بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
بورس نیوز بررسی کرد:

... ترین های صنعت سیمان

شرکت سیمانی در بازار سرمایه حضور دارند که از میان این تعداد بیشترین بازدهی مثبت حدود 158 درصد محاسبه می شود و توسط شرکت سیمان خزر رقم خورده است.
کد خبر : ۱۷۳۶۷۳
در سالی که گذشت که صنایع مختلف بورسی همچون سیمان متأثر از شرایط رکودی اقتصاد کشور با کاهش تقاضا و در پی آن سودآوری مواجه شدند و در مقابل آن رفع محدودیت های صادراتی و حذف تخفیفات نرخ فروش سیمان سبب شد تا این مجموعه ها افق روشنی را برای سال آینده پیش روی سهامدارانشان متصور کنند. اما به هر حال بررسی ها حاکی از آن است که صنعت سیمان در سال 95 حال و روز خوشی نداشته که البته همانطور که عنوان شد این شرایط شامل حال اغلب صنایع شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در این گزارش وضعیت صنعت سیمان از لحاظ بازدهی قیمتی و سودآوری مورد بررسی قرار گرفته تا گران ترین و ارزان ترین سهم سیمانی، سهام شرکت هایی که بیشترین رشد قیمتی و در صد پوشش سود برآوردی سال 95 را به ثبت رساندند، معرفی شوند.

گرانترین و ارزانترین سهم

بر اساس اطلاعات موجود، سهام شرکت سیمان قائن با قیمت حدود 23000 ریال گران ترین سهم گروه سیمان به شمار می رود. این مجموعه از ابتدای امسال تا 15 اسفند ماه جاری رشد قیمتی 68 درصدی را تجربه کرده است.

در مقابل اما ارزان ترین سهم شرکت سیمان دورود می باشد که درمحدوده قیمتی 890 ریال مورد داد و ستد قرار می گیرد. همچنین "سدور" تاکنون با افت 24 درصدی ارزش سهام مواجه شده است.

... ترین های صنعت سیمان

بیشترین و کمترین بازدهی

40 شرکت سیمانی در بازار سرمایه حضور دارند که از میان این تعداد بیشترین بازدهی مثبت حدود 158 درصد محاسبه می شود و توسط شرکت سیمان خزر رقم خورده است. همچنین در این جدول شرکت هایی همچون سیمان بجنورد، لار سبزوار، قائن و غرب نیز به چشم می خورند. این در حالی است که بازدهی کل صنعت حدود 13 درصد می باشد و از میان 40 شرکت سیمانی فعال در بورس 23 شرکت بازدهی مثبت بدست آوردند و مابقی با افت ارزش سهام سبب کاهش سرمایه سهامدارانشان شدند.

... ترین های صنعت سیمان

در مقابل اما شرکت سیمان غرب آسیا با افت قیمتی 35 درصدی بیشترین بازدهی منفی را به ثبت رساند و بعد از آن شرکت های سیمان آرتا اردبیل، مجد خواف، دورود و ایلام در این جایگاه نشستند.

... ترین های صنعت سیمان

بیشترین و کمترین سود

بر اساس این گزارش، اگر بخواهیم بودجه شرکت های سیمانی که سال مالی آنها 30 اسفند ماه 95 است را بر اساس عملکرد 9 ماهه بسنجیم، بیشترین سود از لحاظ مقداری توسط شرکت سیمان قائن محقق شده است. بطوریکه "سقاین" طی دوره مذکور 81 درصد از سود برآوردی 2192 ریالی را پوشش داده و طی 9 ماه فعالیت خود سود 1785 ریالی را محقق ساخته است. علاوه بر این، سیمان بهبهان با پوشش 84 درصدی سود برآوردی 1913 ریالی مبلغ 1598 ریال سود به ازای هر سهم بدست آورده و همچنین سیمان خاش 861 ریال سود طی علکرد 9 ماهه امسال کسب نموده و پوشش 84 درصدی سود را به ثبت رسانده است.

... ترین های صنعت سیمان

در مقابل اما شرکت سیمان دورود با تحقق زیان 183 ریالی بر اساس عملکرد 9 ماهه سال مالی جاری در انتهای جدول قرار می گیرد. این مجموعه برای سال مالی 95 زیان 220 ریالی را برآورد کرده بود و بدین ترتیب طی دوره مذکور 83 درصد از آن را پوشش داد.

در پایان این گزارش می افزاید، صنعت سیمان در حالی طی سال جاری شرایط نا بسامانی را پشت سر گذاشت که بودجه برآوردی این شرکت ها برای سال آینده نوید بخش بهبود وضعیت سودآوری آنها است که این امر نیز از حذف تخفیفات نرخ فروش سیمان و رفع محدودیت های ایجاد شده بر سر صادرات سیمان به کشور عراق نشأت می گیرد. به هر حال باید منتظر ماند و دید که صاحبان صنعت تا چه اندازه در تحقق اهداف خود در مسیر رشد سودآوری موفق عمل می کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر