بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
یک هفته، یک نگاه

هفته پر رفت و آمد بورس

طی هفته گذشته اهالی بازار سرمایه در گروه پالایشی، خودرو، فلزات اساسی، معدنی، سیمان و کاغذی شاهد ارائه بودجه های مناسبی از سوی شرکت ها بودند، آنچنان که در گروه پالایشی در پی اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی شرکت های پالایش نفت شیراز و نیز تهران سایر نمادهای پالایشی به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد متوقف شدند.
کد خبر : ۱۷۳۳۴۵
نویسنده :
جمشیدی
در هفته ای که گذشت بودجه سال آینده بسیاری از شرکت های فعال در بازار سرمایه در حالی روی سامانه کدال منتشر شد که اغلب این گزارش ها با اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی همراه بود و این امر سبب توقف و بازگشایی نماد معاملاتی بسیاری از شرکت ها در هفته گذشته شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی هفته گذشته اهالی بازار سرمایه در گروه پالایشی، خودرو، فلزات اساسی، معدنی، سیمان و کاغذی شاهد ارائه بودجه های مناسبی از سوی شرکت ها بودند، آنچنان که در گروه پالایشی در پی اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی شرکت های پالایش نفت شیراز و نیز تهران سایر نمادهای پالایشی به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد متوقف شدند.

علاوه بر این شرکت پالایش نفت بندر عباس در اولین گام اقدام به تعدیل پیش بینی درآمد سال مالی 95 بر اساس عملکرد 9 ماهه نمود و طی آن تعدیل 106 درصدی سود برآوردی و پوشش 81 درصدی سود را اعلام کرد. در خصوص دلایل رشد سودآوری شرکت های پالایشی گفته می شود که وزارت نفت نرخ جدید نفت را به واحدهای پالایشی اعلام کرده که نسبت به قیمت های قبلی تغییر با اهمیتی داشته است.

در گروه خودرو نیز پس از اعلام تعدیل منفی 15 درصدی ایران خودرو در بودجه سال مالی آینده، شرکت سایپا پیش بینی درآمد سال مالی 96 را با رشد 33 درصدی سود ارائه کرد. در این هفته همچنین بلوک بیمه پارسیان به وکالت از ایران خودرو از پرتفوی سرمایه گذاری "خگستر" به بانک پارسیان فروخته شد و در پی آن "خگستر" گزارش جدید سال مالی 95 خود را که حاکی از تعدیل مثبت 235 درصدی سود از محل واگذاری بلوک بیمه پارسیان بود، منتشر کرد. همه این اتفاقات مثبت در حالی طی هفته گذشته در گروه خودرو رخ داد که اهالی بازار سرمایه واکنش در خور توجهی از خود نشان ندادند و بی تفاوت از کنار این رویدادها گذشتند.

بر اساس این گزارش، شرکت های فعال در گروه سیمان، فلزات اساسی و کاغذی نیز بودجه های سال آینده خود را ارائه نمودند که بعضاً با رشد سودآوری همراه بود و منجر به توقف نماد گردید.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل در حالی طی هفته گذشته در محدوده کانال 77 هزار واحدی نوسان کرد و بورس بازدهی مثبت 1.6 درصدی را محقق ساخت که از میان بیش از 40 صنعت فعال در بورس تنها 9 گروه بازدهی منفی به ثبت رساندند و مابقی صنایع بازدهی مثبت را به سهامداران اعطا کردند. به گونه ای که گروه مخابرات با تحقق بازدهی مثبت 13 درصدی به عنوان پر بازده ترین صنعت مطرح شد و در کنار آن هتل و رستوران با کسب بازدهی مثبت 10 درصدی عنوان دوم از این نظر را به خود اختصاص داد. همچنین گروه های زراعت و خدمات وابسته و نیز پیمانکاری صنعتی هر یک با کسب بازدهی مثبت حدود شش درصدی در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

این در حالی است که بیشترین بازدهی منفی توسط گروه فعالیت های کمکی به نهادهای واسطه با تحقق بازدهی منفی شش درصدی رقم خورد و استخراج نفت بجز اکتشفات با ثبت بازدهی منفی سه درصدی دومین گروه کم بازده بورس برگزیده شد. در کنار آن می توان به گروه های قند و شکر، سایر حمل و نقل، استخراج کانه های فلزی، استخراج سایر معادن، منسوجات، وسایل ارتباطی و بیمه هر یک با کسب بازدهی منفی کمتر از دو درصدی اشاره کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، شرکت های سرمایه گذاری توسعه آذربایجان، صنایع بهداشتی ساینا، حمل و نقل بین الملی خلیج فارس،آتیه داده پرداز و پارس سوئیچ به ترتیب صدر نشین جدول پر بازده ترین سهام شدند و بیشترین رشد قیمت سهام را در هفته گذشته به ثبت رساندند.

هفته پر رفت و آمد بورس

در مقابل اما، مجموعه های پتروشیمی ممسنی، صنعتی مینو، پتروشیمی اصفهان و کشتیرانی آریا که نماد معاملاتی شرکت های مذکور در بازار توافقی فرابورس مورد معامله قرار می گیرند، بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

هفته پر رفت و آمد بورس

در پایان این گزارش می افزاید، در هفته ای که گذشت بیش از پنج میلیارد و 690 میلیون سهم معامله شد که این حجم معاملات ارزشی به مبلغ بیش از 13,909 میلیارد ریال را در بورس رقم زد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر