بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
نویسنده در این گزارش بر مطالبه شخصی ذی نفعان در بازار سهام برای عدم انتشار و یا خروج اوراق بدهی از بازار سرمایه می پردازد که این افراد با قدرت نفوذ بالا مطالبات خود را از سوی سیاست گذاران دنبال می کنند.
کد خبر : ۱۷۳۴۱۹
نویسنده :
کیوان فر

طی هفته گذشته یکی از پر تیراژترین روزنامه های اقتصادی کشور گزارشی پیرامون ابزارهای بدهی منتشر کرد که طی آن نویسنده به واکنش فعالان بازار سرمایه و اعتراض آنها نسبت به پذیرش این اوراق در بازار سهام پرداخته بود.

به گزارش بورس نیوز، نویسنده در این گزارش بر مطالبه شخصی ذی نفعان در بازار سهام برای عدم انتشار و یا خروج اوراق بدهی از بازار سرمایه می پردازد که این افراد با قدرت نفوذ بالا مطالبات خود را از سوی سیاست گذاران دنبال می کنند.

نویسنده این گزارش فعالان بازار سهام را اقلیتی ذی نفع بر شمرده که علیه بازار بدهی قد علم کرده اند؛ اما به نظر می رسد در این مطلب نویسنده درک اشتباهی از نظرات فعالان بازار سرمایه نسبت به انتشار ابزارهای بدهی در بورس دارد.

چرا که تمامی فعالان بازار سرمایه، اوراق بدهی را به عنوان یکی از ابزارهای مالی اثر بخش جهت تأمین مالی پروژه های بزرگ و البته طرح های ملی بخش دولتی و خصوصی قبول دارند. اما نکته اصلی و آنچه موجب اعتراض سهامداران و سرمایه گذاران فعال در بورس شده، به اصل موضوع انتشار اوراق بدهی بر نمی گردد؛ بلکه اعتراضات نسبت به زمان و حجم اوراقی می باشد که در شرایط نا به سامان و بی ثبات بورس منتشر شده است.

ضمن اینکه نرخ بالای این اوراق در مقطعی که روند معاملات سهام چندان دلچسب و گرم نیست، خود مانعی برای رونق بورس بوده و به ریسکی مهم برای آن مبدل شده است. حال آنکه حرف حساب سهامداران و سرمایه گذاران بورسی انتشار یا عدم انتشار این اوراق نیست و به نظر می رسد در این رابطه نویسنده برداشت و درکی اشتباه از نظرات فعالان بازار داشته است.

چرا که همه فعالان بورس این اوراق را به عنوان یکی از ابزارهای مالی قبول دارند و معتقدند بایستی این ابزارها در کشور توسعه یابند. اما در شرایطی که حتی عرضه های اولیه سهام نیز بابت نابه سامانی بورس متوقف می شود، مسلم است که عرضه های پر حجم اوراقی با درآمد ثابت و نرخی به مراتب بالاتر از بازدهی بورس توسط دولت مورد اعتراض قرار می گیرد.

ضمن اینکه نکته اساسی و مهم تر پیرامون علت اعتراض سرمایه گذاران بورسی به چگونگی عرضه اوراق بدهی، در حجم و میزان عرضه آن است که با ابعاد بازار سرمایه ما و حجم و ارزش معاملات آن چندان تناسب و سنخیتی ندارد. بطوریکه به وضوح می توان دید که بورس پتانسیل جذب و هضم این حجم قابل توجه از اوراق بدهی را ندارد.

بر این اساس، بایستی متذکر شد که اگر نویسنده گزارش مذکور فعالان بورس را اقلیت ذی نفع می داند که علیه بازار بدهی سر به اعتراض بلند کرده اند، بایستی به عدم تناسب میان حجم این اوراق در مقایسه با ابعاد بازار سرمایه نیز اشاره می کرد و متوجه عدم وجود گنجایش لازم برای این ابزار بدهی را که ماهیتاً ابزاری کارآمد است، می شد.

اما نویسنده بر خلاف توجه به این موضوع، خواسته فعالان بازار سهام برای کنترل عرضه های پر حجم اوراق بدهی در شرایط کنونی را تنها مطالبه شخصی می خواند. ضمن اینکه نباید این نکته را نیز از یاد برد که اوراق بدهی منتشره در بازار سرمایه به طور کامل در دست دولت و نهادهای دولتی است و بخش خصوصی اقتصاد از مزایای آن بی بهره مانده است.

همچنین نویسنده در حالی تقویت بازار بدهی را به عنوان یکی از راه های ارتقای بازار سرمایه و به تبع آن رشد اقتصادی می خواند که به این نکته بی توجه بوده که اگر بازار سرمایه با مشکلات و بحران جدی مواجه شود، به طور قطع سایر بخش های وابسته به آن از جمله بازار ابزارهای بدهی نیز می تواند دستخوش بار منفی ناشی از آن باشد.

به هر ترتیب آنچه در گزارش منتشر شده توسط این روزنامه اقتصادی جای سوال دارد، اینکه چرا روزنامه ای که روزگاری بخش بورسی آن حرفی برای گفتن و حمایت از سهامداران داشت، چگونه موضع خود را تغییر داده و به خواسته سرمایه گذاران و اهالی بازار سرمایه بی اعتنا شده است؟!


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
چرا همه ساکتند؟ پس چرا مپنا باز نمی شود؟ بانک دی چه شد؟ بانک صادرات؟ آقا بیچاره شدیم، شب عید دستمان به پولمان نمی رسد، کجاست فریادرسی؟ گناه من سهامدار چیست؟
ناشناس
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
نمی خریدی.
ایشنتین
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
ادم محترم این که جواب نشد چرا خریدی..ئاقعا برای شما متاسفم
ناشناس
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
اونی که نوشته نمی خریدی "تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی" مرد حسابی اون زمان که این سهما رو می خریدیم روش ننوشته بود بانک مرکزی خوابه و یهو بیدار میشه شب قبل مجمع یاد اکچوئری و... می افته اون زمان که مپنا می خریدیم نگفتند که یه مشکل مدیریتی ساده داره و به خاطر همون ممکنه ده ماه توقیف بشه پولتو توی مثلا شفاف ترین بازار مملکت که مثلا آیینه تمام نمای اقتصاده بلوکه می کنن و هیچ کاری نمی تونی بکنی اونوقت یه عده اینجا میان داستان سرایی می کنن یادتون باشه خوشگله و آقای نمی خریدی یه روز بدتر از این سرتون میاد دنیا همینه
علی
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
اولین چیزی که با یه کم پرسیدن موقع ورود به بورس گفته میشه اینه که با پول اضافه وارد بورش بشید نه پولی که نیاز دارید.
آنتوان چوخوف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
گناه تو خوشگلیته خوشگلی دردسر داره
عبده تبریزی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
سلام
زمانی بود که کشور آرزوی داشتن بورس اوراق بهادار و حضور مستمر آحاد جامعه در آن را داشت .امروز این مهم برآورده شد و انتظار می رود در حفظ و صیانت از آن که حاصل زحمات شبانه روزی بسیاری از نخبگان کشور است تلاش شود .
ایجاد بازار جدید ائراق بدهی در بورس کشور مرحله بعدی در بلوغ و رشد این بارار بود که اجرای ناصحیح آن در مرحله شروع باعث شکست گردید و انتظار می رود با اصلاح روش و تکمیل آن مجددا برای راه انداز یو گسترش آن اقدام گردد.
مطلب ضعیف دنیای اقتصاد که بی محتوا بود و تیتری مغرضانه داشت و باید به صاحب مسول آن روزنامه برادرانه بگویم بازار بورس متعلق به سهامداران می باشد و برای پذیرش مهمان ناخوانده جدید نباید صاحبخانه را تحریک کنید .
زمان لازم دارد تا هم صاحبخانه و هم مجریان بتوانند اوراق بدهی را به جایگاه با ثبات و امنی برسانند