بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
مستطيل شيشه اي تالار

ایست کامل

در گروه پالایشی که در پی گزارش قابل قبول شرکت پالایش نفت شیراز و نیز تهران با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده اند، طی دقایق ابتدایی معاملات روز جاری نمادهای "شپنا" و "شاوان" به دلیل اعلام تعدیل درآمد هر سهم متوقف شدند و بدین ترتیب شش نماد پالایشی همچون "شراز"، "شتران"، "شپنا"، "شاوان" و "شبریز" ممنوع المعامله شدند.
کد خبر : ۱۷۳۲۷۳
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 95.12.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 55 واحد افزایش به رقم 55100 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 309 واحد افزایش عدد 166268 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 35 واحد افزایش به رقم 27191 واحد رسيد.

همچنین در این روز "همراه" با 43 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خساپا" با 19 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 866 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3005 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1449 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری بازار سرمایه با وقایع و رویدادهای مختلفی در گروه خودرو، پالایشی، انفورماتیک و کاغذی سپری شد و امروز شاخص کل بورس رشد 102 واحدی را به ثبت رساند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در گروه پالایشی که در پی گزارش قابل قبول شرکت پالایش نفت شیراز و نیز تهران با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده اند، طی دقایق ابتدایی معاملات روز جاری نمادهای "شپنا" و "شاوان" به دلیل اعلام تعدیل درآمد هر سهم متوقف شدند و بدین ترتیب شش نماد پالایشی همچون "شراز"، "شتران"، "شپنا"، "شاوان" و "شبریز" ممنوع المعامله شدند تا پس از بررسی های بیشتر در خصوص بودجه سال آینده این مجموعه ها به تابلوی معاملات بازگردند بر این اساس می توان گفت نهاد ناظر بازار با توقف "شاوان" و "شپنا" عملا به گروه پالایشی دستور ایست کامل داد.

علاوه بر این، دقایقی پس از پایان معاملات امروز شرکت پالایش نفت بندر عباس پیش بینی درآمد هر سهم خود بر اساس عملکرد 9 ماه سال مالی جاری با پوشش 167 درصدی سود برآوردی ارائه کرد و "شبندر" طی این مدت مبلغ 408 ریال سود به ازای هر سهم محقق ساخت.

در این شرایط، مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در خصوص دلایل توقف نماد این شرکت و رشد سودآوری مجموعه های پالایشی اظهار داشت که وزارت نفت نرخ خرید نفت را از اول فروردین تا آبان ماه سال جاری همراه با تغییر با اهمیت اعلام نموده و نرخ واقعی را به واحدهای پالایشی ابلاغ کرده است. در پی آن شرکت های پالایشی این موضوع را به اطلاع سازمان بورس رسانده اند و در پی آن نماد معاملاتی "شپنا" تا تدوین و ارائه گزارشات جدید سال 95 متوقف شده و نماد پس از ارائه این گزارشات به سازمان بورس به تابلوی معاملات باز می گردد. علاوه بر این برخی از گمانه زنی ها از احتمال اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی شرکت های پالایشی برای سال مالی آینده خبر می دهند که به نظر می رسد باید تا انتشار این گزارشات روی سامانه کدال منتظر ماند.

بر اساس این گزارش، در گروه خودرو نیز در حالی که عصر دیروز شرکت سایپا بودجه سال مالی آینده خود را با رشد 33 درصدی نسبت به سال جاری ارائه نمود و تحقق سود 14 تومانی برای سال 96 را به اهالی بازار سرمایه نوید داد، اما سهامداران شاهد روند منفی معاملات "خساپا" و سایر نمادهای خودرویی بودند. در کنار آن طی اعلام قبلی، امروز بلوک 9.4 درصدی بیمه پارسیان با احتساب سرمایه جدید آن به وکالت از شرکت ایران خودرو از پرتفوی سرمایه گذاری "خگستر" واگذار شد که طی آن تعداد 282 میلیون سهم "پارسیان" به قیمت پایه هر سهم 3650 ریال به خریدار آن یعنی بانک پارسیان فروخته شد. در پی انجام این معامله بلوکی دقایقی پیش شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو گزارش جدید عملکرد سال مالی 95 را با اعلام اثرات مثبت ناشی از فروش بلوک بیمه پارسیان روانه کدال کرد و طی آن از تعدیل مثبت 235 درصدی سود برآوردی از این محل خبر داد و سود جدید 644 ریالی را برای امسال برآورد کرد.

بر این اساس می توان گفت با این عرضه بلوکی اجرای برنامه های گروه ایران خودرو جهت واگذاری دارایی های غیر مولد آغاز شد. چرا که طی هفتم و هشتم اسفند ماه جاری دو برنامه عرضه بلوکی دیگر در این مجموعه به اجرا درخواهد آمد.

اهالی بازار سرمایه بر این باورند که با تحقق وعده های "خودرو" جهت فروش دارایی ها و اعمال اثرات مثبت ناشی از آن در وضعیت سودآوری این مجموعه خودروساز همراه با روند رو به رشد سودآوری گروه سایپا می توان به رالی صعودی گروه خودرو و روند صعودی ارزش سهام آنها امیدوار بود که البته باید دید تا مدیران ارشد این مجموعه ها چه برنامه هایی در این خصوص خواهند داشت و آیا توجه سهامداران بار دیگر به این گروه معطوف می شود یا خیر؟

امروز در گروه کاغذی با سه نماد فعال در آن شاهد دو اتفاق مهم بودیم آنچنان که از یک سو شرکت کارتن ایران پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی آینده خود را با اعلام تعدیل مثبت حدود 330 درصدی نسبت به سال جاری اعلام کرد و با صف خرید بیش از یک میلیون سهمی متوقف شد. از سوی دیگر بلوک سهام شرکت صنایع کاغذ پارس طی موعد مقرر یعنی روز جاری به قیمت 3500 ریال توسط محمد جواد مقدم عرضه شد که این امر به دلیل رقابت در دقایق پایانی معاملات به روز آینده موکول گردید.

بر اساس این گزارش، گروه انفورماتیک یکی دیگر از گروه هایی بود که طی معاملات روز جاری بخشی از تقاضا برای خرید سهام را به خود جلب کرد. به گونه ای نمادهای "اپرداز" و "مداران" با صف تقاضای میلیونی برای خرید مواجه شدند و سایر نمادها همچون "افرا" و "مرقام" در آستانه صف خرید بودند. در خصوص علت اقبال به گروه انفورماتیک برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که بودجه های سال آینده این شرکت ها محافظه کارانه تدوین شده و پتاسنیل های زیادی در این مجموعه ها وجود دارد که طی عملکرد میاندوره ای نمایان خواهد شد. به هر حال اهالی تالار شیشه ای به ارقامی که از سوی مدیران شرکت ها برای سود سال آینده ارائه شده بود، چندان توجهی نکردند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
ماشاالله به پالایشی ها از جمله بندر عباس و شپنا تهران سهمشون باز بشند طوفانی باز میشند عالی عالی عالی میشند