بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
این نشست که با حضور معاون فنی، معاون مالی و اداری و معاون توسعه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی با هماهنگی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری و همکاری شرکت کارگزاری صبا جهاد در ساختمان گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی، با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان و خبرنگاران بازار سرمایه برگزار گردید.
کد خبر : ۱۷۲۴۵۴
نویسنده :
کیوان فر-ارسالی

این نشست که با حضور معاون فنی، معاون مالی و اداری و معاون توسعه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی با هماهنگی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری و همکاری شرکت کارگزاری صبا جهاد در ساختمان گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی، با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان و خبرنگاران بازار سرمایه برگزار گردید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، کاپیتان ترابیزاده معاون فنی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای جلسه در مورد فرآیند اجرایی شرکت و همچنین در خصوص وضعیت صنعت توضیحاتی ارایه فرمودند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت پیش از تحریم­ ها، 80درصد درآمد این شرکت از حجم بین المللی داشته اما این شرکت در زمان تحریم امکان توسعه ناوگان خود را نداشت اما در شرایط پسابرجام بدنبال رفع این مشکل هستند.

عمده تمرکز شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر روی حمل و نقل دریایی است و به دلیل اینکه این تمرکز می تواند باعث محدودیت هایی بشود این شرکت بدنبال زنجیره ای از حمل نقل را به وجود اورد که کالای خریداری شده از خارج ایران به مقاصد مشخص شده در ایران تحویل بدهند.

پس از برداشته شدن تحریم ها و محدودیت ها این شرکت توانست از بیمه های بین اللملی استفاده کند. تمرکز شرکت در دو زمینه حمل و نقل فله و کالای عمومی( فله خشک، فله تر) و کانتینری می­باشد. شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران در رده 19 صنعت کشتی رانی دنیا قرار دارد.

شرکت سعی در این دارد تا ترمینال ها و خدمات سوخت رسانی خود را گسترش بدهد. در زمان تحریم ها تنها در خطوط چین و شمال افریقا فعالیت داشت اما در حال حاضر در خطوط درگیر از جمله اروپا، امریکای جنوبی و گسترش خطوط در محدود چین ، ژاپن و کره جنوبی و خط مستقل هند به عراق و بلعکس و راه اندازی خط مشترک با سومین شرکت برتر در زمینه حمل و نقل کانتینری دنیا CMA CGM راه اندازی کرده است.

یکی دیگر از مشکلات شرکت مربوط به موسسات رتبه بندی می­شد. شرکت های بیمه ای در زمان بیمه کردن کشتی ها بر اساس گزارش این موسسات، ایمنی کشتی ها را مورد بررسی قرار می­دهند و کشتی ها را بیمه می­کنند.

در حال حاضر حدود 60درصد بازار کانتینری کشور با 17 خطوط در اخیتار این شرکت است. اما این شرکت دارای امتیاز پرجم جمهوری اسلامی ایران و دیگر امتیاز این شرکت، کشتی هایی که تحت حمایت پرچم جمهوری اسلامی ایران هستند، اگر صاحبان کالا، کالای خود را با این کشتی ها جابجا کنند نیازی به پرداخت عوارض(مبلغ 10درصد از هزینه حمل) به وزارت راه نیست.

قرارداد ساخت و خرید کشتی:

این شرکت در سال 1386 و 1387 یک سفارش ساخت با شرکت­های کره­ای منعقد کرده بود و به دلیل تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نتوانست اقساط خود را به شرکت های کره ای پرداخت کند عملیات ساخت متوقف شده بود.اما مبلغ 158 میلیون دلار پیش پرداخت بابت ساخت 17 فروند کشتی شده بود که بعد از دوران تحریم و گذشت چند سال،و به دلیل قدیمی بودن مدل های سفارش داده شده، توافقی برای ساخت کشتی های جدید با همان مبلغ قبلی شده است.

کرایه حمل:

به دلیل تغییرات ایجاد شده در صنعت حمل و نقل دریایی و پایین آمدن عمر مفید کشتی های باربر از 30 سال به 7 سال به دلیل تکنولوژی تعداد زیادی از کشتی ها در دنیا به اسقاط رسیدن و به همین دلیل با ظرفیت ایجاد شده شرکت شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران در شش ماه اخیر توانست دو بار کرایه حمل از اروپا به آسیا را افزایش بدهد.

استراتژی های شرکت:

به گفته دکتر شهبازبیگی معاونت مالی شرکت کشتیرانی: برای جبران فاصله های ایجاد شده در دوران تحریم این شرکت به دنبال سرمایه گذاری 2 تا 5 میلیارد دلاری در این صنعت می باشد و همچنین به دنبال سرمایه گذاری های مشترک با صنعت پتروشیمی، صنعت نفت و گاز، صنعت معادن و فلزات می باشد

سوال و پاسخ:

1. برای این محدودیت های زیست محیطی که از سال 2015 وضع شده است، چه محدودیت هایی برای شما ایجاد کرده است؟

جواب: تصمیماتی که در سازمان بین المللی دریا نوردی گرفته می شود با توجه به نیازهای این صنعت و تجارت گرفته می شود. این تصمیمات به صورت پله ای در حال اعمال است و در حال حاضر نیازی به تغییر یکجا در کشتی ها نمی باشد و برای اینکه کشتی ها آلودگی کمتری تولید کنند دو راه وجود دارد، 1. مجهز به امکاناتی برای کاهش دادن آلودگی های ایجاد شده از سوخت و راه دیگر انتخاب نوع سوختی است که از همان مان اول استفاده می­شد در حال حاضر اختلاف قیمت در این نوع سوخت پایین است و این شرکت در حال حاضر از راه حل دوم استفاده می کند.

2. آیا تحریم ها در حوزه بیمه ها به صورت کامل برطرف شده یا خیر؟

جواب: این شرکت تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران به چند بندر در جهان نمی تواند تردد کند از جمله: فلسطین اشغالی، عبرستان سعودی، بحرین، مالدیو، سودان، چیبوتی اما در بنادر دیگر می تواند تردد کند. اما در مورد بیمه در این زمینه، با باز پس گرفتن بیمه اتکایی شرکت های بیمه ای از اشخاص امریکایی و سپردن آنها به اشخاص غیر امریکایی هیچ نوع محدودیت وجود ندارد.

3. به گفته مسولین شرکت فعالیت این شرکت در زمان پسا برجام افزایش داشته، اگر فعالیت شما افزایش داشته چرا هیچ سودی شناسایی نشده؟

جواب: در دوران تحریم به دلیل اینکه خطوط ایرانی حق حمل بار در آب های بین المللی را نداشتند، مقرر شد بودکه خطوط خارجی هم حق حمل بار به ایران را نداشتند. و این یک فرصت برای شرکت ایجاد کرد که به صورت انحصاری عمل کند و سود بالایی ایجاد کرد اما بعد از دوران تحریم، 19 خطوط خارجی به بازار ایران روی آوردند که باعث رقابتی شدن بازار شد و همچنین رکود بازارهای جهانی از جمله بازار چین باعث کاهش سود شد.




جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرشاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
همینجوری صمیمانه مال ملت رو بالا میکشن چون با هم خیلی صمیمی هستن به هم گیر نمیدن واسه همین صدای ملت به گوش کسی نمیرسه این هم از برکت صمیمیت مسعولینمونه خدا یا شکرررررررت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
از م ح د ، غ ح گ چه خبر؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
صمیمیت این گروه مانند کارد تیز دولبه است وسهامداران خرد مانند گوشت لخم کباب بناب!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
عکس ها نشان میدهد همه درحال نقشه کشیدن هستند .خداکندجهت بهبود وسوداوری شرکت باشد...............
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
بورس نیوز عزیز صداش فردا درمیاد.........