بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
پیشنهاد کارشناسان و فعالان بورس

پیش بینی سود (EPS ) را حذف کنید

بایستی سازمان بورس شرکت های مشاور سرمایه گذاری را موظف به اظهار نظر و کامنت گذاری روی گزارش های ماهانه منتشره توسط شرکت های ناشر کند و هر شرکت مشاور سرمایه گذاری طی یک بازه زمانی معین، نسبت به چند شرکت مشخص نظرات خود را اعلام کند.
کد خبر : ۱۷۲۸۸۲
نویسنده :
کیوان فر

یکی از چالش های بزرگ بورس توقف های طولانی مدت نمادهای معاملاتی سهام شرکت ها است که اصلی ترین دلیل آن ابهام در اطلاعات و یا رخداد تغییرات با اهمیت در پیش بینی سود شرکت ها می باشد.

به گزارش بورس نیوز، این توقف های طولانی مدت از آنجایی محل اعتراض است که وقوع آن موجب کاهش نقد شوندگی سهام در بورس، اعمال نوسانات قیمتی به سهم پس از بازگشایی نماد و نیز سایر سهم های گروه در صنعت مشابه و عدم اطمینان سرمایه گذاران از بابت بلوکه شدن سرمایه ها در بورس می شود که می تواند آسیب های جدی را در پی داشته باشد. ضمن اینکه این امر با بلوکه شدن سرمایه های مشتریان اعتباری موجب تحمیل ریسک به کارگزاران نیز شده و می تواند فشار فروش را در دیگر نمادهای معاملاتی باز رقم زده و در شرایط بی ثبات بورس، روندهای نزولی را تشدید کند.

در همین ارتباط شاید عدم اعلام سود پیش بینی شده شرکت ها به عنوان یکی از راهکارهایی که در بورس سایر کشورهای بزرگ دنیا نیز مرسوم است، بتواند تا حد زیادی جلوی این ایراد را بگیرد.

این راهکار بدین صورت است که موضوع ارایه پیش بینی درآمد هر سهم همانند برخی از بورس های دنیا اختیاری شده و از الزامات قانونی بازار اوراق بهادار حذف شود و گزارش دهی شرکت ها بیشتر به سمت ارایه گزارش های عملکرد ماهانه، فصلی و سالانه حرکت کند تا فرآیند تصمیم گیری بر اساس تحلیل، بیش از پیش در بازار سرمایه به اجرا درآید.

مزیت اصلی استفاده از چنین راهکاری، ممانعت از گمراهی سرمایه گذاران تحت تأثیر عدم اطمینان پیش بینی درآمد شرکت ها است که از قضا در بورس ما و به دلیل حاکمیت شرایط اقتصادی کلان خاص، همواره با انحرافات شدیدی گزارش می شود.

در نتیجه همین نوسانات است که این پیش بینی ها همواره با تعدیلات مثبت یا منفی همراه شده و عاملی اساسی در توقف مکرر نمادها به شمار می آید که در برخی موارد این توقف نماد طولانی هم می شود.

حال آنکه توجه و تحلیل گزارش های عملکردی تولید و فروش میان دوره ای شرکت ها همزمان با نظارت مستمر بر آنها می تواند نتایج بهتری نسبت به ارایه پیش بینی درآمد داشته باشد. هر چند شاید عدم ارایه سود توان برخی تحلیل ها را از گروهی از سرمایه گذاران گرفته و سردرگمی آنها را موجب شود.

برای حل این مشکلات نیز راه حل هایی می توان ارایه کرد که بر لزوم عملکرد بیشتر نهادهای مالی حرفه ای فعال در بازار سرمایه تأکید دارد؛ نهادهایی که در بازار سرمایه به صورت تخصصی به مقوله تحلیل شرکت ها و صنایع می پردازند.

بطوریکه بایستی سازمان بورس شرکت های مشاور سرمایه گذاری را موظف به اظهار نظر و کامنت گذاری روی گزارش های ماهانه منتشره توسط شرکت های ناشر کند و هر شرکت مشاور سرمایه گذاری طی یک بازه زمانی معین، نسبت به چند شرکت مشخص نظرات خود را اعلام کند.

در این رابطه، برای اطمینان از اعمال دقت نظر لازم و صرف وقت کافی برای بررسی گزارش ها توسط این نهادهای مالی بایستی شرکت های مورد بررسی تعیین شده برای هر یک از مشاور سرمایه گذاری ها هر چند وقت یکبار، مثلاً به صورت دو ساله، تغییر کنند. ضمن اینکه این نهادهای مالی نیز بر اساس میزان صحت و درستی تحلیل هایشان، توسط سازمان بورس رتبه بندی شوند تا انگیزه ای برای به کارگیری دقت هر چه بیشتر توسط آنها باشد.

اما به منظور ایجاد انگیزه های مالی برای شرکت های مشاور سرمایه گذاری بابت ارایه چنین خدماتی می توان بخشی از کارمزد معاملات را نیز به آنها اختصاص داد تا همواره تحلیلگران حرفه ای به رصد و بررسی عملکردهای ماهانه شرکت ها بپردازند.

از سوی دیگر حسابرسان نیز می توانند با الزام سازمان بورس، در ذیل گزارش های ماهانه عملکرد تولید و فروش شرکت ها اظهار نظر کنند و بندی جهت توضیح نکات و ابهامات احتمالی پیرامون این گزارش ها درج نمایند تا بر مبنای آن سهامداران و سرمایه گذاران بتوانند به میزان اعتبار و قابلیت اتکای گزارش های منتشره اعتماد کنند.

به هر ترتیب شاید کنار گذاشتن عادت های قبلی برای تحلیل و ارزیابی سهام بر اساس میزان سود برآوردی آنها و انتشار رقم EPS برآوردی در ابتدای امر قدری موجب سردرگمی سرمایه گذاران شود، اما با استفاده از تجربه موفق سایر بورس های دنیا بابت عدم ارایه پیش بینی سود، می توان مسیر پیش رو را راحت تر سپری کرد و از مزایای آن بهره برد که در صورت تحقق این امر فرآیند توقف و بازگشایی نمادها نیز به مراتب کمتر شده و با سرعت بیشتری پیگیری می شود که نتیجه آن افزایش نقد شوندگی سهام در بازار است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
بجای این مسخره بازی ها و پیشنهادات خنده دار جلوی انتشار اوراق دولتی و غیر دولتی در بورس را بگیرید.جلوی عرضه اولیه ها را بگیرید.نرخ 21 درصد پولی برای بازار بورس نمیگذارد.بعد از انتخابات همین ها هم خواهند رفت.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
اره بابا صورت مسءله را پاک کنید
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
واقعا متاسف هستم برای بورس ایران که کارشناسان و فعالان ان اینها باشند
اخه ادمهای ناحسابی همین الان هم با این به اصلاح حسابرسان معتمد حال روز بورس این است دیگر وای به حالی که یک سری مشاوره گران دروغگو هم به ان اضافه بشود که برای منافع خود دروغ بهخورد بازار بدهند
اخه شرکتی که مثلا دارد سالی 100 هزار تا خودرو تولید میکند و تولید ان معلوم و مبلغ ان معلوم چرا نباید پیش بینی سود خودرا اعلام کند
بجای این نظریه های عجیب غریب پیشنهاد بدهید که اگر حسابرس شرکتی در حسابرسی ان اهمال کرد جرایم بسیار بالا بشود اگر حقوی نماینده حقوقی اصلی در شرکتی که سهامدار عمده است جلوی اطلاعات چه سود وچه زیان را جهت منافع سهامدار عمده گرفت این مدیر از مدیریت در کل ایران خلع شود و سهم سهامدار عمده به نفع سهامداران متضرر مصادره شود این راه کار برای جامعه مدیریت دزد ایران کاربرد دارد نه اینکه یک مشته کارشناس و فعال دزد دیگر به بازار مکاره اضافه شود
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
اصلا ُEPS باعث گمراهی بیشتر سهامدارها می شود . وقتی یک شرکت می تواند چندین بار پیش بینی های خود را تغییر دهد این EPS چه فایده ای می تواند داشته باشد . اتفاقا همین EPS مسیر تخلف را برای شرکت ها و سفته بازها باز می کند و بعد از یک مدتی به دلیل ابهام سهم بسته می شود و این وسط فق سهامدار ها هستند که ضرر می کنند و با بلوکه بودن سرمایه شان. اصلا پیش بینی چه معنی میده . اسمش روش است یعنی پیش بینی که از قطعیت برخوردار نیست و چیزی که قطعی نیست چه اطمینانی میشه بهش داشت . نعوذبالله خدا که نیستند که از آینده خبر داشته باشند .
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
میگن طرف اومد ابروشو درست کنه زد چشمم کور کرد. حالا حکایت کار شماست.

حذف پیش بینی EPS و درخواست از شرکتهای مشاور سرمایه گذاری بیشتر باعث ابهام و خسارت سهامداران میشه. چون اولاً این مشاوران بخاطر استفاده از رانت و منافع خودشون هیچوقت اطلاعات دقیق و واقعی در اختیار دیگران نمیذارن. دوماً خیلی از این مشاوران که الان هم هستند، اطلاعاتشون رو بصورت پولی در اختیار دیگران میذارن. سوماً یه درصدی هم بخاطر اینها در معاملات از جیب سهامدار کم می کنید.

با همه این اوصاف EPS واقعی بر اساس عملکردهای سه ماهه که پیش بینی نیست و واقعی هست. این رو که دیگه نمیتونید حذف کنید. اگه اینم حذف کنید، تفاوت قیمت سهام شرکتها بر چه مبنایی محاسبه میشه. در اینصورت میشه حرج و مرج کامل. یعنی سردرگمی و خسارت هنگفت تمام سهامدارا، چه حقیقی، چه حقوقی.

خواهشاً بورس رو بیشتر از این به گند نکشید و بخاطر بهانه واهی فقط توقف نمادها، مساله رو بیشتر پیچیده نکنید.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
حذف اطلاعات گیری از شرکتها مال کشورهایی هست که مدیران عامل اخلاق حرفه ای را رعایت میکنند. متاسفانه در ایران صد نوع اطلاعات از شرکت گرفته می شود و در پایان شرکت اطلاعات متناقض ارایه میکند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
همینجوریش بازار گنگ و نا معلومه.به زودی بعد از انتخابات هیچ نقدینگی در بازار یافت نخواهد شد.همینا هم فقط به امید نوسان در نزدیکی انتخابات هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
به زودی بورس ایران وارد موج 1 الیوت نزولی بلندمدت می شود که هدف آن 54 هزار است با ادامه لفاظی های ترامپ از روز 22 بهمن استکبار جهانی و شیطان بزرگ جواب دندان شکن مردم را دریافت خواهد کرد
کریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
بورس نیوز عزیز می دانید تنها چیزکه شرکتها نمی توانند تغییر دهند چیست ان dpsاست که سود واقعی تقسیم شده بین سهامداران است که سالانه می باشد سود پیش بینی شده که هر ان تغییر می کند چه فایدهای برای تحلیل گر دارد جز اینکه برای عده ای رانت ایجاد می کند یا اینکه با مدیر شرکت دست به یکی کرده تا سهمای بنجل خود را به مردم با این eps تعدیل شده غالب کرده وفردا اعلام می کنند که هیچ اتفاق مهمی در شرکت اتفاق نیافده است و سرمایه عده ای دود میشود حتی اعتبار ان تحلیل گر هم زیر سوال میرود به نظرم هر چه زودتر این eps حذف خیلی بهتر خواهد بودوتازه هیچ مرجعی هم نیست که انها باز خواست کند که چرا سود پیش بینی شما تغییر کرده استهیچ جریمه نمیشوند جریمه انها راما سهامداران با ذوب شدن سرمایه خود می پردازیم
مهدی
ROMANIA
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
بورس نیوز عزیز سه سال است سود مجمع 93 تصویبی مچمع تا کنون پرداخت نشده گویا دروغ حتی در خصوص مصوبات هم نهادینه شده بانک پاسارگاد نه از افزایش سرمایه خبر میدهد نه تفاوت سود ش را میدهد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
اصلا هم خنده دار نیست. در بسیاری از کشورهای پیشرفته نه تنها اعلام eps پیشبینی الزامی نیست بلکه یک جرم به حساب میاد. کاملا موافقم.1000 بار در جاهای مختلف عرض میکردم که کنتور سازی سوله ایی بیش نیست این قیمتها بهش نمیاد استدلال همه فعالان بورسی که موجب گمراهیشان هم شد همین سود پیشبینی بود. سود میخوای بسازی بیا مجمع اونجا یا تقسیم کن یا طرح توسعه ارایه بده برا افزایش سرمایت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
راه دزدی کم بود این را هم اضافه کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱
ایا این مردم همان هایی نبودند که داشته های خود را با دیگران تقسیم می کردند چه شد که یک باره ورق برگشت ایا سهام داران بازاریان را نمی بینند طلا فروشان وبقیه کسبه اول روز بهم قیمت می دهند ومیگیرند که همکارانشان برای سود کردن در مضیقه نباشند چرا سهام داران روزی حلال را گذاشته دنبال لطمه به دیگران می گردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷
گرچه epsتنها دلیل خرید سهام نیست بلکه لازمه در بعضی از نماد ها می باشد چنانکه سهمی با epsپایین قیمتی از نمادی که epsبالا دارد بازدید کننده زیاد تری دارد
اضغر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
چرت تر از این نظر نبود .
واقغا متاسفم براتون که دارید به عدم گزارشگری شرکتها دامن میزنید.
دیکته نانوشتع که غلط نداره
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
خجالت بکشید و حرف غیر علمی و ضد بورسی و ضد ایرانی نزنید .شماها چه می دانید بورس و اقتصاد یعنی چه .خیلی روی اعصابی بورس نیوز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
موارد دیگه ای هم در بورس سایر کشورهای بزرگ دنیا نیز مرسوم است، بعد نیست به اونها هم توجه بشه...آقایان چند بار خساپا رو واسه تعدیل مثبت بستن بعدشم مثل شاخ شمشاد بازش کردنو از تعدیل خبری نبود در حالیکه خبر افزایش تولیدشو افتتاح 1000 تا خط تولید تو 1000 تا کشور گوش فلکو کر کرده...معلوم نیست باید قسم حضرت عباسو باور کنیم یا دم خروسو...شما بیا شرکت های زیان دهو از بورس بنداز بیرون همه چیز درست میشه...همین بانک های زیان ده که از بیت المال میلیارد میلیارد پول میبرن وام میدن به آقا زاده ها و اونام پس نمیدن، سهام صد من یه غازشونو میندازن به سهامدارای بیچاره و سودیم بهشون نمیدن، اینا رو بندازین بیرون تا مثل بورس بقیه کشور های بلاد کفر شفافیت حاکم بشه و سرمایه مردم یک سال بلوکه نشه آخرشم با 30 درصد منفی باز بشه یا مثل آکنتور سهامدارو بدبخت کنن...بعدش اگه خواستی eps رو هم کلا بردار.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
هر کاری برای بسته نشدن نمادها انجام بدید خوب هست . حتی از نظر من حجم مبنا رو هم حذف کنید واقعا به درد نمی خوره . یه عده می گن ریسک رو می بره بالا در حالی که ربطی نداره . بزارین بازار سمت خودشو پیدا کنه . این همه به خاطر ملک و اینها بازار رو در رکود نگه ندارید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
اصلا يه سري دارت بذارين تو تالار بورس ، هر سهامداري بنا به سرمايه ش پرت كنه ، برنده و بازنده معلوم ميشه!!!
شير يا خط هم خوبه !!
ديگه رسما ميخواين به قول مموتي قمارخونه كنيد بورس رو!