بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
طی روز جاری آیین رونمایی ساماندهی طرح سهام عدالت در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی، معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان خصوصی و جمعی از مدیران و مسئولین کشور برگزار شد.
کد خبر : ۱۷۳۶۶۱

طی روز جاری آیین رونمایی ساماندهی طرح سهام عدالت در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی، معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان خصوصی و جمعی از مدیران و مسئولین کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، در ابتدای این مراسم علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در این سامانه از مردم سوال می شود که کدام روش را برای پرداخت اقساط سهام عدالت انتخاب می کنند، آیا قبول می کنند که اقساط سهام را بپردازند یا به سازمان خصوصی سازی اجازه می دهند که بخشی از سهام را بردارد و تسویه کند، گفت: امروز ٤٩ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر وارد نظام سهامداری می شوند که با سهامداران موجود ، می توان گفت تعداد سهامداران به ٥٥ میلیون نفر می رسد. با این اقدام دولت از اقتصاد کنار می رود و مردم وارد اقتصاد می شوند و امیدواریم که این سامانه مورد استقبال قرار بگیرد.

آقامحمدی گفت: در واگذاری سهام عدالت، بنا بود که آورده مردم از محل سود سهام باشد، به عبارت دیگر مردم پولی برای گرفتن سهام عدالت ندادند، اما بهای آن به صورت اقساطی پرداخت شد. تا کنون مردم از این محل ٢٤ هزار میلیارد تومان از این محل قسط پرداخت کردند. دو دهک جامعه تخفیف داشتند و اکنون بدهی ندارند.

وی بیان کرد: دو دهک پایین جامعه که ۵۰ درصد تخفیف رهبر معظم انقلاب شامل حال آنها شده بود در حال حاضر مالک ۱۰۰ درصد سهام واگذار شده عدالت به آنها هستند. دارندگان سهام عدالت از محل سود سهام آنها ۵۳۲ هزار تومان از اصل مبلغ سهام را پرداخت کرده اند و مابه التفاوت آن تا نرخ یک میلیون تومان را بدهکار هستند. به عبارتی دارندگان سهام عدالت باید ۴۶۸ هزار تومان برای مالکیت ۱۰۰ درصد سهام عدالت خود پرداخت کنند. نرخ سهام عدالت به نرخ سال ۱۳۸۵ محاسبه شده و قیمت آن به روز از مردم اخذ نخواهد شد.

در ادامه این مراسم حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با اشاره به اینکه این سامانه باعث می شود مدیریت سهام به خود مردم واگذار شود، گفت: اگرچه دولت نهم و دهم در راستای واگذاری سهام عدالت زیرساخت ها را ایجاد کرد، اما عملاً درنحوه واگذاری ها مغایرت هایی ایجاد شد.

وی افزود: این انحراف ها باید اصلاح شود و دولت یازدهم در این زمینه اقداماتی انجام داده اما باید توجه کرد که نباید دولت به دنبال خروج شرکت ها از لیست واگذاری ها باشد و یا شاهد در خواست ایجاد شرکت جدید باشیم.

فولادگر خواستار ادامه برنامه ساماندهی و تعیین تکلیف سهام عدالت در استان ها شد و افزود: با توجه به اینکه هنوز وضعیت مالکیت مردم در این طرح مشخص نشده است، دولت باید به این موضوع توجه نماید و مردم باید مالکیت و مدیریت در سهام عدالت داشته باشند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه هنوز سهام عدالت آزادسازی نشده مردم احساس مالکیت نسبت به این نوع سهام ندارند، این در حالی است که نقش مدیریتی نیز برای مردم در این سهم هنوز وجود ندارد. ۶۲ شرکت بزرگ در طرح سهام عدالت سرمایه پذیر هستند بر این اساس برنامه آتی دولت و مجلس باید ادامه کار سهام عدالت به ن گونه ای باشد که این مالکیت و مدیریت محقق شود.

در ادامه میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه رونمایی از این سامانه به بلاتکلیفی حدود ٥٠ میلیون نفر پس از حدود ١٠ سال پایان می دهد، گفت: برخی از آزادسازی سهام عدالت چنین برداشت می کردند که در آزادسازی برگه سهم تحویل داده می شود و فرد می تواند از منافع آن استفاده کند و حق خرید و فروش دارد و می تواند در مجامع عمومی اعلام رای کند. اما در مورد خرید و فروش فعلا این امکان وجود ندارد و برگه ای هم به سهامداران تحویل داده نمی شود و اگر هم تحویل داده می شد، خواهش می کردیم که طی دو سال سهامشان را نفروشند.

وی افزود: در مورد حق رای در مجامع نیز از روز اول واگذاری سهام عدالت اعمال رای ٤٩ میلیون نفر در مجامع عمومی شرکت ها محل سوال بود، امروز راهکاری مصوب نشده اما پیش نویس های لازم تهیه شده و به مراجع ذی ربط تحویل داده شده و امیدواریم که این روند تسریع شود که تکلیف شرکت های واسط زودتر روشن شود.

علی طیب نیا نیز در مراسم رونمایی از ساماندهی طرح سهام عدالت اظهار داشت: مشمولان، سود سهام خود را به صورت سالانه از اواخر سال ٩٦ دریافت خواهند کرد، ضمن اینکه ارزش اولیه سهام هم طی ١٠ سال رشد قابل ملاحظه ای در حدود دو برابر داشته است. حدود ٧ میلیون نفر از کارگران فصلی، ساختمانی و خانواده آنها در دولت یازدهم به مجموع دارندگان سهام عدالت افزوده شد. در مجموع ١٨ مرحله شناسایی دریافت کنندگان سهام عدالت و ثبت آنها به بیش از ٤٩ میلیون نفر رسیده است.

وی تاکید کرد: برنامه ملی کردن و مردمی کردن اقتصاد یکی از برنامه های ۱۲ گانه اقتصاد مقاومتی است که با مسئولیت وزارت اقتصاد در حال پیگیری است و هدف آن توسعه مشارکت و حضور مردم در عرضه اقتصاد و گسترش مالکیت عمومی است.

طیب نیا بهبود محیط کسب و کار و ارتقای رقابت پذیری بنگاه ها و خصوصی سازی و گسترش مالکیت عمومی را از عناصر اصلی برنامه ملی در راستای سیاست های اصل ۴۴ و قانون اجرای آن است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: این مراسم نقطه شروع یکی از برنامه های مهم دولت در طرح توزیع سهام بین مردم و تعیین و قیمت سهام و بهره مندی نزدیک به ۵۰ میلیون نفر از مردم از سود حاصل از سهام عدالت است.

وی درباره ساماندهی سهام عدالت گفت: در آغاز به کار دولت یازدهم ارزیابی ها نشان داد که طرح توزیع سهام عدالت که ۸ سال از آغازش گذشته بود با مشکلاتی مواجه است و با وجود تاکیدات برای آزادسازی عملا تحقق آن امکان نداشت. با ستور رییس جمهور آسیب شناسی طرح و ارائه بستر سیاستی مناسب در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفت.

در خاتمه این مراسم معاون اول رییس‌جمهور عنوان کرد: ما برای رفع مشکلات کوچک و موانع از رییس جمهور مجوزهای دیگر را خواهیم گرفت تا انشالله سال آینده سال جشن مالکیت مردم بر بخشی از دارایی‌های دولت باشند.

اسحاق جهانگیری اظهار داشت: عدالت مهمترین نیاز جهانی در مقطع کنونی است. عدالت مفهومی اساسی در تمام تحولات عرصه سیاسی است. عدالت یعنی ایجاد و تنظیم تعادل و توازن در جامعه.

وی افزود: اگر بخواهیم توسعه به ثمر برسد، باید به مفهوم عدالت توجه کرده و آن را به صورت جدی در جامعه پیاده کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که باید درک درستی از عدالت داشته و آن را در جامعه جاری کنیم، عنوان کرد: عدالت اجتماعی بیش از و پیش از عدالت اولویت دارد، عدالت از فقرزدایی آغاز می‌شود، اما به فقرزدایی ختم نمی‌شود، عدالت‌خواهی از اصلی‌ترین آرمان‌های امام راحل و همراهان امام و رهبر معظم انقلاب و شهدا است.

وی ادامه داد: اگر به دنبال افزایش کیفیت زندگی و فقرزدایی و افزایش شادی در جامعه هستیم، با تقسیم نادرست رفاه ممکن نیست. عدالت جان همه چیز است. اگر از آن صرف‌نظر کنیم، تعادل از بین می‌رود. عدالت هم در توسعه مناطق مفهوم پیدا می‌کند؛ هم در آحاد جامعه.

جهانگیری افزود: یکی از دغدغه ‌های اصلی ما ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است. ما باید آگاه باشیم وقتی نرخ بیکاری بالاست، امنیت و کرامت انسان ‌ها خدشه ‌دار می‌شود. علاوه بر مسایل مناطق، توجه به قشر آسیب‌پذیر در ارجحیت قرار دارد.وقتی به سهم بودجه بهداشت و آموزش نگاه کنیم، سهم قابل توجهی است، دولت تدبیر و امید همگام با این‌که پیشرفت اقتصاد را در دستور کار خود قرار داد، سیاست‌های مهمی را برای مبارزه با محرومیت و فقر در دستور قرار داد.

معاون اول رییس‌جمهور عنوان کرد: ما به فضل الهی موفق شدیم کشور را از بحران اقتصادی خارج کنیم و امروز اعلام کنیم در پرتو سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی که با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حال اجراست، رشد منفی اقتصاد متوقف شده و شاهد رشدهای قابل توجهی هستیم. این دستاوردها در دورانی اتفاق افتاد که با شوک افت قیمت نفت مواجه شدیم.

جهانگیری با بیان این‌ که براساس طرح تحول سلامت مردم در روستاها و مناطق محروم بیش از ۱۰ میلیون نفر بیمه سلامت شدند و دیگر نگران موضوع سلامت خود نیستیم، گفت: 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغال درخواست کردیم. یکی از مسایل مهمی که از ابتدای انقلاب مورد نظر بود، این بود که در عین این‌که اشتغال و اقتصاد را رشد می‌دهیم، مردم صاحب و مالک بخشی از دارایی دولت باشند.در دولت هشتم با این طرح موافقت شد و با عنایت رهبر معظم انقلاب در دولت نهم مجوز کامل صادر شد و سهام عدالت شکل گرفت.

جهانگیری گفت: امروز در اینجا جمع شده ‌ایم که بگوییم ۵۰ میلیون نفر از مردم مالک بخشی از دارایی دولت شده ‌اند. ۲۷ هزار میلیارد تومان تا به امروز به خزانه برای خرید این سهم واریز شده که ارزش آن بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: با افتخار اعلام می‌کنم ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور عزیز ما ۵۵ هزار میلیارد تومان از دارایی دولت را تملک خواهند کرد که تا چند ماه آینده این عدد به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد. مردم می توانند در مدیریت بنگاهی که مالک آن هستند، دخالت کنند و سهم بنگاه تحت مالیکیت خود را خرید و فروش کنند.

معاون اول رییس‌جمهور در پایان به مردم و صاحبان سهام عدالت توصیه ‌ای کرد: ممکن است از فردا هر کسی به شما مراجعه کند و بخواهد سهم را بفروشید. به هیچ عنوان سهم خود را نفروشید؛ چراکه این سهم متعلق به بهترین و سودآورترین بنگاه‌ های کشور است. سود این سهم که سند مالکیت شما بر بخشی از بهترین بنگاه‌ ها و شرکت ‌های کشور است، به شما تعلق می ‌گیرد.

گفتنی است؛ سامانه ساماندهی سهام عدالت به نشانیwww.samanese.ir از امروز در اختیار دارندگان سهام عدالت است. بر این اساس۴۷میلیون ایرانی طی ده روز می توانند صورتحساب سهام عدالت خود را دریافت کنند. آن دسته از ثبت نام شدگان قطعی سهام عدالت که رقم سمت راست کد ملی آنها ۷ است می توانند با مراجعه به این سامانه صورتحساب خود را دریافت کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر