بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی عنوان کرد:

جذب 50 میلیارد دلار سرمایه تا 5 سال آینده

بحث پیگیری قیمت خوراک پتروشیمی ها همواره در دستور کار انجمن بوده است چرا که سرمایه گذاری در این صنعت با توجه به شرایط اقتصادی و فضای کسب و کاری که در ایران وجود دارد، بسیار مهم می باشد.
کد خبر : ۱۷۲۷۳۶
نویسنده :
یارمحمدی

ماده 53 کمیسیون تلفیق در برنامه ششم توسعه فرمول تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها را تصویب کرده است. قرار بر این شد تا با هماهنگی اجرای صحیح قانون را بررسی شود، به این صورت که آیا فرمولهایی که در تعیین قیمت خوراک گازی و مایع به درستی اجرا و استفاده می گردد یا با نواقصی همراه است تا اگر با نواقصی همراه است آن را رفع کنیم.

قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بحث پیگیری قیمت خوراک پتروشیمی ها همواره در دستور کار انجمن بوده است چرا که سرمایه گذاری در این صنعت با توجه به شرایط اقتصادی و فضای کسب و کاری که در ایران وجود دارد، بسیار مهم می باشد.

فریبرز کریمایی در ادامه افزود: این موضوع مدت هاست که در انجمن مطرح بوده و در حال حاضر نیز موضوع با توجه به اهمیت بالایی که دارد در حال پیگیری است.

وی گفت: در شرایط فعلی برای نرخ خوراک گاز متان که مورد استفاده شرکت های پتروشیمی تولید کننده اوره و آمونیاک می باشد، آیین نامه ای را وزارت نفت در چهار چوب قانون تنظیم مقررات 2 تهیه و ابلاغ کرده تا قیمت به صورت ماهیانه و با یک مکانیسم مشخصی تعیین شود. برای تهیه و تدوین این فرمول قیمت گذاری، تعدیلاتی در آن صورت گرفت که بخش عمده ای آن ناشی از نظرات بخش خصوصی بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این آیین نامه دو مکانیزم وجود دارد، یکی در رابطه با میانگین قیمت سایر مصارف داخلی است و دیگری در رابطه با هاب های بین المللی می باشد که شامل دو هاب اروپایی و هاب آمریکای شمالی است. مشکل شرکتهای پتروشیمی در نحوه قیمت گذاری به این روش دخیل شدن قیمت هاب های اروپایی است ، چرا که معتقدیم رقیب ایران در حوزه گاز تنها ایالات متحده آمریکاست و هاب اروپایی باید از این فرمول حذف گردد، زیرا اروپا به طور کل 350 میلیارد مترمکعب واردات گاز طبیعی دارد و بهای تمام شده این گاز که از دیگر کشور ها وارد می شود به دلیل هزینه حمل و انتقال که ارقام بسیار سنگینی می باشد، افزایش می یابد. بنابراین قیمت هاب در ایالات متحده می بایست در این فرمول جای گیرد.

کریمایی ادامه داد: در رابطه با گاز اتان شرایط متفاوت است، انجمن صنفی پتروشیمی درخواست دارد تا برای این گاز همان فرمول گاز طبیعی مورد استفاده قرار گیرد و پیشنهاد دارد تا در قیمت گذاری آن به جای تعیین فرمولی که وابسته به نرخ نفت و پلی اتیلن است، قانون تدوین شده به مشابه قیمت گذاری متان اجرا شود.

وی در خاتمه تأکید کرد: صنعت پتروشیمی که از 50 سال گذشته تا کنون 40 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده، در صورتی که بخواهد ظرف 5 سال آینده بر اساس برنامه ششم توسعه 50 میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه جذب کند، بسیار بیشتر از این مزیت های صنعت را در کشور متبلور کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نادر
ROMANIA
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
راست میگه شب ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
بزک نمیر بهار میاد کومبوزه با خیار میاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
خدایا تو خودت فرجی برسان عمده سهام من پتروشیمی است که در این چند ساله کاهش 40درصدی داشته این مدیران حرفهای قشنگ میزنند امادرعمل مخرب بوده