بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
بازار سرمایه در حالی طی ماه های اخیر با روند نزولی مواجه شده که بدلیل طولانی شدن این روند ناشی از عدم ارائه راهکار مناسب جهت برون رفت از شرایط فعلی، توازن میان عرضه و تقاضا بر هم خورده و در پی آن پتانسیل های شرکت های بورسی جهت رشد سودآوری از نگاه سهامداران مغفول مانده است.
کد خبر : ۱۷۲۷۷۴
نویسنده :
جمشیدی
بازار سرمایه در حالی طی ماه های اخیر با روند نزولی مواجه شده که بدلیل طولانی شدن این روند ناشی از عدم ارائه راهکار مناسب جهت برون رفت از شرایط فعلی، توازن میان عرضه و تقاضا بر هم خورده و در پی آن پتانسیل های شرکت های بورسی جهت رشد سودآوری از نگاه سهامداران مغفول مانده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، همواره زمانی بازارهای مالی همچون بازار سرمایه با مشکل اساسی مواجه می شوند که میزان عرضه و تقاضا ناموزون شود و در این هنگام ارزش ذاتی شرکت های فعال در این بازار نیز به دلیل عدم توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های آن از بین می رود، فرایندی که به نظر می رسد در شرایط فعلی در بورس رخ داده و منحنی عرضه و تقاضا در این بازار بر هم خورده است. چرا که در بازار سرمایه به دلیل رکود حاکم بر روند معاملات ناشی از رکود اقتصادی و بکارگیری سیاست های پولی و مالی انقباضی از سوی دولت طرف تقاضا برای خرید سهام از بین رفته و در مقابل طرف عرضه سهام به واسطه انتشار انواع اوراق با درآمد ثابت به جهت رفع مشکل نقدینگی دولت تقویت می شود. در این شرایط انتشار اوراق بدهی که به دلیل ریسک پایین و بازدهی قابل قبول بخش عمده ای از تقاضا و نقدینگی در بازار سرمایه را به خود جذب کرده است. بر این اساس از یک سو طرف تقاضا برای خرید سهام متأثر از شرایط رکودی اقتصاد کشور در حال افت است و از سوی دیگر عرضه اوراق بدهی با هدف رفع مشکل نقدینگی دولت رو به فزونی است.

بر اساس این گزارش، به طور معمول در بازار سهام بخش اندکی از تمرکز متولیان بازار سرمایه و دولت می بایست به انتشار اوراق با درآمد ثابت معطوف شود اما در عین حال شاهد آن هستیم که نه تنها تاکنون بخش عمده ای از معاملات بازار اوراق بهادار به اوراق بدهی اختصاص یافته بلکه ظاهراً دولت فعلاً برنامه ای جهت تعدیل میزان انتشار اوراق با درآمد ثابت در نظر ندارد.

چراکه اخیراً دولتمردان در کنار انتشار اوراق سلف گندم به ارزش 13000 میلیارد تومان از برنامه های خود جهت انتشار انواع دیگر اوراق در قالب طرح سلامت سخن گفته اند که این موضوع خبر از گسترش انتشار این گونه اوراق در بازار سهام می دهد.

این در حالی است که در وهله اول هدف از اجرای سیاست انتشار اوراق با درآمد ثابت در بورس، تسویه بدهی دولت با شرکت ها و پیمانکاران بنا نهاده شده بود و در مقابل شاهد هستیم که نه تنها این اوراق به این منظور بکار برده نمی شود بلکه تنها نقدینگی لازم برای هزینه های روزمره دولت و نهادهای وابسته به آن را تأمین می کند. به نظر می رسد اگر این روند ادامه یابد بر میزان بدهی دولت به شرکت ها و پیمانکاران که اغلب آنها نیز در بازار سرمایه فعالیت دارند، افزوده می شود.

بر این اساس، لزوم ارائه راهکارهای اساسی و کارآمد جهت بهبود و اصلاح اوضاع فعلی بازار سرمایه بوضوح احساس می شود. راهکارهایی همچون اصلاح سیاست های پولی و اقتصادی دولت بویژه در زمینه افزایش عرضه انواع اوراق بدهی می بایست تدوین و اجرایی شود و در مقابل برنامه هایی جهت تقویت تقاضا در بورس به اجرا در بیایند تا ارزش ذاتی، پتانسیل ها و ظرفیت های اغلب شرکت های بورسی نمایان شود و بموجب آن نقدینگی و سرمایه گذاران جدید را به سمت این بازار جذب کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
دولت اعتقادی به رشد بورس نداره فقط آمار تورم رو میده