بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
بورس نیوز گزارش می دهد:

ترین های گروه فلزات اساسی

طی یکسال گذشته بازار بورس و صنایع با افت و خیزهای فراوانی همراه بودد، که در این بین گروه فلزات اساسی به دلیل رشد نرخ های جهانی کامودیتی ها در بازارهای بین المللی با بهبود وضعیت همراه و برخی شرکت ها در گزارش عملکردی 6 و 9 ماهه خود این بهبود شرایط را با اعلام تعدیل مثبت سود هر سهم به سهامدارانشان تقدیم کردند.
کد خبر : ۱۷۳۶۳۴
نویسنده :
یارمحمدی

طی یکسال گذشته بازار بورس و صنایع با افت و خیزهای فراوانی همراه بودد، که در این بین گروه فلزات اساسی به دلیل رشد نرخ های جهانی کامودیتی ها در بازارهای بین المللی با بهبود وضعیت همراه و برخی شرکت ها در گزارش عملکردی 6 و 9 ماهه خود این بهبود شرایط را با اعلام تعدیل مثبت سود هر سهم به سهامدارانشان تقدیم کردند. که این امر با توجه به سود ده بودن اکثر شرکت های فعال در صنعت کاملاً آشکار است.

به گزارش بورس نیوز، طی این گزارش سعی شده تا بهترین و بدترین عملکردهای صنعت فلزات اساسی از لحاظ سودآوری و بازدهی آنها طی سال 95 مورد بررسی قرار گیرد و به معرفی گران ترین و ارزان ترین سهام حاضر در گروه پرداخته شود.

گرانترین و ارزانترین ها

بر اساس اطلاعات موجود، در بین 33 نماد معاملاتی فعال در گروه تا اسفند ماه سال 95 سهام شرکت سپنتا که در بازار دوم بورس مورد داد و ستد قرار می گیرد با قیمت 13720 ریال گران ترین سهم گروه شناخته می شود و نماد معاملاتی "فنوال" با قیمت 1056 ریال لقب ارزانترین سهم گروه فلزات اساسی در سال 95 را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که "فپنتا" از لحاظ سودآوری که برای سال آتی پیش بینی کرده نیز جز شرکت های صدر نشین می باشد و همینطور "فنوال" نیز بعد از "فمراد" کمترین سود را برای سال آتی برآورد کرده است.

ترین های گروه فلزات اساسی

بیشترین و کمترین سودآوری

در میان 33 شرکت فعال در گروه فلزات اساسی، بیشترین سود پیش بینی شده برای سال 95 مربوط به شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران با 1270 ریال سود می باشد که این مجموعه طی عملکرد واقعی 9 ماهه خود موفق به پوشش 81 درصدی این مبلغ و شناسایی 1024 ریال سود شده است، البته "کیمیا" با پیش بینی 1375 ریال سودآوری بالاترین رقم سود را برای سال 96 نیز برآورد کرده است.

در بین این شرکت ها در سال 95 و بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده تنها دو مجموعه لوله و ماشین سازی ایران و فولاد هرمزگان جنوب زیان ده بوده و مابقی سود شناسایی کرده اند. که از بین این دو مجموعه "هرمز" با برآورد 83 ریال زیان بیشترین زیان را برای سال مالی 95 پیش بینی کرده است که طی عملکرد 9 ماهه خود نیز 104 درصد این زیان را پوشش داده است.

ولی برای سال مالی 96 پیش بینی کرده تا با کسب سود 82 ریالی به ازای هر سهم از زیان خارج شود.

ترین های گروه فلزات اساسی

بیشترین و کمترین بازدهی

در بین 33 شرکت بورسی و فرابورس حاضر در گروه فلزات اساسی از ابتدای سال 95 تاکنون نماد معاملاتی "فلوله" با 255 درصد قیمتی بازدهی بیشترین بازدهی مثبت را به خود اختصاص داد و در رتبه های بعدی دو نماد "فرآور" و "فوکا" با اختلاف اندک از یکدیگر به ترتیب 242 و 241 درصد جای گرفتند.

نکته جالب در گروه فلزات اساسی ثبت بازدهی مثبت برای اکثر سهام حاضر در گروه در سال 95 بود و تنها تعداد معدودی با افت قیمت همراه شدند و این در حالی بود که کلیت بازار سرمایه طی مدت زمان مذکور با رکود و افت همراه شده بود. در جدول کمترین بازدهی ها نام 3 نماد معاملاتی "میدکو"، "وسدید" و "فاهواز" به چشم می خورد که با ثبت بازدهی 39، 34 و 31 درصدی کمترین بازدهی را برای سهامدارانشان طی یکسال اخیر به ثبت رساندند.

ترین های گروه فلزات اساسی

همانطور که عنوان شد، طی ماه های اخیر شاهد رشد قیمت های جهانی در بازارهای بین المللی بودیم که برخی کارشناسان و تحلیلگران معتقدند این روند در سال 96 نیز ادامه داشته باشد و از طرفی با بررسی بودجه های ارائه شده برای سال مالی منتهی به 96.12.29 این شرکت ها، حکایت از ارائه پیش بینی هایی محافظه کارانه دارد و از این رو انتظار رشد بیشترین در درآمدهای این شرکت ها و بهبود وضعیت صنعت در سال 96 می رود که باید منتظر ماند و دید در صورت ادامه روند صعودی قمیت های جهانی تأثیر آن در صورت های مالی شرکت ها چگونه آشکار خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
بورس نیوز عزیز سهامداران فلزات اساسی بابیشترین زیان مواجه شدند که بعید است جبران شوذ حتی تا 5 سال هیچ خبری نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟