بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
واردات بی رویه ي تایر سواري به کشور در سال های اخیر مشکلات زیادي را براي فروش تایرسازان داخلی ایجاد کرد به طوريکه مازاد واردات در سال ،1393بازار تایر سال 1394را به گونه اي از حد اشباع گذرانید که همه ي تایرسازان با مشکل فروش مواجه شدند. از سوي دیگر کاهش تولید خودرو و انباشت بدهی خودروسازان به تایرسازان شرایط اقتصادي این صنعت را در دو سال اخیر بحرانی تر نمود.
کد خبر : ۱۷۲۵۸۰
نویسنده :
صالحی-ارسالی

معرفی شرکت

مجتمع صنایع لاستیک سیرجان (سهامی خاص) در تاریخ دوم تیر ماه 1363 تحت شماره 52653 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 16 در 1366 صاحبان سهام نام شرکت به " مجتمع صنایع لاستیک کرمان" و نوع آن را از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت. در تاریخ 24 دی ماه 1384 به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده سهام مجددا نام مجتمع به " گروه صنعتی بارز (سهامی عام)" تغییر یافت. قابل توجه اینکه شرکت در تاریخ 24 شهریور 1376 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.

تحلیل بنیادی کویر تایر

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ یکصد میلیون ریال (شامل 10,000سهم، به ارزش اسمی هر سهم 10.000ریال( بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 1,666,250میلیون ریال ) شامل تعداد 1,666,250,000 سهم، (به ارزش اسمی هر سهم 1,000ریال ) در 1394/09/14 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است.

تحلیل بنیادی کویر تایر
تحلیل بنیادی کویر تایر

صنعت تایر

واردات بی رویه ي تایر سواري به کشور در سال های اخیر مشکلات زیادي را براي فروش تایرسازان داخلی ایجاد کرد به طوريکه مازاد واردات در سال ،1393بازار تایر سال 1394را به گونه اي از حد اشباع گذرانید که همه ي تایرسازان با مشکل فروش مواجه شدند. از سوي دیگر کاهش تولید خودرو و انباشت بدهی خودروسازان به تایرسازان شرایط اقتصادي را در سال دو سال اخیر94وضعیت این صنعت را بحرانی تر نمود.

تحلیل بنیادی کویر تایر

تحلیل بنیادی کویر تایر

مازاد واردات حدود 50هزار تن در اواخر سال 1393موجب انباشت تایر در بازار گردید که کلیه تایرسازان براي مدیریت بازار چاره اي جز کاهش تولید در سال 94 را نداشتند که در این بین میزان کاهش تولید بارز نسبت به دیگر تولیدکنندگان تایر کمتر بوده است.

تحلیل بنیادی کویر تایر

روند فــروش شرکت

در سال 94 مشکلات مربوط به واردات 150هزار تن تایر در سال 1393که حدود 50هزار تن بیش از حد معمول بود، در کنار محدودیتهاي ناشی از تورم در خرید، ارزان بودن تایرهاي وارداتی و کاهش تقاضاي خودرو، فروش تایر با حفظ قیمتهاي قبلی را در سال مورد بحث غیرممکن ساخت. با توجه به همین مشکلات بود که گروه صنعتی بارز کاهش فروش نسبت به سال 1393را تجربه نمود.

تحلیل بنیادی کویر تایر

روند سودآوري شرکت :

گروه برغم تمامی فعالیتهایی که در زمینه کاهش هزینه ها و بهبود فروش محصولات خود در سال 1394صورت داد، با توجه به مشکلات محیط بیرونی نظیر افزایش واردات، رکود تورمی و کاهش تقاضا براي خودرو، سودآوري کمتري را نسبت به سال 1393تجربه نمود.

تحلیل بنیادی کویر تایر

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در مورد تولید خودرو در سال های 95 و 96 و همچنین احتمال عدم تکرار واردات بیش از حد تایر به داخل کشور انتظار میرود وضعیت صنعت رو به بهبود نسبی رود.

تحلیل بنیادی کویر تایر

محصولات و ظرفیت تولید

تولید تایر بایاس و رادیال اصلی ترین فعالیت شرکت را تشکیل میدهد. شرکت در کنار تایر محصولات دیگری چون تیوب و نوار نیز تولید میکند که سهم این دو محصول از تولید کل بسیار ناچیز است.

تحلیل بنیادی کویر تایر

تولید و فروش

گروه صنعتی بارز با اتام طرخ کارخانه بارز کردستان در ماه های اخیر 42.000 تن به ظرفیت تولیدی خود اضافه نموده است. بارز کردستان در سال 95 به صورت آزمایشی به تولید تایر مشغول می باشد که از این بایت میتوان انتظار داشت تولید تایر در امسال 2000 تن از مقدار درج شده در بودجه بیشتر گردد. همچنین شرکت در سال 96 تنها از 35 درصد ظرفیت کارخانه بارز کردستان استفاده خواهد نمود که این باعث افزایش 15000 تنی تولید تایر در سال 96 نسبت به سال 95 خواهد شد.

تحلیل بنیادی کویر تایر

طبق اطلاعات گذشته شرکت معمولا 98 تا 100 درصد از کالای تولید شده اصلی خود (تایر)را به فروش میرساند. با توجه به مقدار تولید کارشناسی، مقدار فروش کارشناسی برای سال های 95 و 96 به ترتیب 76.375 و 89.606 تن به دست آمده است.

تحلیل بنیادی کویر تایر

مرجع قیمت گذاری نرخ محصولات شرکت در بودجه 95 سازمات حمایت از مصرف کنندگان اعلام گردیده است. برای تعیین نرخ های کارشناسی 95 از فروش شرکت در ماه های اخیر و همچنین نرخ فروش محصولات شرکت های رقیب استفاده گشته است. نرخ های سال 96 = نرخ های سال 95 * (1+ نرخ تورم انتظاری*)

تحلیل بنیادی کویر تایر

مواد مصرفی

میزان مواد مصرفی در کارشناسی 95 و 96 با توجه به افزایشی که در تولید در نظر گرفته شده است تعیین گشته است.

از نظر هزینه ای میتوان گفت کائوچوی طبیعی و مصنوعی بیشترین هزینه مواد مصرفی را به خود اختصاص میدهند. نیاز به کائوچوی طبیعی اغلب به وسیله واردات مرتفع میگردد و برای تهیه کائوچوی مصنوعی نیز میتوان به بورس کالا مراجعه کرد. تمامی مواد مصرفی شرکت متاثر از نرخ دلار و نرخ نفت می باشند. مرجع قیمت گذاری مواد مصرفی در بودجه 95 بر اساس آخرين خريدها در زمان تدوين بودجه می باشد.

مفروضات در تعیین نرخ مواد مصرفی برای کارشناسی سال 95 :

کائوچوی طبیعی: نرخ های جهانی

کائچوی مصنوعی: نرخ های بورس کالا و نظر کارشناسی از فروشندگان این محصول

دوده : بزرگترین تولید کننده دوده در کشور را میتوان شرکت بورسی دوده صنعتی پارس دانست. برای تعیین قیمت این ماده از صورت های مالی شرکت دوده صنعتی پارس استفاده شده است.

سایر مواد مصرفی: نرخ های بودجه و 9 ماهه واقعی

نرخ دلار: 39000 ریال

مفروضات در تعیین نرخ مواد مصرفی برای کارشناسی سال 95 :

کائوچوی طبیعی: نرخ جهانی این ماده در حال حاضر 1.7 دلار است که برای سال آینده رشد 10 درصدی برای آن در نظر گرفته ایم

سایر مواد: افزایش 10 درصدی نسبت به نرخ های سال 95

نرخ دلار 40.000 ریال

تحلیل بنیادی کویر تایر

تحلیل بنیادی کویر تایر

نرخ رشد دستمزد در بودجه 95 نسبت به سال 94 تقریبا 18 درصد در نظرگرفته شده است که در کارشناسی 95 و 96 این نرخ 14 درصد می باشد.

در بخش سربار هزینه ها با نرخ رشد 10 درصدی (نرخ تورم) نسبت به سال مالی قبل محاسبه گشته اند.

لازم به ذکر است در عملکرد واقعی 94 71 درصد از بهای تمام شده را مواد، 29 درصد را سربار و 5 درصد را هزینه دستمزد تشکیل داده است.

تحلیل بنیادی کویر تایر

سود و زیان

تحلیل بنیادی کویر تایر

نتیجه:

از مهمترین تهدیداتی که صنعت تایر سازی با آن مواجه است میتوان به واردات بی رویه تایر و افزایش نرخ دلار و نفت اشاره کرد. همانطور که در نمودار های بالا نشان داده شد واردات بی رویه در سال 93 به شدت توانست تولید، فروش و سود آوری تایر سازان داخلی را دچار مشکل نماید.

متاثر بودن هزینه مواد مصرفی از نرخ دلار و نفت هم یکی از چالش های پیش روی این صنعت می باشد که میتواند افزایش در بهای تمام شده و در پی آن کاهش سود آوری را به همراه داشته باشد. از آنجا که گروه بارز بخشی از محصولات خود را صادر می نماید میتواند زیان ناشی از افزایش هزینه مواد مصرفی که با افزایش نرخ دلار رخ داده را پوشش دهد اما از آنجا که مقدار صادرات قابل توجه نیست این پوشش ناچیز خواهد بود.

به هر حال چنانچه شرکت بتواند مقدار توولید کارشناسی شده را در سال های 95 و 96 محقق کند و با فرض دلار 39000 تا 4000 ریالی برای سال های 95 و 96 و همچنین نرخ نفت 60 دلاری برای سال 96 میتواند به نتایج زیر برسد:

سود هر سهم برای سال 95: 536 ریال

سود هر سهم برای سال 96: 607 ریال

کارشناس تحلیل: سهیلا صالحی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
سهم خوبی بود ولی سهامدار عمده نابودش کرد.