بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه انتشار پیش بینی درآمد هر سهم و برآورد سودهایی است که شرکت ها طی یک سال مالی و بر اساس شرایط اقتصادی از عهده تحقق آن بر نمی آیند و به موجب آن سهامداران متضرر می شوند.
کد خبر : ۱۷۳۶۱۰
نویسنده :
جمشیدی

بودجه سال آینده شرکت های فعال در بازار سرمایه در حالی یکی از پس دیگری روانه سامانه کدال می شود که بسیاری از این گزارشات نوید رشد سودآوری شرکت ها در سال آینده را به سهامداران می دهند و در عین حال تاکنون اهالی بازار سرمایه واکنش در خور توجهی نسبت به این گزارشات از خود به نمایش نگذاشته اند. بطوریکه اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی از سوی بسیاری از شرکت ها نتوانسته مانع از افت ارزش سهام آن ها شود و بورس همچنان روند نزولی را سپری می کند.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سبد گردان سرمایه ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه انتشار پیش بینی درآمد هر سهم و برآورد سودهایی است که شرکت ها طی یک سال مالی و بر اساس شرایط اقتصادی از عهده تحقق آن بر نمی آیند و به موجب آن سهامداران متضرر می شوند. این در حالی است که در بازار بورس هیچ یک از کشورهای خارجی شرکت های بورسی بودجه سال آینده خود را پیش از شروع سال و آغاز فعالیت خود ارائه نمی کنند.

مصطفی صفاری با بیان اینکه در بورس کشورمان سهامداران بر اساس گزارشات شرکت ها اقدام به سرمایه گذاری می کنند، افزود: طی سال جاری شاهد عدم تحقق سود برآوردی بسیاری از شرکت ها و تحمیل زیان بر سهامداران بودیم بطوریکه به عنوان مثال بانک ها در اولین بودجه سال مالی خود سود برآورد کردند و با دستورالعمل بانک مرکزی زیان محقق ساختند. همچنین بسیاری از شرکت های خودرویی ابتدای سال از انعقاد قرارداد همکاری مشترک با خودروسازان خبر دادند و در عین حال تبعات مثبت آن را در هیچ از گزارشات خود اعمال نکردند. علاوه بر این، چگونه شرکت های سیمانی تنها بنا به دلیل حذف تخفیفات نرخ فروش می خواهند سودهای برآوردی خود را در سال آینده محقق سازند. آن هم در شرایطی که بسیاری از تولید کنندگان سیمان امسال شرایط نامناسبی را پشت سر گذاشتند. متأسفانه اهالی بازار سرمایه با تکیه و تحلیل بر سودبرآوردی شرکت ها سهام آن ها را خریداری می کنند و هنگامی که سود برآوردی شرکت کاهش می یابد یا به زیان تبدیل می شود هیچ نهادی اعم از بانک مرکزی، سازمان بورس و موسسه حسابرسی مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد و در آخر سهامدار مقصر اصلی شناخته می شود.

وی افزود: به نظر بنده بهترین منبع برای بررسی پتانسیل های یک شرکت برای رشد سودآوری گزارشات ماهانه تولید و فروش آن ها است که هر ماه روی سامانه کدال منتشر می شود. این گزارشات عملکرد واقعی شرکت را نشان می دهد و می تواند منبع مناسبی برای تصمیم گیری باشد. از این رو به نظر می رسد ارائه پیش بینی درآمد هر سهم از سوی شرکت ها که هیچ ضمانت اجرایی ندارد و هیچ از یک نهادها مسئولیت عدم تحقق آن را به عهده نمی گیرند، امری نامناسب تلقی می شود.

بیشترین ضرر و زیان تحمیلی بر اهالی بازار سرمایه بابت بودجه های اعلامی شرکت ها است که ضمانت اجرایی ندارد و نمونه آن را می توان در گروه های بانکی، خودرو و سهام شرکت کنتورسازی ایران مشاهده کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه رفع موانع موجود برای صعود و رونق بورس را کاهش نرخ بهره بانکی برشمرد و در این خصوص افزود: بارها و بارها به این نکته اشاره شده که کاهش نرخ بهره بانکی راهکار اصلی جهت برون رفت از شرایط فعلی است. به طور قطع در شرایطی که دولت اوراق با نرخ سود 25 درصد منتشر می کند کمتر سرمایه گذاری به سمت ورود به بازار سرمایه روی می آورد. سیستم بانکی در بازار سرمایه ضرر هنگفتی را به سهامداران اعمال کرده و هیچ نهادی پاسخگوی این امر نیست.

مدیر عامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان در خاتمه پیرامون تعیین سقف اعتبارات شرکت های کارگزاری و تبعات آن بر بازار سرمایه اظهار داشت: به طور قطع اجرای این برنامه در شرایط فعلی که بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه است، اثرات کاهنده دارد. به نظر می رسد سازمان بورس به جای رفع ریشه ای مشکل سبب بدتر شدن اوضاع فعلی شده است. بسیاری از شرکت های کارگزاری بموجب اعتباراتی که به مشتریان خود اعطا می کنند معتبر هستند و محدود کردن سقف اعتبارات آنها به ضررشان تمام می شود.

صفاری ادامه داد: پیشنهاد می شود تا این ابلاغیه به گونه ای اصلاح شود تا مشتریان کارگزاری به همین منوال از بانک ها تسهیلات دریافت کنند و شرکت های کارگزاری بعنوان واسط میان بانک و مشتریان مسئولیت فریز کردن سهام را بر عهده بگیرند، نه اینکه شرکت های کارگزاری با بهره سنگین از بانک ها تسهیلات دریافت کنند و اعتبارات گران قیمت به مشتریان بدهند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یاور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
عامل اصلی ضرر واز دست رفتن سرمایه سهامدارن خرد حقوقی ها وکارگزاران نوسانگیر میباشند که متاسفانه باید جلو آنها گرفته شود ولی نظارتی در کار نیست