بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

نرخ جهانی، شمشیر دولبه پتروشیمی شیراز

در حال حاضر این شرکت با در نظر گرفتن ظرفیت اسمی خود می‌تواند 3.7 میلیون تن تولید و تا 2 میلیون تن محصول نهایی قابل فروش داشته باشد. وجود حداقل 8 محصول تولیدی در مجتمع پتروشیمی شیراز نقطه قوت انحصاری شیراز در برابر کلیه رقیبان داخلی می‌باشد.
کد خبر : ۱۷۳۴۷۵
معرفی:

شرکت پتروشیمی شیراز در تاریخ 1343.12.18 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و در سال 1383 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. در حال حاضر پتروشیمی شیراز جز واحدهای فرعی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان بوده و کنترل کننده نهایی شرکت سرمایهگذاری غدیر میباشد. مهم‌ترین محصولات شرکت اوره، نیترات صنعتی و متانول می‌باشد که بخش مهمی از اوره تولید شده صادر می گردد.

روند تولید


نرخ جهانی، شمشیر دولبه پتروشیمی شیراز

لازم به ذکر است که واحد سوداش به علت قدیمی بودن و مشکلات زیست محیطی تعطیل شده و این شرکت دیگرجوش شیرین و سودای سبک و سنگین تولید نمی‌کند و تنها موجودی انبار خود را به فروش می‌رساند.

در حال حاضر این شرکت با در نظر گرفتن ظرفیت اسمی خود می‌تواند 3.7 میلیون تن تولید و تا 2 میلیون تن محصول نهایی قابل فروش داشته باشد. وجود حداقل 8 محصول تولیدی در مجتمع پتروشیمی شیراز نقطه قوت انحصاری شیراز در برابر کلیه رقیبان داخلی می‌باشد. خوراک اصلی واحد گاز طبیعی است که از شبکه سراسری گاز دریافت می شود. در بخش آمونیاک سازی ابتدا از واکنش بخار آب، گاز طبیعی و هواف آمونیاک و دی اکسید کربن تولید می‌گردد. همچنین در چرخه سنتز آمونیاک، آرگون و ازت بدست می‌آید. واحد آمونیاک در مجتمع نقش واحد مادر را ایفا نموده و واحد‌های نیترات آمونیوم، اوره و اسید نیتریک را تغذیه می‌کند. تولید اوره نیز در دو واکنش تولید انجام می شود. در مرحله نخست در یک واکنش گرمازا، دی اکسیدکربن و آمونیاک با یکدیگر واکنش داده و در مرحله دوم آمونیوم کربامات در یک واکنش گرماگیر به اوره و آب بدل می شود.

کاربرد اصلی محصولات شرکت به شرح زیر می باشد:
اوره: کودهای شیمیایی، رزین اوره، فرم آلدئید و ملامین
آمونیاک: ماده اولیه در تولید بسیاری از محصولات شیمیایی و از جمله کودهای شیمیایی ازته
اسید نیتریک: یک اسید معدنی در صنایع، خصوصا صنایع نظامی و تولید محصولات لبنی کاربرد دارد
نیترات آمونیوم: به عنوان یک کود شیمیایی و همچنین در صنایع پزشکی، معدنی و نظامی کاربرد دارد.
آرگون: در عملیات جوشکاری، صنایع فولاد و صنایع لامپ سازی استفاده می‌شود
متانول: تولید اسید استیک،
MTBE ، فرم آلدئید و به عنوان حلال مواد آلی کاربرد دارد.

سهامداران


نرخ جهانی، شمشیر دولبه پتروشیمی شیراز

بند حسابرسی

گزارش حسابرسی شش ماهه شیراز به صورت مطلوب ارائه شده است، موارد زیر بدون مشروط نمودن اظهار حسابرس گزارش شده است:

شرکت 44.3 میلیون یورو اختلاف حساب با شرکت ملی صنایع پتروشیمی دارد همچنین در دوره مالی گذشته و در پی اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر رسیدگی مالیات و عوارض ارزش افزوده آن شرکت مبلغ 237 میلیارد ریال جهت مالیات و عوارض ارزش افزوده فروش طرح اوره و آمونیاک سوم شیراز و مبلغ 210 میلیارد ریال بابت جرایم آن، از شرکت مطالبه نموده است. که شرکت در شش ماهه مورد گزارش مبلغ 237 میلیارد ریال اصل مالیات و عوارض ارزش افزوده مطالبه را در اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده به عنوان اعتبار مالیاتی خود منظور نموده، لیکن این مبلغ را در حساب‌های فیمابین با شرکت ملی صنایع پتروشیمی منظور ننموده است. شایان ذکر است در سال مالی گذشته موافقتنامه‌ای با شرکت ملی صنایع پتروشیمی تهیه گردیده است. بر اساس این موافقتنامه، در صورت عدم تعیین تکلیف مغایرت‌های فیمابین طی مدت 12 ماه( تا اول بهمن 1395) ، نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد قبول خواهد بود.

این شرکت معادل 1679 میلیارد ریال مطالبات راکد وسنواتی از شرکت بازرگانی پتروشیمی بابت فروش کود اوره به شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی و 50 میلیارد ریال هزینه دادرسی و کارشناسی و حق الزحمه وکیل جهت وصول آن است. رای دادگاه به نفع شیراز بوده لیکن طرف مقابل به رای مزبور اعتراض کرده و تقاضای تجدید نظر دارد که تا تاریخ تهیه صورت مالی 6 ماهه مشخص نشده است. لازم به ذکر است ممکن است این طلب به عنوان بخشی از مطالبات گروه نفت و گاز پارسیان از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بدهی‌های آن گروه به دولت تهاتر شود.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، برای تعیین نرخ خوراک گاز برای دوره 21 فروردین تا 23 آذر ماه 92، مانده بدهی به شرکت گاز استان فارس در دفاتر شرکت اصلی به میزان 996 میلیارد ریال کمتر از مبالغ اعلامی از سوی شرکت گاز است. اعتراض شرکت در حال پیگیری است و تعیین آثار تعدیلات احتمالی ناشی از رفع اختلاف مزبور بر صورت‌های مالی، منوط به اعلام نظر نهایی مراجع ذیصلاح است.

ترازنامه

جمع دارایی‌های جاری شرکت معادل 537 میلیارد تومان‌است که 292 میلیارد تومان آن مربوط به حساب دریافتنی‌های تجاری می‌باشد. شایان ذکر است 170 میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به شرکت بازرگانی پتروشیمی است که این مبلغ مربوط به فروش اوره به شرکت خدمات حمایتی از طریق این شرکت می‌باشد. همچنین مانده طلب ارزی از این شرکت در پایان سال به میزان 14.575.592 درهم امارت و 558.267 یورو می‌باشد.


نرخ جهانی، شمشیر دولبه پتروشیمی شیراز

دارایی‌های ثابت و موجودی مواد و کالای این شرکت 973 میلیون یورو توسط بیمه ارزشیابی شده، این در حالی است که این شرکت ارزش بازاری معادل 1163میلیارد تومانی دارد. شایان ذکر است طرح اوره و آمونیاک سوم توسط کارشناسان دادگستری 737.3 میلیون یورو ارزشگذاری شده است.

پتروشیمی شیراز 84 میلیارد تومان پرداختنی تجاری دارد که حدود 70 میلیارد تومان آن مربوط به شرکت گاز استان فارس است. براساس اعلام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری، نرخ گاز سوخت معادل 1.320 ریال و گاز خوراک به صورت میانگین معادل 2.612 ریال محاسبه و منظور شده است.

246 میلیارد تومان از 330 میلیارد تومان حساب پرداختنی، غیر تجاری است که 84 میلیارد تومان از این حساب‌ مربوط به ساخت واحد سه اوره و آمونیاک و برای شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی است.

این شرکت حدود 1.697 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که از این مبلغ یک هزار میلیارد تومان تسهیلات بلند مدت و ارزی است و 700 میلیارد تومان تسهیلات جاری و ریالی است. بدهی ‌های ارزی شرکت شامل 228 میلیون یورو و 39 میلیون دلار است. با فرض اینکه نرخ دلار مبادله‌ای سال آینده 3300 تومان باشد شیراز 18 میلیارد تومان زیان ناشی از تسعیر ارز شناسایی خواهد کرد. شایان ذکر است 300 میلیارد تومان از تسهیلات دریافتی با نرخی بالای 25 درصد، 458 میلیارد تومان از آن بین 10 تا 25 درصد و 967 میلیارد تومان آن با نرخ‌های کمتر از 10 درصد دریافت شده است.

از 363 میلیارد تومان حساب پرداختنی بلند مدت 206 میلیارد تومان مربوط به مانده بدهی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که بابت بدهی‌های خرید طرح اوره و امونیاک سوم است و بخش ارزی آن شامل 68.699.055 یورو، 271.052 درهم امارت و 24.661 پوند بدهی و مطالباتی معادل 19.158.944 دلار آمریکا از شرکت مذکور می‌باشدکه تماما با نرخ ارز قابل دسترس تسعیر شده است.

شایان ذکر است براساس ادعای شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی مبلغ 35 میلیون یوور توسط این شرکت به شرکت طراحی و مهندس صنایع پتروشیمی پرداخت شده ولی در قیمت کارشناسی طرح منظور نشده است. شرکت ادعایی مبنی بر لحاظ شدن این مبلغ در قیمت کارشناسی دارد و از این بابت ذخیره ای در حساب‌ها منظور نشده است.

در سنوات قبل طبق طرح توازن پتروشیمی خارگ مقدار 35 هزار تن متانول به نیابت از پتروشیمی شیراز صادر و شیراز نیز معادل مقدار مزبور متانول بازار داخلی را تامین نماید. براساس این توافق 19.158.944 دلار به بدهکار شخارک و بستانکار شیراز منظور شده است که با توجه به عدم پذیرش شخارک وجه مزبور تسویه نشده است. در صورتی که دو شرکت به نتیجه نرسند باید به معاونت حقوقی وزارت نفت رجوع کنند که نظر ایشان لازم الجرا است.

نتیجه: افزایش نرخ ارز مرکز مبادلاتی می تواند منجر به شناسایی زیان تسعیر ارز در این شرکت گردد. به جز این مورد، نگرانی با اهمیت دیگری در ترازنامه دیده نمی شود. همچنین ازانجا که طرح شرکت به تازگی راه اندازی شده بنابراین هزینه استهلاک آن بالا بوده که بر صورت سود و زیان اثر می گذارد.

صورت جریان وجوه نقد

پتروشیمی شیراز در نه ماهه نخست سال 156 میلیارد تومان ورود وجه نقد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی داشته در حالی که سود عملیاتی شرکت 69 میلیارد تومان بوده است. این شرکت 138 میلیارد تومان سود استقراض و 97 میلیارد تومان سود سهام پرداخت کرده است. این شرکت در نه ماهه ابتدایی سال 392 میلیارد تومان از اصل وام خود را پرداخت و 511 میلیارد تومان وام جدید دریافت کرده است. در کل با نگاه کلی به این صورت متوجه وضعیت نامناسب نقدینگی این شرکت می‌شویم که نشان از عدم توانایی شرکت در بازپرداخت وام‌های قدیمی دارد به عبارتی از محل وام‌های جدید تسهیلات قدیمی خود را تسویه می‌کند علت این است که سود با اهمیتی در شرکت ایجاد نمی شود که امکان تسویه وام ها فراهم گردد بنابراین مادامی که شیراز سود با اهمیتی کسب نکند، تسویه وام ها با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

صورت سود و زیان

شیراز زیان هر سهم خود را برای سال جاری 129 ریال و سود هر سهم خود را برای سال آینده 53 ریال برآورد کرده‌است. مهم ترین محصول شیراز اوره صادراتی است که بیشترین سود ناخالص را برای شرکت به ارمغان میاورد. برای برآورد تولید این شرکت در سال 95 متوسط تولید یازده ماه نخست سال ملاک قرار گرفته و برای سال 96 تولید دی ماه با 30 روز اورهال در نظر گرفته شده است.


نرخ جهانی، شمشیر دولبه پتروشیمی شیراز

با توجه به روند تولید که در بالا به آن اشاره شد شرکت تمام آمونیاک تولیدی خود را نمی‌فروشد بلکه حدود 56 درصد آن را صرف تولید اوره و 44 درصد آن را صرف تولید اسید نیتریک و نیترات آمونیوم می‌کند. شایان ذکر است که آرگون در فرآیند تولید آمونیاک آزاد می‌شود. مقدار فروش محصولات برای سال 95 و 96 با توجه به نسبت‌های مذکور برآورد شده است. فرض براین است که شرکت تمام اوره تولیدی خود را به نسبت 71 و 29 درصد صادر و در بازار داخل بفروشد.

نرخ فروش سال 95 با فرض ادامه دار بودن نرخ فروش بهمن ماه در ماه پایانی سال برآورد شده است همچنین نرخ فروش اوره صادراتی برای سال 96 با فرض اوره‌ی 235 دلاری و دلار 3800 تومانی برآورد و نرخ فروش آمونیاک و اوره صنعتی براساس نرخ فروش بورس کالا و متانول براساس نرخ شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اسفند براورد شده است.

نرخ گاز طبیعی مصرفی برابر 9 سنت و دلار 3300 تومان برآورد شده است. طی برآورد سر بار نیز هزینه انرژی و مواد با توجه به تولید تعدیل شده است. شایان ذکر است با توجه به بهره برداری رسیدن طرح جدید در این پتروشیمی هزینه استهلاک افزایش چشم گیری داشته و از 5 میلیارد تومان در سال94 به 180 میلیارد تومان(355 ریال به ازای هر سهم) رسیده است.

با توجه به جمیع موارد فوق صورت سود و زیان به شرح زیر برای 95 و 96 تعدیل شده است:


نرخ جهانی، شمشیر دولبه پتروشیمی شیراز

با توجه به تغییرات مداوم نرخ های فروش در سطح بازار جهانی و عدم ثبات نرخ دلار در بازار آزاد و از طرف دیگر با توجه به تحولاتی که نرخ گاز مصرفی دارد، تحلیل حساسیت سود سال 1396 با فرض تغییرات 10درصدی در نرخ های فروش و همچنین تغییرات نرخ گاز مصرفی طی جدول زیر ارائه می گردد:


نرخ جهانی، شمشیر دولبه پتروشیمی شیراز

ملاحظه می گردد که اگر نرخ گاز 2970ريال باقی بماند، رشد 10درصدی در نرخ های فروش سود 118ريالی را به 425ريال افزایش می دهد در حالی که کاهش 10درصدی در نرخ های فروش شرکت را به زیان 188ريالی می رساند! بنابراین چون نسبت سود خالص به فروش تنها 2درصد است در حالی که هزینه عمومی اداری و هزینه مالی ارقام بزرگی است، حساسیت سود خالص به تغییرات نرخ و یا هر تغییر دیگری قابل ملاحظه است نتیجه اینکه شیراز سهمی است با فرصت ها و تهدید های فراوان که باید روند نرخ های جهانی را جهت انتخاب زمان سرمایه گذاری دنبال کرد. نباید فراموش کرد که افزایش نرخ دلار بازار آزاد و عدم یکسان سازی نرخ ارز می تواند سود شرکت را رشد دهد و لازم به ذکر است که در تحلیل فعلی فرض شده که نرخ دلار در کل سال 1396 به طور متوسط 3800 تومان باشد در حالی که اگر نرخ دلار به طور متوسط 4200 تومان باشد، با همین نرخ های جهانی فعلی، شیراز قادر به تحقق سودآوری مناسبی خواهد بود.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: ولید هلالات ساناز صمدی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر