بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
در نشست خبری انجمن ملی لیزینگ ایران عنوان شد:

ورود لیزینگی های غیر بانکی به بازار مسکن

طی نشست روز جاری، حمید ابدالی رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران اعلام کرد با موافقت شورای پول و اعتبار مجوز ورود لیزینگ ها به تامین مالی مسکن فقط برای لیزینگ های غیر بانکی صادر شد.
کد خبر : ۱۷۲۸۶۷
نویسنده :
یارمحمدی

صبح روز جاری اولین نشست خبری انجمن ملی لیزینگ ایران با حضور دبیر کل و رئیس هیات مدیره انجمن در راستای معرفی انجمن لیزینگ ایران، بررسی آثار ناشی از دستورالعمل اجرایی شورای پول و اعتبار و ضرورت شناخت نحوه فعالیت شرکتهای لیزینگ مجاز و تفکیک آنها از عملیات غیر مجاز در جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل این انجمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، طی نشست روز جاری، حمید ابدالی رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران اعلام کرد با موافقت شورای پول و اعتبار مجوز ورود لیزینگ ها به تامین مالی مسکن فقط برای لیزینگ های غیر بانکی صادر شد.

وی در این رابطه از صدور مجوز ورود لیزینگ‌ ها به بازار مسکن خبر داد و گفت: این مجوز از نقاط قوت دستورالعمل بازنگری شده است. متاسفانه این مجوز محدود به لیزینگ‌های غیر بانکی بوده و بانکی ‌ها از این کار منع شده ‌اند که خود می تواند در تامین مالی معضلاتی ایجاد کند. در این زمینه پیگیری های بسیاری صورت گرفته و بالاخره موفق به متقاعد نمودن وزارت مسکن شده ایم. ورود شرکت های لیزینگ به این صنعت باعث خواهد شد تا چرخه ها صنعت مسکن به حرکت درآید.

رئیس هیات مدیره انجمن لیزینگ در توضیحات بیشتری درباره لیزینگ مسکن عنوان کرد: لیزینگ‌های کشور می‌توانند تا سقف ٧٠ درصد از قیمت کارشناسی شده مسکن را تسهیلات ارایه کنند. میزان تامین تسهیلات مسکن از طریق صنعت لیزینگ، به منابع در اختیار آنها بستگی داشته و با سود ٢١ درصد ارایه خواهد شد.

در ادامه محمد هادی موقعی تصریح کرد: در حال حاضر دستورالعمل لیزینگ مسکن قابل اجراست و می‌توانند در مورد آن اقدام کنند اما شرکتهای لیزینگ‌ نمی‌توانند بلافاصله انتظارات مردم در حوزه مسکن برآورده کنند و نباید بین مردم این انتظار ایجاد شود که می‌توانند بلافاصله به لیزینگ ‌ها مراجعه و از تسهیلات مسکن برخوردار شوند، چرا که در این مورد هنوز مشکلاتی وجود دارد که حل نشده است.

دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران توضیح داد: انتظار مردم از دریافت تسهیلات مسکن، داشتن نرخ سود پایین و همچنین دوره بازپرداخت طولانی است، در حالی که هیچ کدام از این شرایط برای لیزینگ در حال حاضر فراهم نیست به ‌طوری که سود بازپرداخت تسهیلات تا 21 درصد و دوره بازپرداخت آن فعلا پنج ساله است که نمی‌ تواند پاسخگوی نیاز متقاضی تسهیلات مسکن باشد.

موقعی گفت: نباید بگوییم که لیزینگی ها تامین مالی مسکن را انجام دهند، بلکه خدمات مالی است که از سوی این صنعت ارائه می‌شود. این در حالی است که ما آماده ارائه‌ خدمات مالی به مالکان و انبوه‌ سازان حوزه مسکن بوده و سازندگان می ‌توانند وارد مذاکره با انجمن لیزینگ شده و در مورد میزان تسهیلات و نوع آن در قالب لیزینگ مسکن به توافق برسند.

دبیر کل انجمن لیزینگ همچنین گفت: انتظارات در حوزه مسکن برای تامین مالی مسکن اجتماعی، خانه اولی ‌ها و مسکن‌ های لوکس است. این در حالی است که لیزینگ‌ ها فعلا با توجه به شرایطی که وجود دارد نمی ‌تواند در مورد مسکن اجتماعی و خانه ‌اولی‌ ها ورود کند ولی در مورد تسهیلات تکمیلی ظرفیت موفقی وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما نمی ‌توانیم منابع زیادی را وارد بخش مسکن کنیم چرا که اکنون این منابع وجود دارد و باید بتوان با ابزاری آن را به حرکت در آورد. در عین حال که مالکان خانه‌ های ساخته شده باید سطح توقع خود را کاهش داده و نباید انتظار داشته باشند که تمام منابع موجود آنها در مسکن ‌های ساخته شده به‌ طور یکجا نقد شود. از سوی دیگر این موضوع نیز مهم است که باید منابع از طریق بازار سرمایه و بازار بدهی تامین شود.

این مقام مسئول در ادامه در رابطه با میزان بدهی های صنعت لیزینگ کشور گفت: حدود 47 هزار میلیارد ریال تا پایان سال 94 میزان کل بدهی های صنعت بوده در حالی که میزان تسهیلات پرداختی صنعت نیز حدود 417 هزار میلیارد ریال است. از کل رقم بدهی تنها 28 هزار میلیارد ریال مربوط به تسهیلات بانکی است و مابقی مربوط به دیگر بدهی های صنعت می باشد.

وی در ادامه به منابع گسترده ای اشاره کرد که قابلیت تزریق به لیزینگ ها را دارد و گفت: یکی از این مبانع گسترده مربوط به بیمه ها و صندوق های بازنشستگی است و دیگری مربوط به انبوه سازان می باشد که می تواند وارد چرخه لیزینگ شوند.

موقعی گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور در حوزه خودرو نیاز به جایگزینی 17هزار دستگاه اتوبوس، 140 هزار تاکسی و 65 هزار کشنده و کامیون بالای 10 تن دارد که میتواند از مجرای صنعت لیزینگ تامین گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
لطفا اگر ئاقعا بفکر ساخت مسکن هستید به چد دنبال کار باشید با شعار مسکن تولید نمی شود تعاونی های بسیاری در کشور برای مسکن وخانه دار شدن ملت امتیاز مسکن که عبارت است از یک برگ کاغذ به مردم از حدود بیست سال پیش تا پنج سال واین بظاهر امتیاز ها دست بدست می چر خند هیءت مدیره برای ثبت مبلغ دویست وپنجاه هزار تومان برای نقل وانتقال در تعاونی می گیرند ودویست وپنجاه هزار تومان اداره ثبت واسناد وهر ماه یک برگ میانگین سه وچهار دست می چرخد با محاسبه واحد ها میزان در امد هیت مدیره وثبت اسناد را در این سال ها محاسبه فر مایید بعضا بعضی از تعاونی ها برای نصب تابلو یک متر زمین اجاره می نمایند