بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
مستطيل شيشه اي تالار

فروشنده!

شور و هیجان که ذات بازار سرمایه است مدت زمان زیادی می باشد که از این بازار رخت بسته و تنها تحرک این روزهای بورس همان نشانگر زمان معاملات می باشد. رفتار ارکان و مسئولین اقتصادی و بورسی به گونه ای بوده است که افسردگی و بی تحرکی جایگزین پویایی و هیجان در این بازار شده.
کد خبر : ۱۷۳۴۴۵
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.12.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 12 واحد کاهش به رقم 55009 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 165 واحد افزایش عدد 165496 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 5 واحد افزایش به رقم 27113 واحد رسيد.

همچنین در این روز "جم" با 43 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "ونوین" با 24 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افزایش به رقم 869 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1348 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2553 میلیارد ریال رسید.

همچنان روند بازار سرمایه در حالتی خنثی و بدور از هر گونه اتفاق و روندی مثبت ادامه دارد، ارزش معاملات و حجم معاملات نیز آنچنان رو به نزول گذاشته که گویی بازار سرمایه در حال خاموشی ابدی می باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شور و هیجان که ذات بازار سرمایه است مدت زمان زیادی می باشد که از این بازار رخت بسته و تنها تحرک این روزهای بورس همان نشانگر زمان معاملات می باشد. رفتار ارکان و مسئولین اقتصادی و بورسی به گونه ای بوده است که افسردگی و بی تحرکی جایگزین پویایی و هیجان در این بازار شده.

امروز اگر سهمی با تعدیل مثبت مواجه شود باید برای ارسال گزارشات جدید و شفاف سازی به توقف نماد مواجه گردد و اگر سهمی با افزایش قیمت مواجه گردد و شفاف سازی مدیران حکایت از عدم رویداد اتفاقی مثبت در شرکت باشد باید به جهت ابهام در اطلاعات و پاره ای توضیحات باز هم با توقف نماد مواجه شود. نکته جالب اینجاست که هر سهمی می رود بازگشتش با خداست.

واقعاً هنوز بعد از سال ها حضور در بازار سرمایه متوجه نشدیم که در بورس ایران اولویت با شفافیت است یا نقدینگی البته ذات بورس دارا بودن هر دو خصلت و فاکتور مذکور به صورت همزمان می باشد اما به علت نبود یک تدبیر علمی و راهکاری موثر باید یکی از این دو قربانی دیگری شود و متأسفانه بنا به برخی مسایل و موضوعات همیشه نقدشوندگی فدای شفافیت شده است.

اگر قرار باشد راهکار عملی ارایه شود شاید بهترین آن فرهنگ سازی باشد، فرهنگ سازی هم بدون برخوردهای قهری و مجازات های شدید در بازار سرمایه میسر نیست.

شاید امروز ساده ترین مثال برای اینگونه فرهنگ سازی ها همان قوانین راهنمایی و رانندگی باشد که با مجازات و برخوردهای موثر امروز اکثر آنها تبدیل به فرهنگ رانندگی شده اند.

از سوی دیگر در بازار سرمایه فعلی روندهای خنثی و خسته کننده آنچنان طولانی شده که اکثر فعالان بازار سرمایه بدنبال فروش سهام پس از خروج از زیان نیستند بلکه چه در روند منفی و چه در روند مثبت اگر خریداری برای سهام پیدا شود آن سهام دو دستی تقدیم خریداران می گردد.

امروز در بورس ایران اغلب اهالی تالار فروشنده هستند، امروز افسردگی در بورس آنچنان همه گیر شده که گزارشات مثبت و قابل توجه گروه های مختلف بورسی هم نتوانسته سبب ایجاد اقبال بازار و ورود نقدینگی در آنها گردد.

امروز در بازار سرمایه خریدار نیست و فروشنده هم قابل کنترل نیست، ترس از توقف نماد، نبود نقدینگی جدید، عدم تدبیری اثر گذار و نا فرمانی صندوق های سرمایه گذاری دست به دست هم داده اند تا بازار، بی سرمایه شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
در اقتصادهای شفاف و شکوفا همیشه شاخص های بورس - صعودی است مگر هنگام افزایش سرمایه شرکت ها یا هنگام پرداخت سود در مجمع عادی سالانه ولی در ایران حتی در اوج رونق اقتصادی هم شاخص ها نزولی میشود چون ترس از آینده - ریسک اقتصادی و فضای تحریم ها و وجود مدیران سهمیه ای و نجومی بگیر بر مبادلات تجاری ایران سایه انداخته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
بورس تهران متوقف وممنوع .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
ممنون واقعا راست گفتی متاسفانه مثل خیلی چیزای دیگه اینجا هم مردم ناامید از تدبیر و امیدند. مثل خوزستان مثل خروج از رکود مثل خیلی چیزای دیگه به نظر میاد دولت خودش هم ناامید شده و وارد مرحله خودفریبی شده یعنی خودش خودشو گول می زنه و میگه ببنید رونق اقتصادی رو ببینید .... مفهوم رونق اقتصادی در جیب های خالی مردمه و رکود و ناله های کسبه بازار. بگذریم همه می نالند و بورس بدتر از همه. یکی پولشو میاد خیر سرش سهم می خره یا کلی ضرر می کنه و کسی بهش کار نداره میگه نوسان ذات بازاره یا اگر یه ذره بخواد سهمی بالا بره سریع می بندنش و شفاف سازی می خوان و می گن هیچ اتفاقی در سهم نیفتاده و اونوقت با کلی ضرر بازش می کنن سایپا وپست و .... همه نمونه هایی هستند که موجب شدند دیگه هیچ کس به بازار و مسئولینش اعتماد نداشته باشه. متاسفانه اینا اعتماد رو از مردم و بازار گرفتن و فکر می کنم سالها طول بکشه اعتماد دوباره به بازار برگرده....
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
شبریز را باز کنید، دل مردم را شاد کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
بورس تهران=گورستان سرمایه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
این وضع نتیجه تلاش تیم اقتصادی ما است... یکی عینک به من بده .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
سلام بعد از اوراق باید دید سهام عدالت چه تاثیری با بازار خواهد داشت سیلاب فروشندها همراه با طوفان ورعد وبرق اوراق بدهی یا ....
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳
آخرین افتضاح مسئولین عرضه اولیه برکت بود که آخرین کسایی که دربورس مانده بودند به امید چند درصد سود فراری داد.
چگوآرا
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
ایها الناس. ملک الناس. ... یادتون آمد چقدر گفتم تو دام برکت نیفتید. چقدر گفتم تا 180 تومان ریزش میکند. افسوس کو گوش شنوا.
ناشناس
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
چرا هر با یه اسم میذاری!!!! برکت اگه خوب بود همون شب قبل از عرضه همه سایت ها از قیمت زیادش نمیگفتن، همون موقع همه فهمیدن.