بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
درحالی‌که دلار 4 هزار تومانی به باور عموم مردم سیگنال نگران کننده ای است، اما برای رشد اقتصادی باید نرخ ارز در کشور واقعی باشد و هر ساله با توجه به فاکتورهای تأثیرگذار بر آن تعدیل شود که متأسفانه به خاطر یکسری عوامل پوپولیستی این قضیه اجرا نمی شود، اما اگر نرخ ارز در ایران به سمت واقعی شدن حرکت کند فرصت ‌های مناسبی را در اختیار اقتصاد کشور قرار می ‌دهد.
کد خبر : ۱۷۲۴۰۷
نویسنده :
یارمحمدی

روند دلار در اولین ماه زمستان 95 در ابتدا افزایشی، ولی در ادامه کاهشی شد، به طوریکه اولین قیمت دلار در این ماه 3988 تومان بالاترین قیمت 4180 تومان و کمترین و آخرین قیمت نیز 3820 تومان بود. دلار با گذر از مرز 4 هزار تومانی در دی ماه به سقف 4 ساله خود نیز رسید.

یک کارشناس بازار ارز و آتی سکه کارگزاری بانک سامان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز از مهم ترین دلایل افزایش قیمت دلار در ابتدای دی ماه گفت: از جمله مهمترین این عوامل می توان به افزایش نرخ حواله درهم و کاهش حجم ارز موجود در بازار داخلی اشاره کرد.

نیما کرامت ادامه داد: درحالی‌که دلار 4 هزار تومانی به باور عموم مردم سیگنال نگران کننده ای است، اما برای رشد اقتصادی باید نرخ ارز در کشور واقعی باشد و هر ساله با توجه به فاکتورهای تأثیرگذار بر آن تعدیل شود که متأسفانه به خاطر یکسری عوامل پوپولیستی این قضیه اجرا نمی شود، اما اگر نرخ ارز در ایران به سمت واقعی شدن حرکت کند فرصت ‌های مناسبی را در اختیار اقتصاد کشور قرار می ‌دهد.

وی تاکید کرد: افزایش قدرت رقابت‌ پذیری کالاهای داخلی، تقویت صادرات کشور، کمک به خروج از رکود با تحریک تقاضا و تقویت شرکت ‌های بورسی فرصت مناسبی است که تحت تأثیر تطبیق قیمت دلار با واقعیت ‌های بیرونی می ‌تواند ایجاد شود. البته باید این نکته را در نظر گرفت که شرایط برای استفاده از این فرصت‌ ها تنها در صورتی فراهم می ‌شود که دولت بتواند دامنه نوسانات را کنترل کرده، از جهش های شدید جلوگیری کند و در روند قیمتی دلار دستکاری صورت نگیرد.

کرامت گفت: دولت به دنبال این است که با افزایش نرخ ارز، صادرات را افزایش و واردات را کاهش دهد (خروج از رکود) و با نزدیک شدن به پایان سال قسمتی از کسری بودجه خود را از این طریق جبران نماید.

وی عنوان کرد: در نهمین روز ماه گذشته، دلار بیشترین افت روزانه خود را تجربه کرد. افزایش عرضه ارز، رشد تحرکات خالی‌ فروشان و انتظار افت تقاضا با پایان سال میلادی چهار عامل زمینه‌ ساز سقوط دلار بودند، البته خروج تقاضای تجاری، رفتار بازار ساز و همراهی خالی فروشان در شدت این ریزش سهم زیادی داشت.

این کارشناس بازار ارز اظهارداشت: افزایش شاخص دلار (dollar index) موجب بالا رفتن قیمت دلار در نیمه دی ماه شد. در اواسط این ماه نیز ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق و هرات افغانستان افزایشی بود و همین موضوع نیز انتظارات معامله ‌گران بازار ارز داخلی را تحت تأثیر قرار ‌داد. زمانی که ارزش دلار در این مناطق جغرافیایی بالا می ‌رود، این انتظار در بازار داخلی برجسته می ‌شود که حجم ارز نقدی از پاساژ افشار جمع و به این مناطق فرستاده می‌شود(آربیتراژ)؛ در این شرایط، حجم ارز در بازار داخلی کم می‌ شود و معامله‌ گر از تفاوت قیمت دو بازار کسب سود می‌ کند. در واقع هر چقدر اختلاف قیمت با بازارهای همسایه بیشتر شود، معامله گران قیمت را بالاتر می ‌برند.

کرامت ادامه داد: در نوزدهم دی ‌ماه حجم ارز مناسب موجود در بازار و احتیاط معامله گران ارزی از مهم‌ ترین عوامل زمینه ساز کاهش نوسان بودند، البته کاهش تغییرات قیمت در شرایطی رخ داد که از یکسو ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق بالا بود و از سوی دیگر، بهای نرخ حواله درهم نیز همچنان در نزدیکی مرز هزار و 100 تومان قرار داشت.

وی عنوان کرد: به طور کلی بر مبنای نظریات اقتصادی، عوامل بنیادین روند بلند مدت نرخ ‌های برابری پول کشورها را تعیین می‌ کنند. به این معنا که اگر در کشوری نرخ رشد اقتصادی کاهش یابد، نرخ تورم افزایش یابد، عرضه پول داخلی آن کشور به دلیل سیاست های انبساطی پولی افزایش یابد، کسری بودجه دولت بالا رود و یا کسری تجارت خارجی در آن افزایش پیدا کند؛ در آن صورت ارزش پول آن کشور در مقابل سایر پول ها کاهش خواهد یافت.

این کارشناس بازار آتی سکه و ارز با بیان این نکته که اخبار منتشر شده در زمینه تصمیم دولت برای یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال ۱۳۹۵ گفت: این موضوع که چندین نوبت از ابتدای سال اعلام شده نیز سبب شد تا تقاضای سفته‌ بازانِ برای نرخ ارز با این انتظار که بعد از یکسان سازی نرخ ارز شاهد افزایش آن خواهیم بود، افزایش یابد. از طرفی عدم عرضه ارز از سوی پتروشیمی ‌ها در بازار در فصل پاییز به دلایل مختلف، یکی دیگر از عوامل کاهش عرضه ارز در این مقطع بوده و انتظار می‌رود با عرضه ارز توسط آنها در فصل زمستان که یک اجبار قانونیست، محدودیت عرضه ارز کاهش یابد. مجوز به بانک ها جهت معامله با نرخ بازار آزاد نیز یکی از مباحث تأثیرگذار در بازار ارز بوده است.

وی افزود: به‌ طور سنتی پس از پایان تقاضای فصلی ژانویه، میزان تقاضا در بازار کاهش پیدا می‌کند. در کنار این، هرچقدر به روزهای انتهایی سال نزدیک شویم، میزان عرضه دلار در بازار بالا خواهد رفت. افزایش شفافیت بازار ارز و کاهش تقاضای ارز کاغذی، از طریق آزادسازی نرخ ارز و ایجاد نهادهایی مانند بورس ارز و اجرای پیمانهای پولی نیز از جمله راهکارهایی است که باید در دستور کار دولت، بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گیرد، زیرا سبب خواهد شد کارآفرینان از طریق مبادله ابزارهای مشتقه مبتنی بر ارز خارجی ریسک ارزی را در فعالیتهای خود مدیریت کنند. اخبار مربوط به برخورد انتظامی با دلالان، پایین آمدن ارزش دلار در کشورهای همسایه و افزایش فعالیت خالی فروشان ارزی ازجمله عواملی بودند که به نزول قیمتی دلار در روزهای پایانی دی ‌ماه شدند.

کرامت در خاتمه خاطرنشان کرد: همانطور که پیش بینی شده بود قیمت دلار در این ماه افزایشی بود، ولی به خاطر یکسری مسائل عوام گرایانه،کنترل شد و در انتهای ماه کاهش داشت. قیمت دلار تا انتخابات ریاست جمهوری خیلی رو به بالا دیده نمی‌ شود و کاهش محسوسی نیز نخواهد داشت، اما برای بعد از آن با توجه به عوامل بنیادی تأثیرگذار بر آن صعودی پیش بینی می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
BELGIUM
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
چون وضعیت کاسبی نا بسامان است ما چندین نفر که خانه هارا فروخته بودیم حدود 35نفر یک نفر نماینده گرفته ایم دلار وسکه برایمان بخرد با تمام کاردانی نماینده باز توی ضرر هستیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
ممنون از مطالب مفیدتون،تشکر
نا شناس
NETHERLANDS
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کاملآ رویکرد بجا و قابل تاملی بود. ممنون از مطلب مفیدتو. در ضمن با تشکر از آقای کرامت عزیز.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
جالب بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
با توجه به وضعیت سیاسی کشور و شرایط اقتصادی ،دلار بعد انتخابات دیدنیه
ملیحه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
چرا همه عزیزان کارشناس ثبات نرخ ارز را اونهم بعد از 4 برابر شدن،ا عوامل گرایانه ذکر میکنند؟!! مگر از زمانی که ارزش پول ملی 4 برابر کم شده اوضاع اقتصاد کلان بهتر شده؟!

بیشتر تولیدات داخلی واردات محور است و با افزایش بیشتر نرخ ارز مشکل فروش بیشتر خواهد شد. بهتره فکری درباره سود بانکی، اوراق بدهی و مدیریت اقتصادی کشور کرد.
صمدیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر کرامت و مسئولین بورس نیوز.
جا دارد بنده تشکر ویژه ای از شما و کارشناس محترمتون انجام بدم بابت تحلیل های بسیار عالی و ناب و سود ده.بنده در ماههای گذشته سود خوبی از تحلیلهای خوبتون داشتم ممنون از شما.
جعفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
بسیار آموزنده بود ممنون