بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
افزایش فروش ارز از سوی شرکت های تجاری یکی از مهم ترین علل افت درهم و به تبع آن کاهش دلار بود، شرکت‌های تجاری در انتهای سال برای پرداخت تعهدات ریالی خود اقدام به فروش ارز می‌کنند. البته عرضه بازارساز نیز تاثیر زیادی داشت.
کد خبر : ۱۷۳۸۹۹
نویسنده :
یارمحمدی

روند کلی دلار در اسفند ماه 95 نزولی بوده و از 3820 به 3760 تومان رسید، به طوریکه کم ترین قیمت دلار 3740 و بیشترین آن 3820 بود.

در ابتدای این ماه افت نرخ حواله درهم به محدوده هزار و 30 تومان، کاهش تحرکات دلالان بازار و عرضه کافی بازارساز سه عامل اثرگذار کاهشی بودند.

در ادامه، افزایش نرخ حواله درهم مانع از کاهش بیشتر قیمت دلار شد، با افزایش نرخ حواله درهم، خرید دلار معامله‌گران داخلی بالا رفت و این شاخص ارزی با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 780 تومان رسید.

در نیمه اسفند ماه پایین آمدن نرخ حواله درهم و افزایش فروش ارز در بازار داخلی از جمله عواملی بودند که زمینه ساز افت قیمت شدند.

در شانزدهم، شاخص بازار ارز 11 تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از محدوده 3 هزار و 760 تومان به قیمت 3 هزار و 759 تومان رسید. افت نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار در افت دلار بود.

افزایش فروش ارز از سوی شرکت های تجاری یکی از مهم ترین علل افت درهم و به تبع آن کاهش دلار بود، شرکت‌های تجاری در انتهای سال برای پرداخت تعهدات ریالی خود اقدام به فروش ارز می‌کنند. البته عرضه بازارساز نیز تاثیر زیادی داشت.

دلار که در روز چهارشنبه، هجدهم اسفندماه زیر سطح 3 هزار و 750 تومان قرار داشت، روز پنج شنبه با 42 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 762 تومان رسید تا یک بار دیگر به بالای مرز روانی بازگردد.

تصور برخی معامله‌گران مبنی بر رسیدن قیمت به کف، افزایش نرخ حواله درهم، ورود معامله گران سکه به معاملات ارزی(برای افزایش قیمت دلار و به تبع آن سکه) و در نهایت خریدهای خالی فروشان ارزی برای جلوگیری از افزایش ضرر خود 4 عامل عمده‌ای بودند که قیمت را با یک رکورد افزایشی مواجه کردند.

در آخرین روز معاملات(چهارشنبه 25 اسفند) تسویه های سال انجام می‌شد و عده ای از آتی بازان سعی داشتند قیمت دلار را تا جایی که ممکن است بالاتر ببرند که بخشی از این افزایش قیمت به انتظارات معامله‌گران مربوط است که معتقد بودند دلار در تعطیلات عید با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. تحرکات بازیگران فردایی و امروزی موجب شد قیمت دلار در معاملات آتی حتی به نرخ 3 هزار و 800 تومان برسد. با این حال، در بازار نقدی قیمت تا ساعت 3 بعدازظهر به این مرز نرسید. به گفته فعالان، در کنار تحرکات معامله‌گران غیررسمی، افزایش نرخ حواله درهم و کاهش حجم ارز نقدی موجود در بازار دیگر عواملی بودند که در رشد قیمت اثرگذار شدند.

نیما کرامت

کارشناس بازار ارز آتی سکه کارگزاری بانک سامان


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
آتی کار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
ممنون از گزارشتون خدا قوت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
دلار رو به زور برای انتخابات دارن میارن پایین،بعد اون قیمتا دیدنیه