بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
مدیرعامل بورس کالا در مراسم افتتاح رسمی معاملات پسته مطرح کرد:

کشف قیمت واقعی و لحظه ای پسته در بورس کالا

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در مراسم افتتاح رسمی معاملات پسته در بورس کالا از کشف قیمت لحظه ای و واقعی پسته ایرانی با ورود به بورس کالا خبر داد.
کد خبر : ۱۷۳۶۲۸
نویسنده :
بورس کالا

به گزارش بورس نیوز، «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مراسم افتتاح رسمی معاملات پسته در بورس کالای ایران صبح امروز با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد رضاپور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، شاپور محمدی رییس سازمان بورس اوراق بهادار ومحمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران ضمن عرض خیر مقدم به حضار، محصول پسته را یکی از کالاهای استراتژیک در کشور دانست و گفت: برای جهانی شدن لازم است با تشکیل بازاری منسجم، شرایط را برای مرجع قیمتی شدن در سطح جهان فراهم کنیم.

حامد سلطانی نژاد افزود : معاملات پسته در بورس کالای ایران به ارتقای برند پسته ایرانی کمک کرده و با توجه به انتشار اطلاعات قیمت ها و حجم معاملات به صورت برخط و از طریق اینترنت در سطح کشور و دنیا، امکان حضور مستقیم خریداران بین‌المللی را فراهم خواهد کرد.بنابراین باتوجه به سهم ۴۰ درصدی ایران در بازار پسته دنیا، باید در زمینه کشف قیمت این محصول نقش آفرینی کنیم که بازار های مشتقه کمک می کند تا به راحتی از این مسیر عبور کنیم.

وی در ادامه به تشریح عملکرد و برنامه های بورس کشاورزی طی سال ۹۵ پرداخت و افزود: نگاهی به آمار معاملات بورس کالا طی سال جاری نشان می دهد که از ابتدای سال تا ۱۳ اسفند ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در اکثر حوزه ها با رشد حجم و ارزش معاملات رو به رو بوده ایم ودر این مدت بخش کشاورزی به مدد وزیر جهاد کشاورزی جایگاه قابل ملاحظه ای در بورس کالا پیدا کرده است.

مدیر عامل بورس کالای ایران در این خصوص اضافه کرد: در سال گذشته ۷۵۳ هزار تن محصول در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که در سال ۹۵ این عدد به ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تن رسید که نشان می دهد حجم محصولات کشاورزی درصد قابل قبولی افزایش پیدا کرده است. همچنین طی این مدت اقدامات بسیار جدی نیز در این حوزه انجام شد تا شاهد رشد ۲۱۳ درصدی حجم و ۱۸۹ درصدی ارزش معاملات باشیم.

سلطانی نژاد با اشاره به کمبودهای بخش کشاورزی در خصوص کیفیت محصول و مکانیزم کشف قیمت در بازار ادامه داد: در حقیقت بازاری شدن محصولات کشاورزی می تواند در بستر بورس کالا اتفاق افتد که در این راستا ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در سال ۹۴ و ۹۵ در مورد برخی محصولات اجرایی شد و نتیجه آن بسیار روشن بود به طوری که محصولاتی که به کمیت و کیفیت آن توجه نمی شد مورد اعتنا قرار گرفتند و از طرفی نیز از بار مالی دولت به شدت کاسته شد

وی افزود: در واقع با اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی بر روی دو محصول جو و ذرت، رقمی بالغ بر یک میلیون و۱۵۰ هزار تن محصول جو و عددی نزدیک به ۶۰۰ هزار تن ذرت مورد معامله قرار گرفت که عدد قابل توجهی به شمار می رود.

سلطانی نژاد یکی از کارکردهای بورس کالا را تنظیم بازار محصولات کشاورزی دانست و گفت: کشاورزان ما همواره نگران هستند که محصولات خود را چگونه و به چه شکلی به فروش برسانند زیرا بعضا شاهد آن هستیم که واسطه ها، محصول مورد نظر خود را را با قیمت پایین تری از کشاورز خریداری می کند و سود فروش به جیب واسطه گر می رود، این در حالی است که باید بازار منسجمی وجود داشته باشد تا کشاورز در یک ساختار منظم بتواند محصول خود را عرضه کند.

مدیر عامل بورس کالای ایران در ادامه به مزیت قراردادهای بلند مدت بر روی محصولات کشاورزی اشاره کرد وگفت: تنظیم بازار محصولاتی مانند ذرت، جو، گندم و مرغ می تواند با قراردادهای بلند مدت در ساختار بورس اتفاق افتد. برای مثال تنظیم قراردادهای سلف شکر از چند ماه قبل در بستر بورس کالا می تواند علاوه بر آسان شدن کنترل بازار، برآوردی از میزان مصرف این محصول را نشان دهد.

وی بورس ها را مکان مناسبی برای قراردادهای آینده نگر دانست و گفت: قرارداهای بلند مدت قراردادهایی هستندکه به مدیریت تامین معاش در کشور کمک می کند. در واقع پتانسیل قراردادهای بلند مدت در بورس ها بسیار بالاست به طوریکه در سال ۹۵ کل معاملات بورس کالای ایران رشد ۳۱ درصدی حجم و رشد ۸۷ درصدی ارزش را تجربه کرد که بخش عمده ای از این رشد در قراردادهای مشتقه و آینده نگر بود.

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر