بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
مستطيل شيشه اي تالار

پایان سبز شاخص

گروه سایپا و زیر مجموعه های آن طی معاملات روز جاری با اخبار و رویدادهای متفاوتی مواجه شدند. بطوریکه می توان گفت امروز، روز زیر مجموعه های گروه سایپا بوده است. آنچنان که در ساعات میانی معاملات روز جاری در حالی نامه شفاف سازی مدیرعامل گروه سرمایه گذاری رنا در خصوص واگذاری بلوک "خمحرکه" به قیمت پایه هر سهم 4265 ریال روی سامانه کدال منتشر شد.
کد خبر : ۱۷۲۹۲۶
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.11.20 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 97 واحد افزایش به رقم 54415 واحد رسيد. عکی این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 381 واحد کاهش عدد 163953 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 9 واحد افزایش به رقم 26872 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فملی" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خودرو" با 27 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.8 واحد کاهش به رقم 834 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2664 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2646 میلیارد ریال رسید.

معاملات آخرین روز از هفته جاری در حالی با روند نزولی اغلب سهام شرکت ها آغاز شد که بموجب انتشار برخی اخبار پیرامون گروه های مختلف همچون خودرو اندکی از فشار فروش سهام کاسته شد و در نهایت شاخص کل بورس رشد نامحسوس 26 واحدی را به ثبت رساند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، گروه سایپا و زیر مجموعه های آن طی معاملات روز جاری با اخبار و رویدادهای متفاوتی مواجه شدند. بطوریکه می توان گفت امروز، روز زیر مجموعه های گروه سایپا بوده است. آنچنان که در ساعات میانی معاملات روز جاری در حالی نامه شفاف سازی مدیرعامل گروه سرمایه گذاری رنا در خصوص واگذاری بلوک "خمحرکه" به قیمت پایه هر سهم 4265 ریال روی سامانه کدال منتشر شد و بموجب آن سبب افزایش تقاضا برای خرید سهام این مجموعه قطعه ساز شد که در کنار آن یکی از سایت های خبری از گمانه زنی ها پیرامون دو نماد "خکاوه" و "خساپا" مبنی بر تفاهم با ولوو برای فروش بلوک سایپا دیزل به ولوو با قیمت 190 تومان در چهار قسط مساوی خبر داد.

در کنار آن شنیده ها از سوی برخی از منابع آگاه حاکی از آن است که اتفاقات با اهمیتی در وضعیت سهام نارنجی پوش گروه خودرو یعنی سایپا رخ داده است که می بایست منتظر اطلاع رسانی آن در روزهای آتی باشیم. این در حالی است که هم گروه شرکت سایپا یعنی ایران خودرو که در اخبار مثبت و اتفاقات بنیادی هیچ چیزی کمتر از رقیب دیرینه خود ندارد روند نزولی را به خود گرفته و به نظر می رسد تنها عامل عقب ماندگی ایران خودرو نسبت به گروه سایپا تار بودن نگاه برخی مدیران این شرکت به بازار سرمایه است.

در مقابل اما، در جریان معاملات روز جاری در حالی طی دقایقی گزارش جدید عملکرد میاندوره ای شرکت زامیاد مبنی بر اعلام تعدیل مثبت 101 درصدی سود برآوردی در میان کاربران کانال های تلگرامی دست به دست شد و بموجب آن موجی از تقاضا برای خرید سهام این مجموعه شکل گرفت که دیری نپایید که مشخص شد نامه مذکور کذب بوده و هیچ گزارشی از "خزامیا" روی کدال منتشر نشده است. بر این اساس اهالی بازار سرمایه بر این امر معتقدند که انتشار گزارش جعلی "خزامیا" شیطنتی بوده که از سوی برخی از افراد صورت پذیرفته و به هر حال امیدواریم تا متولیان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی جهت پیگیری این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند.

بر اساس این گزارش، شرکت گروه دارویی برکت در سومین روز پس از عرضه اولیه در حالی در مدار منفی معامله شد که "برکت" تا پایان معاملات امروز تا آستانه صف فروش سهام نیز پیش رفت. در این شرایط برای بسیاری از اهالی تالار شیشه ای این موضوع سوال است که چرا در حالی که بازار سرمایه تشنه نقدینگی جدید است و از روند نزولی رنج می برد می بایست سهام شرکتی با این حجم وارد بازار بورس شود و نقدینگی قابل توجهی را از بازار کم رمق به خود جذب کند. آن هم شرکتی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقدند که در قیمت های بسیار بالا عرضه شده و حتی یک روز پس از عرضه اولیه هم نتوانسته روند معقول و مثبتی را سپری کند. به طور قطع تکرار وقایع این چنینی در بازار سرمایه نتیجه ای جز افزایش بی اعتمادی ها در بورس در پی نخواهد داشت و موجب سست شدن پایه های این بازار در شرایط نامناسب فعلی خواهد شد.

در گروه بانکی نیز در حالی روند نزولی بر معاملات این گروه حاکم بود که مدیرعامل بانک تجارت طی مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری ها اظهار داشت که وضعیت بانک ها حتی با اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مازاد دارایی ها بهبود نخواهد یافت و می بایست نقدینگی جدید در این بازار وارد شود. بر این اساس به نظر می رسد در شرایطی که بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که بازار پول محل امنی برای سرمایه گذاری و کسب سود معقول همراه با ریسک پایین است، اما بانک ها خود نیز از وضعیت نامناسبی برخوردارند و نیاز جدی به ارائه راهکاری جهت برون رفت از شرایط فعلی دارند.

بر اساس این گزارش، طی معاملات روز جاری برخی از نمادها در گروه های ساختمانی همچون "ثعمرا"، "ثشاهد" و "ثفارس" و همچنین در گروه غذایی نمادهایی همچون "غگلپا" و "غدیس" با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شدند و بعضاً با صف خرید همراه شدند که البته هنوز دلایل اصلی این موضوع مشخص نیست.

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات هفته جاری در حالی با انتشار اخبار و رخداد رویدادهای مختلف پایان یافت و رنگ سبز به خود گرفت که باید دید هفته آینده اثرات مثبت ناشی از این وقایع بر روند معاملات بازار سرمایه تا چه اندازه پایدار است و این بازار را به کدام سو می کشاند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
متوقف ممنوع دردسهامدار دزدی اشکار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
سلام بورس نیوز از بانک صادرات خبر بذار چرا گزارشات 6 و 9 ماهه رو نمیزنن کدال جان هر کی دوس داری پیگیری کن با تشکر
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
سشمال بازدهی مناسبی خواهد داشت. بورس نیوز باشه یادگاری
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
بعد از چهار سال و امضا برجام قیمتها برگشته به دوره ی احمدی نژاد...سهمها برگشتن به 70 و 80 تومن....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
این برکت حقوقی نداره؟ بابا لااقل یه روز از سهمتون حمایت کنید باورکنید با بالا رفتن اون خودتون هم سود می کنید.
حمید اعرابی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
در صورت فروش خکاوه توسط مجموعه سایپا در خرید خزامیا شک نکنید.برنامه جدی برای زامیاد وجود دارد
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
همه چیز این بازار دست خود دولت چهار سال گذشت بازار سرمایه همه دارایی سهامداران خرد را بلعید دولت اگر میخواست بازار سرمایه را رونق بدهد سود بانکی را که بقول خودش تورم یک رقمی شده سود بانک هم یک رقمی میشد بازار سرمایه بدستور خود این آقایان به این روز افتاده آقا ده میلیون سهامدار جمعیت کمی نیست این افراد اثر گذار است چرا فکری بحال خودشان نمی کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
سلام .... بورس نیوزی های محترم ما که با این ناظرهای بازار نمیتوانیم تماس داشته باشیم شما یک چوری به آنها اطلاع بدهید دست از تنگ نظری و ... بردارند و حرکات زننده ای از خود نشان ندهند که نشان دهد قصد جدی در پایین آوردن قیمت سهام دارند مثلا چرا وقتی سهمها میخواهند باز بشوند آنها را فقط در روزهای منفی باززار باز میکنند؟ یا چرا سهمایی مثل غسالم و غشهد را الان 2 ماه است صف خرید دارند و به گره نمیبرند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
سايپا و باز هم سايپا................خودرويها بايد سبز شوند...................
منو توپول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
آزمایش و پیام نباید مجوز افزایش سرمایه بگیرند تا بین قانونمداری و بی قانونی فرقی باشد.
المیرا67
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
کاربر منو توپول احسنت . کاملا همینطوره دادن مجوز به آزمایش توهین به قانون هستش.
همه میدانند که مدیریت ازمایش دغدغه ی اشتغال ندارد و صرفا بدنبال دریافت وام از طریق افزایش ارزش سرمایه ازمایش هستش وگرنه 2000 کارگر را با بهانه های واهی اخراج نمیکردند.
امام جمعه فارس هم در حال رایزنی با وزارت صنایع هستش تا مدیریت ازمایش را بانک ملت بدست بگیرد چون بزرگترین طلبکار ازمایش است.