بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
در گفتگو با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح شد:

دلایل عدم تمایل مدیران صندوق ها جهت سرمایه گذاری در بازار سهام چیست؟

به نظر می رسد با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شاهد تحولات مثبتی در حوزه اقتصادی و تغییر نگاه دولتمردان باشیم. از این رو کلیت بازار سرمایه طی ماه های آتی مثبت برآورد می شود، مگر آنکه وقایع و رویدادهای خارج از اراده اهالی بازار سرمایه رخ دهد.
کد خبر : ۱۷۳۰۱۰
نویسنده :
جمشیدی

با توجه به تحولات پیش روی و شرایط داخلی و بین المللی انتظار می رود تا بازار سرمایه طی ماه های آتی روند صعودی به خود بگیرد و برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان نظر مساعدی نسبت به روند آتی بازار سهام دارم.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شاهد تحولات مثبتی در حوزه اقتصادی و تغییر نگاه دولتمردان باشیم. از این رو کلیت بازار سرمایه طی ماه های آتی مثبت برآورد می شود، مگر آنکه وقایع و رویدادهای خارج از اراده اهالی بازار سرمایه رخ دهد.

محمد علی احمدزاده اصل افزود: می بایست موضع کشورمان از لحاظ سیاسی و جهت گیری مشخص شود و انتظار داریم تا تیم اقتصادی قوی و با نگرش جامع و پیش نگر داشته باشیم و با کمک آنها اقتصاد و بازار سرمایه از رکود خارج شود.

وی در خصوص دلایل عدم تمایل مدیران صندوق های با درآمد ثابت جهت رعایت دستورالعمل جدید سازمان بورس اظهار داشت: بازار سرمایه در حالی از پتانسیل رشد و اعطای بازدهی مثبت به سرمایه گذاران برخوردار است که به نظر می رسد مدیران و مسئولین به دلیل شرایط فعلی بازار سرمایه محافظه کار شده اند که این امر نیز از دو موضوع نشأت می گیرد.

در شرایط فعلی همه نهادها و وزارت خانه ها برای بازار سرمایه تعیین تکلیف کرده اند که از جمله آن می توان به تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی از سوی وزارت نفت و نمایندگان مجلس، الزام ارائه صورت های مالی بانک ها بر اساس استانداردهای حسابرسی بین المللی توسط بانک مرکزی و تعیین بهره مالکانه معادن از سوی وزرات صنعت اشاره کرد. این سه مورد بیش از 75 درصد از ارزش بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار می دهد و شرایط برای فعالیت سرمایه گذاران را سخت تر می کند. بر این اساس به نظر می رسد تعیین قوانین برای بازار سرمایه از سوی وزارت خانه ها و نهادهای مختلف یکی از دلایلی است که سبب شده تا سرمایه گذاران بویژه مدیران صندوق های با درآمد ثابت با احتیاط عمل کنند و سپرده گذاری در بانک ها را به بورس ترجیح دهند.

از سوی دیگر بازار پول به عنوان یکی از بازارهای رقیب با بورس بدون دردسر و دغدغه بازدهی مطلوب 25 درصدی را به سپرده گذاران اعطا می کند و این موضوع مانع از ورود سرمایه به بورس می شود. همه این موارد بیانگر این است که بازار سرمایه شرایط مناسبی ندارد و این امر به شرایط سیاسی و بین المللی بستگی ندارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: پس از اجرای طرح برجام شرایط مناسبی برای کشورمان فراهم شده و می توان گفت اکنون در نقطه خیزش دوران پسا برجام قرار داریم، اما متأسفانه فضای اقتصادی به گونه ای است که نمی توان در آن فعالیت مناسبی انجام داد و مسئولین و دولتمردان باید به کمک اقتصاد کشورمان بیایند.

احمدزاده اصل در خصوص روند آتی بازار سرمایه ابراز داشت: دولت باید برای توسعه و رونق اقتصادی به کمک بازار سرمایه بیاید و به نظر می رسد اگر فضای سیاسسی مناسب باشد و با تدبیر دولتمردان آمیخته شود روند آتی بازار سهام در آستانه برگزاری انتخاب بهبود خواهد یافت. در این شرایط می بایست چاره ای به حال افزایش حجم معاملات اوراق بدهی در بازار سهام نمود. چرا که در حال حاضر بازار سهام تبدیل به بازار اوراق بدهی شده و می بایست این دو بازار از هم تفکیک شوند.

علاوه بر این، نهادهای نظارتی می بایست دقت عمل بیشتری به خرج دهند و بر روند معاملات سهام شرکت ها و شفافیت اطلاعاتی آنها نظارت کند و بسترهای لازم جهت کاراتر شدن این بازار و جلوگیری از بروز تخلفات و زیان سهامداران فراهم گردد.

وی در خاتمه با بیان اینکه بازار سرمایه طی چند وقت اخیر لیدر نداشته، در این خصوص گفت: شرایط بازار سرمایه به گونه ای است که سهامداران همچنان منتظر پایان روند اصلاحی هستند و به نظر می رسد در شرایط فعلی بستر برای سرمایه گذاری در سهام شرکت ها بر اساس وضعیت بنیادی آنها فراهم نیست. از این رو می توان گفت هر زمانی که روند معاملات بهبود یابد می توان گفت پتانسیل های شرکت ها برای رشد سودآوری نمایان می شود و آن هنگام سهامداران در پی یافتن لیدر برای بازار سرمایه خواهند بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر