکو گفت: در این ساختمان خیلی از کسبه فکر می‌کردند با نپرداختن یک یا دو میلیون تومان حق بیمه آتش سوزی صرفه جویی کرده‌اند ولی الان با رخدادن این اتفاق می‌گویند ای کاش بیمه داشتیم. اگر ۱۰ سال حق بیمه آتش سوزی از سوی این افراد پرداخت می‌شد، حداکثر حق بیمه به ۲۰ میلیون تومان می‌رسید ولی الان می‌توانستند ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان از بیمه خسارت دریافت کنند.

همتی با انتقاد از ضعیف بودن مدیریت ریسک، پیشگیری و ایمنی در کشور گفت: فاصله خیلی جدی بین نرخ دیه با ریسک دیه باید وجود داشته باشد و از همین رو بناست پیشنهادی بهد ولت بدهیم تا با رعایت فاصله نرخ مناسبی برای حق بیمه تعیین شود.

وی با اشاره به وجود قانون کفایت ساختمان و اجرای آن تصریح کرد: شهرداری‌ها باید بدانند ساختمانی که بیمه کیفیت نداشته باشد نباید پایان کار بگیرد. چرا که در ساختمانی که پایان کار دریافت نشده نباید اسکان گزید.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به شرایط عاطفی در سراسر کشور در پی حادثه پلاسکو گفت: شرایط به گونه ای است که همه مردم در کشور در تلاش برای کمک به حادثه دیدگان هستند. در غیر این شرایط بیمه مرکزی حتما باید با شرکت های بیمه برخورد می‌کرد که چرا با وجود بالا بودن ریسک اقدام به بیمه آتش سوزی کرده اند. به عبارت دیگر اگر ریسک در این واحدها بالا بود اصلا نباید بیمه می شدند.

همتی با تأکید براینکه شرکت‌های بیمه نباید مکان‌هایی که ریسک بالا دراند را بیمه کنند، گفت: البته از آنجا که ضریب خسارت آتش سوزی معقول است ما خیلی در این زمینه وارد نمی‌شویم.

وی درباره اجباری شدن حق بیمه آتش سوزی گفت: تا زمانی که از زاویه مسئولیت وارد این مسئله نشویم نمی‌توانیم بیمه نامه های آتش سوزی را اجباری کنیم؛ باز آنجایی که دیوار و همسایه مشترک در اسختمان های تجاری وجود دارد مجلس می‌تواند مسئولیت تعریف کرده و بیمه نامه آتش سوزی در این بخش ها را اجباری کند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه اختیار اجباری کردن بیمه آتش سوزی با بیمه مرکزی نیست، گفت: مجلس و شورای شهر می‌توانند این موضوع را پیگیری کنند.

همتی همچنین درباره بیمه بودن ساختمان‌های دولتی گفت: حسابرسی همیشه در مورد ساختمان های دولتی تأکید به بیمه بودن آنها و همچنین بالا بودن حق بیمه شان دارد. از همین رو تأکید می‌کنم تمام ساختمانهای دولتی دارای بیمه نامه آتش سوزی هستند.

وی خطاب به مردم گفت: همه فکر می‌کنند بیمه هزینه ای است که از جیبشان می رود ولی به اعتقاد بنده بیمه یک نوع سرمایه گذاری است. که می‌تواند درصورت بروز حوادث هم خسارت را جبران کرده و هم به خسارت دیده در ازای حق بیمه پرداختی اش سود برساند.

رئیس کل بیمه مرکزی همچینن درباره تغییر مبنای محاسبه نرخ دیه گفت: پیشنهادی به قوه قضاییه داده بودیم ولی از آنجایی که تصمیم گیرنده این قوه می‌باشد با پیشنهادمان مخالفت شد؛ براساس بررسی فقهی در قوه قضاییه مبنای محاسبه دیه همان شتر است و تغییری در این زمینه ایجاد نخواهد شد.

همتی همچنین از حذف شدن مالیات ارز افزوده از صنعت بیمه خبر داد و گفت: این لایحه در دولت تصویب شده و بناست به مجلس برود امیدواریم نمایندگان مجلس با تصویب این موضوع به کاهش حق بیمه در این صنعت کمک کند.

وی در جمع خبرنگاران به تشریح مهمترین رویدادهای بیمه‌ای که در دولت یازدهم اجرایی شده است نیز پرداخت و گفت: یکی از کارهای مهم که در دولت یازدهم اجرایی شد سامانه سنحاب است این سامانه ابتدا به صورت مقدماتی برای کنترل بیمه اتکایی اجباری راه اندازی شد ولی هم اکنون با توسعه‌های نظارتی و نظارت بر ارکان مختلف بیمه به فعالیت خود ادامه می دهد. ضمن آنکه بناست در آینده نزدیک با تکمیل شدن برخی از قسمت‌ها مردم و نمایندگان شکایت‌های خود را از طریق این سامانه به ثبت برسانند.

رئیس کل بیمه مرکزی افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور را از دیگر اقدامات مهم در صنعت بیمه برشمرد و گفت: ضریب نفوذ بیمه در ابتدای فعالیت دولت ۱٫۷ درصد بود که هم اکنون به ۲٫۱ درصد رسید است. این یعنی در ۴ سال ۴ دهم درصد رشد داشته‌ایم.

همتی با تأکید براینکه مشکل ما در صنعت بیمه بیمه‌های عمر هستند، گفت: هرچند امید زیادی به توسعه بیمه‌های عمر در سالهای آینده داریم؛ البته در این زمینه رشد خوبی داشتیم و پرتفوی بیمه عمر از ۹ درصد به ۱۳ درصد رسیده است که امیدواریم به رشد ۵۰ درصد طی دو سه سال آینده برسیم.

وی اصلاح و تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث را از دیگر اقدامات مهم صنعت بیمه در دولت یازدهم برشمرد و گفت: البته اجرای این قانون همزمان شد با آمدن بنده به صنعت بیمه؛ ابهامات قانون رفع شده ولی اجرای برخی از بندهای آن منوط به تصویب ۱۶ آیین نامه از سوی دولت است هرچند هم اکنون بخش‌هایی که نیاز به آیین نامه ندارد در صنعت بیمه اجرایی شده است. ولی با تصویب بخش‌های مورد نظر می‌توانیم از ابتدای ۹۶ قانون را به طور کامل اجرا کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی حساب اتکایی ویژه را از دیگر برنامه‌های مهم در صنعت بیمه اعلام کرد و گفت: قبل از اجرایی شدن برجام تا حدود زیادی نیازهای صنعت بیمه از طریق این حساب رفع شد. البته راه اندازی حساب ویژه اتکایی پیشنهاد خود من بود که ۱۰ سال قبل به دولت وقت دادم ولی سرانجام در این دولت به تصویب رسید.

همتی به تشریح موفقیت‌های بیمه‌ای بعد از برجام پرداخت و گفت: بعد از برجام موفقیت‌هایی در روابط با خارجی‌ها داشتیم که براساس آنها مشکلات بیمه نفت کش‌ها و حمل و نقل دریایی به صورت کامل حل شد.

وی به مشکلات بیمه ای با خارجی‌ها به مذاکرات صنعت بیمه با خارجی‌ها برای پوشش‌های بیمه‌ای خبر داد و گفت: الان خارجی‌ها در قراردادها و شرایطشان احتیاط می‌کنند ولی روند نسبت به قبل خوب است. ضمن آنکه ما تعیین می‌کنیم شرایط قرارداد شامل چه مواردی باشد.چرا که در این دوره ما از دید احتیاج نداشتن وارد مذاکره شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی به اهمیت تقسیم ریسک و جلوگیری از سیستم ملی از طریق پوشش اتکایی خارجی اشاره کرد و گفت: باید پوشش اتکایی خارجی داشته باشیم تا براساس آن ریسک های موجود را تقسیم کنیم؛ به عنوان مثال در اینجا جا دارد به دریافت حق بیمه از سند پتروشیمی اشاره کنیم چرا که در این سند ظرف ۶ سال سالی ۱۰ میلیون یورو حق بیمه دریافت کردیم و می‌گفتیم چون اتفاقی نیفتاده است پس در این مدت ۶۰ میلیون یورو سود بدست آوردیم ولی به محض وقوع حادثه بوعلی حدود ۱۰۰ میلیون دلار متحمل شدیم و با احتساب حق بیمه دریافتی ۴۰ میلیون یورو ضرر کردیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر