فارس/ سرپرست اداره کل نشر و ريالي بانک مرکزي در پاسخ به اين سوال که انتشار و عرضه اسکناس در قطعات کوچک‌تر به کجا رسيد، گفت: استانداردسازي اسکناس‌ها در قطعات کوچک در دستور کار است و در همين راستا اسکناس 10 هزار ريالي که چند روز پيش رونمايي شد در قطع کوچک‌تر از قطع فعلي بود.


سرپرست اداره کل نشر و ريالي بانک مرکزي گفت: جعل اسکناس به معناي حقيقي کلمه در کشور نداريم و آنچه که وجود دارد و به اشتباه از آن به عنوان جعل تعبير مي‌شود، کپي يا تصوير رنگي از اسکناس است که هيچکدام از مولفه‌هاي امنيتي را ندارد و به راحتي قابل تشخيص است.
مسعود رحيمي، درخصوص عرضه سکه‌ها به‌صورت بسته‌بندي، اظهارداشت: بانک مرکزي در حال برنامه‌ريزي براي عرضه سکه‌هاي بسته‌بندي به صورت سکه‌هاي يادبودي و مناسبتي به صورت نيکل نقره و طلا است.

وي افزود: اين موارد در کميته‌هاي مربوطه حال بررسي است و به محض نهايي شدن اجرايي خواهد شد اما زمان مشخصي را براي آن نمي‌توان اعلام کرد.

* اسکناس‌ها در قطعات کوچک‌تر منتشر مي‌شود

سرپرست اداره کل نشر و ريالي بانک مرکزي در پاسخ به اين سوال که انتشار و عرضه اسکناس در قطعات کوچک‌تر به کجا رسيد، گفت: استانداردسازي اسکناس‌ها در قطعات کوچک در دستور کار است و در همين راستا اسکناس 10 هزار ريالي که چند روز پيش رونمايي شد در قطع کوچک‌تر از قطع فعلي بود.

به گفته وي در آينده قرار است اسکناس‌ها در قطعات کوچک‌تر منتشر شود.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا طراحي‌هاي جديدي براي اسکناس‌ها داريد يا خير، اظهارداشت: طراحي کار ذوق و سليقه است و طراحان سازمان توليد اسکناس و مسکوک همواره در حال طراحي جديد هستند.

*طراحي جديد براي اسکناس‌هاي 50 هزار و 100 هزار ريالي

رحيمي ادامه داد: در مقاطع زماني که قرار است اسکناس‌ به بازار توزيع کنيم، اين طراحي‌هاي جديد به عرضه مي‌شوند. هم‌اکنون طرح‌هايي جديد براي اسکناس‌هاي 50 هزار ريالي و 100 هزار ريالي در حال انجام است.

وي در واکنش به اين پرسش که آيا برنامه‌اي براي تبديل چک پول‌هاي 50 هزار توماني به اسکناس داريد، گفت: خير، خوشبختانه با توجه به اختياراتي که در قوانين به بانک مرکزي داده شده و مشابه اسکناس از ساير چک‌پول‌ها مي‌توانيم استفاده است که با اين مجوز قانوني، نيازهاي بانک مرکزي تامين مي‌شود.

* کاهش 50 درصدي هزينه انتشار اسکناس در سال 95

سرپرست اداره کل نشر و ريالي بانک مرکزي با بيان اينکه به دنبال اين هستيم که مردم را به استفاده از بانکداري الکترونيک سوق دهيم تا سهم پول کمتر شود، افزود: قطعا نمي‌توان اسکناس و مسکوک را به طور کامل حذف کرد؛ با اقداماتي صورت گرفته هزينه انتشار اسکناس در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 50 درصد کاهش يافته است.

وي تصريح کرد: بانک مرکزي به صورت مستمر کيفيت اسکناس‌هاي در دست مردم را رصد و اسکناس‌هاي فرسوده را از گردش خارج مي‌کند.

* جعل واقعي اسکناس نداريم/ کپي يا تصوير رنگي جعل نيست

رحيمي درباره وضعيت جعل اسکناس در کشور گفت: خوشبختانه به لحاظ جعل اسکناس وضعيت ما خوب است زيرا ضرايب امنيتي اسکناس‌ها در سطح قابل قبولي قرار دارد. جعل به معناي حقيقي کلمه در کشور نداريم و آنچه که وجود دارد و به اشتباه از آن به عنوان جعل تعبير مي‌شود يک کپي يا تصوير رنگي از اسکناس است که هيچکدام از مولفه‌هاي امنيتي را ندارد.

*اسکناس‌هاي به اصطلاح جعلي کاملا قابل تشخيص است

به گفته وي گردش اين شبه اسکناس‌ها به دليل عدم دقت برخي افراد به مولفه‌هاي امنيتي اسکناس‌ها است.

سرپرست اداره کل نشر و ريالي بانک مرکزي افزود: افراد با قرار دادن اسکناس‌ها در نور و لمس کردن اسکناس به راحتي مي‌توانند جعلي يا معتبر بودن اسکناس را تشخيص دهند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا بانک مرکزي با جاعلان اسکناس هم برخورد مي‌کند، گفت: بله؛ بانک مرکزي از طريق قوه قضائيه اين موارد را پيگيري مي‌کند.