بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
شركت پارس خودرو در حالي حق تقدم هاي ناشي از افزايش سرمايه خود را منتشر كرده كه روند معاملات سهم و قيمت آن از يك سو و زمان ممكن براي استفاده از حق تقدم ها از سوي ديگر اعتراضات سهامداران اين شركت خودرويي را به همراه داشته است. در همين راستا جمعي از سهامداران خپارس ضمن ارسال نامه اي به رييس سازمان بورس خواستار رسيدگي به اين موضوع شده اند كه بورس نيوز در راستاي رسالت خبري و حرفه اي خود متن آن را عيناً منتشر مي نمايد.
کد خبر : ۱۷۳۳۵۱
نویسنده :
کیوان فر-ارسالی
شركت پارس خودرو در حالي حق تقدم هاي ناشي از افزايش سرمايه خود را منتشر كرده كه روند معاملات سهم و قيمت آن از يك سو و زمان ممكن براي استفاده از حق تقدم ها از سوي ديگر اعتراضات سهامداران اين شركت خودرويي را به همراه داشته است.
در همين راستا جمعي از سهامداران خپارس ضمن ارسال نامه اي به رييس سازمان بورس خواستار رسيدگي به اين موضوع شده اند كه بورس نيوز در راستاي رسالت خبري و حرفه اي خود متن آن را عيناً منتشر مي نمايد.

بسمه تعالی

ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار

جناب آقای شاپور محمدی

سلام علیکم

ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س)، همچنین با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و همکارانتان و ضمن تشکر از زحمات و تلاش های بی شائبه جنابعالی در جهت ارتقاء و شفاف سازی هر چه بیشتر بازار سرمایه، نکات مهمی را در خصوص تخلفاتی که اخیرا در حال رخ دادن در بعضی از سهم ها، همچون حق تقدم پارس خودرو با نماد "خپارسح" است، جهت اطلاع جنابعالی به استحضار می رساند، امید وافر داریم که در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد تا حق سهامداران پایمال نگردد.

1- همانطور که مستحضرید حق تقدم "خپارس" بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ1395.09.07 با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از مبلغ 6.774.000میلیون ریال به ‌مبلغ22.720.426میلیون ریال ( از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ11.781.226میلیون ریال،از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مبلغ4.165.200میلیون ریال)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ 1395.09.16لغایت تاریخ 1395.11.15 تعیین شده بود که طبق پیام ناظر از روز 1395.09.28 معاملات سهم آغاز گردید که از فرصت 60 روزه، تنها 48 روز سهم قابل معامله بود و تمدید هم نشد. (براساس مفاد ماده 166 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و ماده 9 دستور العمل مراحل زمانی افزایش سرمایه ی شرکت های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار )

ماده 166 : در خريد سهام جديد صاحبان سهام شركت به نسبت سهامي كه مالكند حق تقدم دارند و اين حق قابل نقل و انتقال است مهلتي كه طي آن سهامداران مي توانند حق تقدم مذكور را اعمال كنند كمتر از شصت روز نخواهد بود. اين مهلت از روزي كه براي پذيره نويسي تعيين مي گردد شروع مي شود.

ماده 9: شرکت موظف است آگهی پذیره نویسی حق تقدم را پس از تایید سازمان بلافاصله در روزنامه یا روزنامه های کثیرالانتشار شرکت که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد به چاپ برساند. زمان پذیره نویسی حق تقدم، از تاریخ انتشار آگهی پذیره نویسی حق تقدم آغاز می شود و مدت آن 60 روز خواهد بود.

تبصره 1: مهلت پذیره نویسی حق تقدم در صورت ارائه دلایل موجه و مورد قبول سازمان، فقط یکبار و حداکثر تا 30 روز قابل تمدید است.

2- پس از پایان دوره پذیره‌نویسی و در صورت وجود حق‌تقدم‌ استفاده نشده، شرکت‌ها باید به استناد مفاد ماده 172 و 173 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و همچنین ماده 11، 12 و 13 دستور العمل مراحل زمانی افزایش سرمایه ی شرکت های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به عرضه حق تقدم استفاده نشده کنند و بدین منظور ملزم به انتشار اعلامیه پذیره‌‌‌نویسی هستند که، بعد از گذشت 15 روز از اتمام مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام پارس خودرو، در اعلامیه پذیره نویسی عمومی، مهلت پذیره نویسی عمومی برای فروش حق تقدم های استفاده نشده این سهم از تاریخ1395.12.01 لغایت تاریخ 1395.12.15 تعیین گردید.

3- در پایان روز کاری 3 اسفند 95، اطلاعیه عرضه حق تقدم شرکت پارس خودرو به صورت عمده (غیر مدیریتی) توسط سازمان بورس صادر گردید که شگفتی همگان را در پی داشت. در این اطلاعیه قیمت بلوکی پایه سهم را 10 ریال اعلام، و تاریخ عرضه را 1395.12.09 اعلام کرده اند که هنوز 6 روز به پایان حداقل 15 روز مهلت پذیره نویسی عمومی باقی مانده است.

حال با توجه به موارد اعلام شده فوق چندین سوال مهم از سوی سهامداران در ذیل مطرح شده است :

الف: چرا مدت زمان حداقل 60 روزه مهلت قانونی بصورت بهینه استفاده نشده است و صرفا بدلیل دیر باز شدن سهم این مدت به 48 روز کاهش یافته است؟

ب: با توجه به اینکه قانون گذار مدت زمان پذیره نویسی عمومی را حداقل 15 و حداکثر 30 روز و حتی برای یک دوره 30 روزه دیگر نیز قابل تمدید می داند، چه عجله ای در فروش این حق تقدم های استفاده نشده، و آن هم در سریعترین زمان ممکن، یعنی نهمین روز عرضه، و با قیمت بسیار نازل بوده است؟ در حالی که که اکثر حق تقدم های استفاده نشده، مربوط به سهامداران خرد بوده که این امر باعث ضرر و زیان سنگین آنان خواهد شد.

ج: همانطور که شما و همگان مستحضرید و دولت نیز بارها اعلام کرده و در خبرها نیز اعلام شده است، قرار است طی روز های آینده (روز آن دقیقا مشخص نشده)، شرکت سیتروئن فرانسه برای بدست آوردن 50 درصد سهم سایپا کاشان، با شرکت سایپا عقد قرار داد نموده، و این خبر می تواند با توجه به شراکت پارس خودرو با این شرکت، و مالک 50 درصد دیگر سایپا کاشان، به شدت بر روی سهام پارس خودرو تاثیر گذار باشد. حال با توجه به نزدیک بودن این زمان چرا این همه عجله برای فروش سهام حق تقدم خپارس در نازلترین قیمت می باشد؟

د: در روز 1395.12.11 مجمع فوق العاده شرکت تولید خودرو سایپا کاشان که پارس خودرو مالک 50 درصدی آن می باشد، برگزار خواهد شد. طبق بند 2 دستور جلسه مجمع ( تغییر نوع شرکت و تصمیم گیری در خصوص تغییر شخصیت حقوقی و تبدیل شرکت از سهامی عام به سهامی خاص )، یکی از موارد مهم دستور جلسه خواهد بود و مورد بررسی قرار می گیرد و تصمیمات اتخاذه می تواند با توجه به حضور شرکت سیتروئن فرانسه برای قرار گرفتن در ترکیب مالکیت سایپا کاشان، برروی سهم پارس خودرو اثر گذار باشد و اکنون سوال این است که چرا این همه عجله برای فروش حق، با نازلترین قیمت قرار است صورت گیرد؟

م: آیا بنظر شما این همه عجله و حتی تخلف در زمان عرضه بلوکی بدون آنکه زمان قانونی آن طی شود، باعث، ایجاد شائبه در ذهن سهامداران و از بین رفتن اعتماد بازار نخواهد شد؟

ن: آیا ما سهامداران خرد باید، به جای شرکت، که بخاطر کمبود وقت برای ثبت افزایش سرمایه تا پایان سال، واینکه شامل مالیات از تجدید ارزیابی نشود; ضرر و تاوان بدهیم؟

و: در معاملات بلوکی ابتدا سهم ها ارزش گذاری می شوند و بر اساس ارزش آن برای معامله بلوکی، قیمت پایه محاسبه می گردد. در حالی که قرار است 17 درصد شرکت یکجا و بصورت بلوکی معامله گردد. سوال اینجاست که بر چه اساسی قیمت پایه 10 ریال گذاشته شده؟ در صورتی که اگر شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد سهم پارس خودرو را به این تعداد بخرد قطعا قیمت سهم پارس خودرو رشد بالایی را خواهد داشت و این حرف که قیمت فعلی سهم زیر 100 تومان می باشد بهانه ای بیش نخواهد بود.

جناب آقای محمدی در پایان ما سهامداران با توجه به موارد گفته شده فوق، در جهت احقاق حق از شما به عنوان ریاست سازمان بورس موارد زیر را خواستاریم:

1- لغو مجوز غیر قانونی معامله بلوکی 1395.12.09، با توجه به زمان زیاد باقیمانده پذیره نویسی عمومی

2- شفاف سازی در خصوص آخرین وضعیت زمان عقد قرار داد شرکت سیتروئن و مالکیت 50 درصدی سهم سایپا کاشان به دلیل اثر گذاری بر روی قیمت سهام مربوطه

3- استفاده قانونی از مهلت مقرر حداکثر 30 روزه و حتی تمدید 30 روزه مجدد آن تا تعیین تکلیف قرار داد سیتروئن و همچنین با توجه به تعداد زیاد سهام حق تقدم استفاده نشده سهامداران خرد

4- ارزش گذاری صحیح قیمت پایه معامله بلوکی و موکول کردن آن، به روزهای پایانی مورد اشاره در بند 3 (فوق) در صورت انجام معامله بلوکی


با تشکر

جمع کثیری از سهامداران حقیقی پارس خودرو


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
ریس سازمان مگه در مورد یک میلیارد تقدم رنا کاری کرد که برای پارسخودرو بکنه.؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
خریداران چرا با وجود اینکه خود سهم قیمتش پایین بود رقتن حقش را خریدند باید ضرر کنند
محمد
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
چه ربطی داشت؟
فکر کنم شما مطلب رو خوب نخوندید
اخه برای پذیره نویسی 15 تا 30 روز وقته
چرا هنوز روز نهم نشده میخوان بلوک بزنن
اصلا بزار بشه 1 ریال
چرا اونها اینهمه عجله دارند برای فروش در حالی که بحث قرار داد سیتروئن مطرحه؟
یک فکر کنید لطفا
علی سهامدار ضرر دیده پارس خودرو
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
اون وقت اونایی که تو افزایش سرمایه شرکت کردن و حق تقدم به اونا تعلق گرفت باید چی کار کنند ؟ما به امید رونمایی از قرارداد سیتروئن که طی ان پارس خودرو شریک اون در سایت سایپای کاشان میشه سهم خپارس را خریدیم اما بدون اطلاع سهم را برا افزایش سرمایه بستن بدون اینکه فرصت خروج از سهم را بدن و حالا هم این بازیه کثیف را دارن سر حق تقدمش در میارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
واقعا با این کار شرکت پارس خودرو اعتماد به بورس از بین خواهد رفت ما از آقای محمدی تقاضای رسیدگی فوری و شفاف سازی را داریم با تشکر از بورس نیوز بخاطر رسانه ای کردن این نامه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
بنظر بنده در این مورد نه پارسخودرو مقصر و نه ریس بورس چرا 1 وقتی که خود سهم حدود 80 تومان هست چرا باید حق تقدم بخریم 2 شما که حق خریدید دانسته خرید کردید چون طمع کار بودید برای نوسان گیری اینکارو کردید 3 خوب الان خود سهم پایین اومده که بالا نرفته پس حق تقدم اصلآ ارزش ریالی نداره و قابل معامله نیست 4امیدوارم که تجربه بشه براتون که دیگه تکرار نشه و ضرر نکنید 5 درسته ضرر تلخ اما تجربه خوبیه برای بعد ها که خدای نکرده ضرر کلی نکنید باور کنید هیچ جا مثل بورس نمیشه پول دربیارید اما بشرط اینکه با منطق خرید و فروش کنید تن درست باشید
ناشناس
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
بله دانسته خرید کردم و حساب شده دانشمند ..
وقتی خوشون اینجوری حساب کردن که بابت 85 تومن قیمت سهام پارس خودرو 1÷0 تومن حق تقدم بدن ما هم حساب کردیم وکه قیمت سهام 95 تومن میرسه و به همان نسبت قیمت حق تقدم ها بالا میره ..دو دو تا چهارتا
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
اگر حق ما را ادا کردن که هیچ والا خودم داعشی میشم ایندفعه با کله میرم تو تالار حافظ.....
ناشناس
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
اینهایی که منفی میدن مگه حقشونو نمی خوان ؟
ناشناس
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
هر کس موقع خریدن سهم خودش باید حواسش به همه شرایط باشه تا حقشو از کسی نخواد.
رضا55
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
لطفا دستور رسیدگی فرمایید.دل ما از بورس این روزها خیلی خون شده.