بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۷
کد خبر : ۱۷۳۷۰۶

مسکو - ایرنا - تائید برنامه مشارکت اقتصادی ایران با اتحادیه اوراسیا در نشست نخست وزیران کشورهای عضو، ادامه رنجیره موفقیت های بین المللی تهران در 15 ماه پس از آغاز اجرای برجام به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، نخست وزیران کشورهای روسیه، ارمنستان قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان در اجلاس دیروز (سه شنبه) بیشکک پایتخت این کشور تنظیم موافقت نامه ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران را تصویب کردند که دربر گیرنده فرصت های بسیار گسترده اقتصادی از جمله بازرگانی، سرمایه گذاری و آماده کننده زمینه های همکاری های بیشتر است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال 2015 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمعیتی معادل 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه 2015تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه را امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکنون چند دور مذاکرات مربوط به مشارکت اقتصادی را برگزار کرده اند که به برنامه همکاری موقت در قالب تسهیل تجارت و دریافت تخفیف تعرفه ای برای برخی کالاهای ایرانی تا حد صفر رسیده اند.
این موفقیت در قالب دستاوردهای پسابرجامی شکل گرفته، زیرا پس از امضای توافق برجام بین ایران و 1+5 و تائید آن به عنوان یک سند معتبر جهانی در شورای امنیت سازمان ملل و برنامه لغو تحریم های قبلی، زمینه های همکاری های اقتصادی و بانکی بین المللی ایران بدون مانع فراهم شد.

**دستاوردهای مشارکت ایران در حل سیاسی بحران سوریه:
پیش از این نیز همکاری های ایران با روسیه و سپس جامعه جهانی به پیشبرد راه حل صلح آمیز بحران سوریه به صورت مستقل و همچنین در قالب حضور در مذاکرات بین المللی سوری در ژنو منجر شد.
همچنین برنامه ریزی مذاکرات سوری-سوری با همکاری تهران، مسکو و آنکارا در آستانه پایتخت قزاقستان که از چهارم بهمن تا کنون سه دور آن برگزار شده است و 10 دی ماه نیز سبب برقراری آتش بس فراگیر در سوریه با تائید در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شد، از دستاوردهای همکاری های منطقه ای ایران پس از برجام است.
آمریکا و گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به بهانه تحریم های سازمان ملل، مانع شرکت ایران در روند حل سیاسی بحران سوریه می شدند که با امضا و سپس اجرای برجام، جمهوری اسلامی در این مذاکرات و تقویت جبهه ضدتروریسم شرکت کرد.
اکنون با همکاری ایران و روسیه برنامه گروه کشورهای ضدسوری با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد کنار نهاده شده و براساس توافق ها، نتیجه مذاکرات سوری-سوری و همه پرسی داخلی آینده سوریه را تعیین خواهد کرد.

** بازیابی جایگاه ایران در اوپک:
سومین دستاورد مهم پسا برجامی، بازیابی جایگاه جمهوری اسلامی در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است که براثر تحریم های سازمان ملل و یکجانبه اروپایی و آمریکایی، نقش ایران در این سازمان مهم جهانی کمرنگ شده بود.
ایران با استفاده از فرصت برجام و همچنین افزایش توان تولید نفت در دولت یازدهم، با وجود تصمیم آذرماه اوپک برای کاهش جهانی تولید، موفق شد سهم خود را به میزان بیش از تحریم ها یعنی حدود چهارمیلیون بشکه در روز تثبیت کند و بازاری را که در اختیار کشورهای دیگر قرار گرفته بود، بازپس گیرد.
همجنین دیپلماسی نفتی ایران در کنار دیپلماسی برجامی توانست، روند ایستاده بازگشت دلارهای نفتی محبوس شده در کشورهای خریدار نفت را دو باره به حرکت در آورد و مانند همه کشورها مطابق قراردادهای بین المللی نفت بفروشد و با استفاده از نظام بانکی بین المللی ارز دریافت کند.
در جریان نشست آذرماه اوپک در وین با وجود تصمیم گیری برای کاهش تولید، ایران اجازه یافت میزان نفت خام خود را طی شش ماه نخست سال 2017 حدود 90 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
جمهوری اسلامی با توجه به اینکه پس لغو تحریم ها توانسته سهم بیشتری از بازار نفت را بگیرد با برنامه ریزی و راهبرد نفتی موفق به کسب موافقت همگانی شد تا از کاهش نفت معاف شود و به عنوان یکی از بزرگ ترین دارندگان منابع نفت و گاز جهان از این پس حق دارد روزانه 3 میلیون و 900 هزار بشکه تولید کند.
اعضای اوپک در وین توافق کردند به مدت شش ماه از اول سال ٢٠١٧ روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از سطح تولید خود بکاهند و مجموع سقف تولید را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند و این منوط به کاستن روزانه 600 هزار بشکه نفت از تولید غیراوپکی ها از جمله روسیه است که آن را اجرا می کند.


** خرید هواپیمای ایرباس و بوئینگ:
ایران تقریبا مدت کمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 زیر شدیدترین تحریم های سازمان ملل و یکجانبه آمریکا و اروپا قرار گرفت.
یکی از مهمترین این تحریم ها منع فروش هر نوع هواپیما یا قطعه به ایران بود که در آن فناوری آمریکا وجود داشت.
منع ورود برخی هواپیماها به بهانه فرسودگی و سن زیاد به فرودگاههای کشورهای مختلف به ویژه اروپایی، اجاره هواپیما، خریدهای دست دوم و واگذاری بخشی از پروازها به شرکت های خارجی در زمان اوج سفرها مانند حج تمتع یا نوروز از جمله آسیب های وارده به صعنت هواپیمایی ایران بود.
اما پس از برجام، قراردادهای خرید هواپیما با شرکت ایرباس اروپا و بوئینگ آمریکا با پافشاری مدیران این دو شرکت امضا شد که یک فروند آن تحویل شده و چند فروند دیگر ایرباس نیز در مرحله انتقال است.
پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن فری بیکن نیز دیروز نوشت: وزارت خزانه داری دولت آمریکا به اعطای مجوز به شرکت هایی مانند بوئینگ که می توانند قراردادهای چندین میلیارد دلاری با ایران ببندند، ادامه خواهد داد.
اوایل مهرماه امسال، اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ داد.
با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید.
درنتیجه، قرارداد حدود 10 میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما به امضا رسید و همچنین قرارداد خرید 80 فروند دیگر با شرکت بوئینگ آمریکا نهایی شد.
موفقیت بین المللی ایران در این زمینه استفاده نکردن از منابع ارزی داخلی و بهره گرفتن از اعتبارات و تامین منابع مالی از خارج است که نشان می دهد، جمهوری اسلامی توانسته از فرصت پسابرجامی استفاده کند و برنامه های پیش رو را نیز با افق بهره برداری بیشتر از این حوزه تنظیم کند.

**دستاوردهای دیگر:
افزون بر این موفقیت ها، استقبال دهها شرکت بزرگ نفتی غربی، روسی و آسیایی برای مشارکت در طرح های ایران، برنامه فعال سازی دوباره صنعت خودروسازی با حضور شرکت های معتبر با هدف انتقال دانش، فناوری و بومی سازی، رفع محدودیت های بین المللی بانکی و جذب سرمایه های خارجی در بخش های مختلف از جمله دستاوردهای بین المللی کارنامه دولت یازدهم در برجام و پسابرجام به شمار می رود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر