بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر : ۱۷۳۰۶۷

وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: از لحاظ توان موجود در صنعت فولاد ایران که هم اکنون سهم ایران در برابر رقبای جهانی خود یک درصد است رسیدن به سهم ۲ درصدی بازار فولاد دنیا دور از ذهن نیست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از شاتا، «محمد رضا نعمت زاده» در هفتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن با نگاهی به بازاربا بیان این مطلب، افزود: با تعامل لازم با بانکهای داخلی و خارجی و رفع نگرانی آنها از آشفتگی بازار فولاد دنیا می بایست ظرفیت تولید فولاد کشور را افزایش داده و به جای صادرات فولاد خام به سمت صادرات فولاد مخصوص برویم.

وی در توضیح این مطلب افزود: می بایست مصرف فولاد را در تمام صنایع، ساخت و سازهای عمرانی و امور ساختمانی افزایش دهیم هم چنین به گسترش صنایع پایین دستی فولاد از جمله: ورق گرم نازک و سرد مبادرت نمود و با تمام این اقدامات صدور ۲۰ میلیون تن فولاد به قاره اروپا امری شدنی است.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه با تکید بر اینکه اصل رقابت پذیری جهانی در صنعت فولاد برمبنای هزینه های بهره برداری قیمت تمام شده است، افزود: با صرفه جویی در مصرف منابع انرژی نظیر آب ، برق ، گاز و مواد اولیه می توان در عرصه رقابت با سایر فولاد سازان دنیا سربلند باشیم.

نعمت زاده در ادامه با بیان اینکه در حلقه های زنجیره فولاد دو محصول کنسانتره و گندله را کمبود داشتیم لذا با تمرکز بر روی تولید آنها به رشدهای قابل توجهی رسیدیم بطوریکه در سال ۹۲ ظرفیت کنسانتره فولاد تنها ۲۸ میلیون تن بود که هم اکنون با رشد ۶۰ درصدی به ۴۵ میلیون تن رسیده است هم چنین در این مدت از ظرفیت ۲۱ میلیون تنی گندله با رشد ۶۶درصدی به ۳۵ میلیون تن رسیده ایم.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه گفت: در سال ۹۲ ظرفیت تولید آهن اسفنجی ۱۹ میلیون تن بوده که هم اکنون ظرف مدت چهار سال با رشد ۴۲ درصدی به ۲۷ میلیون تن رسیده هم چنین ظرفیت شمش فولاد در این مدت از ۲۴ میلیون تن با رشد ۲۹ درصدی به ۳۱ میلیون تن رسیده و در « محصول نورد» که بیشترین ظرفیت را داشته از ۳۱ میلیون تن سال ۹۲ به ۳۷ میلیون تن رسیده که از این حیث رشد ۱۹ درصدی را نشان می دهد.

نعمت زاده با تاکید براینکه باید در تکمیل زنجیره فولاد اینبار از معدن و اکتشافات معدنی شروع کنیم در ادامه گفت: برای تحقق تولید ۵۵میلیون تن فولاد خام برابر طرح جامع فولاد می بایست سه برابر آن یعنی ۱۵۰ الی ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن استخراج شود و لازم است تولید سنگ آهن از ۷۵ میلیون تن کنونی به دو برابر میزان موجود برسد.

وی در توضیح این مطلب با تاکید به رشد ارزش افزوده بخش معدن افزود: معادن زیادی در کشور وجود دارد که حتی بسیاری از آنها را خوب شناسایی نکرده ایم و این در حالی است که می بایست حرکت های جدی در اکتشافات معادن زیر زمینی را آغاز کنیم.

وزیر صنعت، معدن وتجارت خطاب به فولاد سازان کشور که حداقل ۱۰ درصد فولاد تولیدی خود را به تولید فولاد مخصوص و آلیاژی اختصاص دهند، افزود: کمبود ورق فولادی در کشور مشهود است وجود دارد و برای تولید ورق نازک با استانداردهای بالا باید سرمایه گذاری های جدیدی صورت گیرد.

وی در توضیح این مطلب افزود: البته واحد فولاد آلیاژی یزد که درصدد تغییر تنوع محصولات تولیدی خود از نوع ساختمانی به سمت ورق های عریض و استیل استپ مطابق با استانداردهای A.PAشرکت ملی نفت است می بایست تلاش خود را بیشتر کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر