فارس/ معامله‌گران بورس تهران امروز در حالي معاملاتي آرام و کم‌حجم را به نظاره نشستند که در اغلب نمادهاي معاملاتي غلبه عرضه بر تقاضاي سهام هويدا بود. بازاري که اميدش را به بورس شب عيد از دست داده و با افت ۳۴۰ واحدي شاخص کل رو به رو شد.

شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات امروز شنبه 14 اسفندماه 95 با ريزش 340 واحدي روي رقم 77 هزار و 135 واحد متوقف شد.

شاخص کل هم‌ وزن اما با کاهش 103 واحدي عدد 15 هزار و 688 واحد را تجربه کرد. امروز همچنين شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 474 واحدي عدد 84 هزار و 487 واحد را به نمايش گذاشت.

شاخص بازار اول نيز در حالي با کاهش 248 واحدي به عدد 54 هزار و 781 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 685 واحدي به عدد 163 هزار و 997 واحد دست يافت. امروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) با افزايش 1 واحدي به عدد 871 واحد رسيد.

براساس اين گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت ملي صنايع مس ايران با 81 واحد، معدني و صنعتي گل‌گهر با 36 واحد و پتروشيمي خارک با 24 واحد کاهش بيشترين تأثير منفي بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري غدير با 17 واحد، بانک انصار و معدني و صنعتي چادرملو هر يک به ميزان 10 واحد و سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي با 6 واحد افزايش بيشترين تأثير مثبت‌ را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند.

به گزارش فارس، ارزش معاملات کل بورس امروز تهران به بيش از 180 ميليارد تومان بالغ شد، در حالي که در بازار نقد اين بورس ارزش معاملات به اندکي بيش از 147 ميليارد تومان بالغ شد که ناشي از دست به دست شدن يک ميليارد و 19 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 50 هزار و 358 نوبت داد و ستد بود.

طي معاملات امروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي فيبر ايران و حق تقدم خريد سهام توليد مواد اوليه دارويي البرز بالک از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملات‌هاي شرکت‌هاي گسترش سرمايه‌گذاري ايران‌خودرو، کارخانه فارسيت دورود، ايتالران، تأمين ماسه ريخته‌گري و حق تقدم خريد سهام فيبر ايران متوقف شدند

به گزارش فارس امروز در بازار 2 بورس تهران که متعلق به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده است 150 ميليون سهم سرمايه‌گذاري غدير به ارزش کمتر از 19 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده منتقل شد.

در نماد بيمه ملت اما 130 ميليون سهم به ارزش بيش از 26 ميليارد تومان از کد سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي کشوري به کد گروه مديريت ارزش سرمايه صندوق بازنشستگي کشوري به قيمت 202 تومان به ازاي هر سهم منتقل شد.

همچنين در پتروشيمي شازند کمتر از 10 ميليون سهم به ارزش بيش از 3 ميليارد تومان به کدهاي سهامدار عمده منتقل شد. 9.5 ميليون سهم مديريت انرژي اميد تابان هور به ارزش کمتر از 2 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده کد به کد شد.

همچنين کمتر از 10 ميليون سهم معدني و صنعتي چادرملو به ارزش بيش از 1.5 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم با معاملات درون‌گروهي همراه شد. سهامدار عمده صنايع آذرآب نيز امروز 6 ميليون سهم را به ارزش 2 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده انتقال داد.

براساس اين گزارش امروز بورس تهران در حالي نظاره‌گر معاملاتي رخوت‌آور و فرسايشي بود که غلبه عرضه بر تقاضاي سهام در اغلب نمادهاي معاملاتي حاکم بود.

در اين ميان علاقه‌ برخي سرمايه‌گذاري و هلدينگ‌ها براي شناسايي سود و تجميع سهام در پايان سال و يا در آستانه برگزاري مجامع ساليانه باعث شده تا انگيزه بازارگرداني از سوي حقوقي‌ها نيز کاهش يابد.

امروز همچنين معامله 1500 ميليارد توماني بزرگترين شرکت سرمايه‌گذاري تاريخ بورس ايران باعث شد تا بازار سهام در برخي گروه‌ها تحت‌الشعاع اين معامله قرار گيرد.

براساس خبرهاي دريافتي شرکت توسعه معادن جنوب تنها خريداري بوده که توانسته به همان قيمت پايه اين بلوک را تصاحب کند.

به گزارش فارس امروز بازار سهام بازاري متعادل و متمايل به شيب منفي بود که در اغلب نمادهاي معاملاتي غلبه عرضه بر تقاضاي سهام را به نظاره نشسته بود. بازاري که با نااميد شدن از بازار شب عيد و توقف عرضه‌هاي اوليه به دنبال شناسايي بازدهي و يا شايد به اصطلاح «پول توجيبي» در تک‌سهم‌ها و شرکت‌هايي برخوردار از سهام شناوري پايين است.