بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
وضعیت تولید و فروش محصولات از نیمه دوم سال جاری تاکنون در حالی مناسب شده و دریافت خوراک ثابت و بدون نوسان بوده که طی نیمه نخست امسال وضعیت عملیاتی به دلیل قطعی آب و در برخی مواقع گاز چندان مناسب ارزیابی نمی شود. بر این اساس طی ماه های اخیر سعی شده تا وضعیت نامناسب نیمه اول امسال و بخشی از عقب ماندگی ها جبران گردد.
کد خبر : ۱۷۳۲۵۰
نویسنده :
جمشیدی
شرکت پتروشیمی مارون بودجه سال مالی آینده خود را در حالی با برآورد سود 4164 ریالی ارائه نموده که این رقم نسبت به سود برآوردی سال جاری هفت درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، "مارون" طی عملکرد 9 ماهه امسال با احتساب سود نقدی تقسیمی شرکت پتروشیمی لاله مبلغ 3066 ریال سود به ازای هر سهم محقق ساخته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت 30 درصدی همراه بوده است. از این رو باید دید که دلایل روند کاهشی سودآوری این واحد پتروشیمی چیست؟

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: وضعیت تولید و فروش محصولات از نیمه دوم سال جاری تاکنون در حالی مناسب شده و دریافت خوراک ثابت و بدون نوسان بوده که طی نیمه نخست امسال وضعیت عملیاتی به دلیل قطعی آب و در برخی مواقع گاز چندان مناسب ارزیابی نمی شود. بر این اساس طی ماه های اخیر سعی شده تا وضعیت نامناسب نیمه اول امسال و بخشی از عقب ماندگی ها جبران گردد.

مصطفی احمدزاده با بیان اینکه طی دی ماه سال جاری رکورد فروش در پتروشیمی مارون شکسته شد، در این خصوص ابراز داشت: طی اولین ماه از فصل زمستان مقدار فروش محصولات 4400 میلیارد ریال و میزان تولید 160 هزار تن محاسبه می شود که با این رقم رکورد فروش در "مارون" شکسته شد و این امر نشان از برنامه ریزی دقیق و تلاش مدیران این مجموعه است.

وی در بیان دلایل برآورد کاهش هفت درصدی سود سال آینده پتروشیمی مارون اظهار داشت: معافیت مالیاتی "مارون" پایان فروردین ماه سال آینده به اتمام می رسد و از سال بعد این مجموعه معاف از مالیات نیست. از این رو در بودجه سال آینده حدود 2000 میلیارد ریال بابت مالیات شناسایی شده و این امر عمدتاً سبب کاهش برآورد سود گردیده است.

مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون با بیان اینکه این مجموعه سود برآوردی سال جاری خود را پوشش می دهد. در خصوص برنامه های آن برای بهبود سودآوری طی سال آینده گفت: اجرای طرح های توسعه ای از جمله برنامه های این مجموعه برای سال آینده به شمار می رود. به طوریکه پروژه پتروشیمی بوشهر اواخر سال آینده به بهره برداری می رسد و اجرای آن کمک شایان توجهی به درآمدهای شرکت خواهد داشت. در کنار آن دو طرح کامپاندینگ که یکی از آنها به صورت مشارکتی با یک شرکت دیگر انجام می شود و دیگری توسط "مارون" به اجرا در می آید، طی سال آینده راه اندازی می شود.

احمدزاده افزود: شرکت پتروشیمی مارون در بودجه سال آینده خود برآورد کرده تا 95.2 درصد ظرف اسمی تولید فعالیت کند و از این رو می توان گفت روند تولید و فروش محصولات افزایشی خواهد بود. علاوه بر این، کمپرسورهای سوم و پنجم طی سال آینده راه اندازی می شود تا دریافت خوراک از NGL ها تسهیل یابد و این امر سبب می شود تا میزان خوراک دریافتی بیشتر و به صورت تضمین شده باشد.

وی پیرامون روند قیمت جهانی محصولات پتروشیمی اظهار داشت: نرخ فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی از نیمه دوم امسال به مرور افزایش یافته که این امر نیز از رشد بهای جهانی نفت نشأت می گیرد و باید دید که سال آینده چگونه خواهد بود.

مدیر مالی "مارون" در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا تولید شرکت پتروشیمی مارون در شهر ماهشهر به دلیل وضعیت نامناسب آب و هوا متوقف شده؟، گفت: خوشبختانه تولید مجتمع پتروشیمی مارون تاکنون متوقف نشده و به طور قطع توقف تولید در ماهشهر نخواهیم داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر