بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
صنعت بانکداری در دنیا دچار تحولات اساسی شده و در حال حاضر بسیاری از بانک ها به صورت الکترونیکی فعالیت می کنند و نیروی انسانی از فضای بانکداری جدا شده است. این در حالی است که متأسفانه در شرایطی که وضعیت بازار مسکن در کشورمان مناسب بوده بانک ها شروع به رشد قارچ گونه شعب بدون صرفه اقتصادی نموده اند و از این رو بخش عمده ای از هزینه های داخلی به نیروی انسانی مربوط می شود.
کد خبر : ۱۷۲۵۴۶
نویسنده :
جمشیدی

وجود مشکلات متعدد در بانک ها همچون وضعیت نامناسب سودآوری و عدم رعایت کفایت سرمایه آنها در شرایطی بانک مرکزی و دولت را با چالش ادغام بانک ها مواجه کرد که علیرغم موافقت رییس بانک مرکزی با این موضوع اما این امر بنا به ملاحظاتی همچون برهم خوردن انضباط سیستم بانکی و تأمین مالی اقتصاد کشور در دوران رکود به تعویق افتاده است. در این بین چندی پیش زمزمه هایی مبنی بر ادغام بانک سرمایه با بانک ملت شنیده شد که در پی آن روابط عمومی بانک سرمایه طی ارسال اطلاعیه ای این موضوع را قویاً تکذیب نمود. بر این اساس این سوال مطرح که براستی ادغام بانک ها چه تبعات مثبت یا منفی برای بانک ها و اقتصاد کشور در پی خواهد داشت؟

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: صنعت بانکداری در دنیا دچار تحولات اساسی شده و در حال حاضر بسیاری از بانک ها به صورت الکترونیکی فعالیت می کنند و نیروی انسانی از فضای بانکداری جدا شده است. این در حالی است که متأسفانه در شرایطی که وضعیت بازار مسکن در کشورمان مناسب بوده بانک ها شروع به رشد قارچ گونه شعب بدون صرفه اقتصادی نموده اند و از این رو بخش عمده ای از هزینه های داخلی به نیروی انسانی مربوط می شود.

مصطفی صفاری افزود: بانک ها از یک سو منابع و نیروی انسانی را به درستی در شعب خود تخصیص ندادند و به همین علت با هزینه های سرسام آور عملیاتی مواجه شدند و از سوی دیگر صورت های مالی و سیستم بانکی را مطابق با استانداردهای جدید بین المللی طراحی نکرده اند. به طوریکه در شرایط فعلی بانک ها مطالبات مشکوک الوصول را که به عنوان زیان محاسبه می شود در صورت های مالی خود به صورت سود شناسایی و میان سهامداران خود تقسیم نمودند. این امر از عدم کارایی مدیریت بانک ها نشأت می گیرد و اقتصاد کشور را نیز درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه می بایست قبول کنیم که بانک ها همچون سایر بنگاه های اقتصادی ورشکست می شوند در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه بانک مرکزی به جای پذیرفتن این واقعیت که برخی از بانک ها ورشکست شده اند و می بایست اقدامی به جهت اصلاح نحوه مدیریت آنها انجام شود، راهکاری همچون ادغام بانک ها را در پیش گرفته است.

این در حالی است که طی سال های گذشته چند بانک آمریکایی ورشکست شدند و این موضوع مشکلی برای اقتصاد این کشور بوجود نیاورد و در مقابل در کشورمان بانک ها تحت هر شرایطی فعالیت می کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه بر بزرگ شدن مشکل وضعیت نامناسب بانک ها در پی ادغام آنها با یکدیگر تأکید کرد و گفت: بانک صادرات و موسسه میزان با یکدیگر ادغام شدند و در پی آن 1500 میلیارد تومان ضرر به بانک صادرات اعمال شد

علاوه بر این، در شرایط فعلی رتبه بندی بانک ها و احتمال ورشکستگی آنها مشخص نیست و علیرغم سایر کشورها سیستم بانکی کشورمان شفاف نیست. چرا که بانک مرکزی اطلاعات در خصوص احتمال ورشکستگی بانک ها و توانایی آنها در پرداخت سود و ادامه فعالیت را در اختیار مردم قرار نمی دهد.

مدیر عامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان قبول ورشکستگی بانک ها و اصلاح مدیریت آنها را راهکار اصلی بر شمرد و گفت: بانک مرکزی در حالی به بانک ها واگذاری بخشی از دارایی ها به منظور خروج از بنگاه داری را ابلاغ کرده که با وجود گذشت سه سال از آنها نه تنها دارایی بانک ها به فروش نرفته بلکه به تعداد آنها افزوده شده است. این امر نشان دهنده این است بانک ها به عنوان واسطه گرهای مالی به وظایف خود به خوبی عمل نکردند و این موضوع نیز از عدم مدیریت صحیح بانک ها نشأت می گیرد.

در حال حاضر رکود در کلیه بخش ها همچون مسکن، بورس، بازار پول وجود دارد و نمونه بارز آن صورت های مالی بانک ها و نحوه بازگشایی نماد معاملاتی آنها در بورس است که به موجب آن ضرر سنگینی بر سهامداران تحمیل شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
دراین چند ساله چه سودی بین سهامدار تقسیم شده ظاهرا نویسنده تفاوت سپرده گذار وسهامدار رانمیداند
ناشناس
MOLDOVA, REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
بانکها ورشکسته نشدند موسسات رنگارنگ و تعاونی ها ورشکسته شدنداگر بانکی یکسال زیان دهد معنی ان ورشکستگی نیست انقدر پتانسیل های استفاده نشده دارند که میتوانند سریع به سود اوری برسند مثلا کافیه از هر تراکنش مبلغ 100 تومان بگیرند این یکیش دومی معاملات ارزی که صرافی ها انجام میدادند داره میاد سمت بانکها که تو گزارش و نشست خبری رییس بانک ملت این موضوع کاملا مشهود است و پتانسیلهای دیگر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
بورس نیوز عزیز خواهشمنداست به موارد مذکورعنایت فرمایید. ۱- یشترین اختلاس ها در کشور در بانک هاصورت گرفته که توسط رسانه هاگزارش شده است۲-بانک مرکزی به عنوان امین مردم ناظر بر شفافیت وصحت عملکر د بانک هامیباشد۳-موسسات مالی مانند قارچ سبزمیشود وبانک مرکزی اشرافی بر عمل کرد انها ندارد۴-دولت مردم را توصیه به سهامداری مینماید ۵-هزینه پرداختی به کارکنان مبلغ عظیمی از منابع مالی را میبلعد. ۶-اغلب مدیران بانک ها ناکارامد وانتصابی هستند.نتیجه گیری در نهایت متضرراصلی سهامداران خرد هستند که بیکفایتی ها برسرشان مانند اوار فرو میریزد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
مورچه چی هست که کله پاچش باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
در یک جمله بگویید ...سو مدیریت....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
یکی از راه های موقت ولی دردناک بستن شعبه های ضرر ده وکاهش تعداد کارکنان مانند تمام دنیا میباشد.
مشهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
باید سهامداران بانک ملت و تجارت و صادرات و ... از طریق مراجع قانونی بخاطر این تصمیم یک شبه که باعث نابود شدن سرمایه شون شده از طرق مراجع قانونی شکایت کنند نگر نه اینکه مدیر عامل بانکهای خصوصی توسط بانک مرکزی انتخاب میشود و مورد اعتماد انان هست ، چرا ما سهامداران خرد باید زندگیمون نابود بشه ولی مدیران بانکها با کلی حقوق و تشویقی و ... سلب مسولیت کنند ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
در این برهه زمانی که بانک ها وضع وحال خوشی ندارد مابه مدیران شجاع ،خلاق؛ پاکدست، فداکار ،وطن پرست وکاربلد احتیاج داریم تا ازاین گرداب وحشتناک که همه رانیزبکام خود خواهدکشید نجات دهد بامدیریت موجود این امکان پذیر نیست.
منو توپول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
بانک ... با سوئ مدیریت سهامدارانش را به خاک سیاه نشانده و باید دادگاهی شوند.
المیرا67
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
منظور از بانک.....همون بانکیه که متعلق به نیروی انتظامی هستش و 20 سهمش میشه اندازه یه پفک 1000 تومنی دیگه..نه بورس نیوز؟