بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
از سوي مديرعامل سرمايه گذاري پارند مطرح شد؛

تغییر چرخه های ادواری بورس در آستانه انتخابات رياست جمهوري

ر سال پایانی فعالیت دولت یازدهم شاهد عدم رشد بورس بودیم. زیرا طبق هدف اصلی دولت اگر قیمت ها در بورس 20 درصد کاهش یابد، یعنی 20 درصد از نقدینگی ذوب شده و کنترل تورم بیشتر اتفاق می افتد که این امر در راستای هدف گذاری دولت فعلی کاملاً رقم خورد.
کد خبر : ۱۷۳۹۵۹
نویسنده :
کیوان فر

در کل دنیا چرخه های ادواری در بورس هر چهار سال یکبار تکرار می شود و تغییر این چرخه ها در دو سال پایانی دوره ریاست جمهوری اتفاق می افتد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: همواره در سال آخر ریاست جمهوری شاخص های بورسی به بالاترین حد خود می رسد و این روند در حالی صورت می پذیرد که یک رییس جمهور بتواند برای دومین دوره متوالی نیز به کمک آن به عنوان یک ابزار انتخاباتی رأی بیاورد.

علی دهدشتی نژاد افزود: با وجود اینکه این روند در یک سال پایانی دوره ریاست جمهوری کنونی اتفاق نیفتاد، اما اگر خوش بینانه فکر کنیم امید آن می رود که در ماه های باقیمانده از دوره فعلی ریاست جمهوری این امر رقم بخورد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تأکید کرد: نکته قابل تأمل در این رابطه تغییر رفتار اخیر بازار سرمایه ما است؛ در بیان گواه این مطلب می توان به روند هفته های پایانی سال های گذشته و هفته ابتدایی آغاز معاملات طی هر سال اشاره کرد؛ بطوریکه طی هفته های پایانی سال 1395 این رفتار سنتی تکرار نشد که این امر نشان می دهد که نحوه رفتار سرمایه گذاران بورسی در حال تغییر است و به همین دلیل روند مطلوبی که انتظار می رود در سال آخر دوره ریاست جمهوری فعلی برای بورس اتفاق بیفتد، این بار رخ ندهد.

وی گفت: البته دولت ها همواره برای تحقق این شرایط در سال آخر فعالیت خود تلاش می کنند. اما تصور بنده این است که در دولت یازدهم به دلیل شعار اصلی مبنی بر کنترل تورم، به صورت عمدی رشد مورد انتظار قیمت ها در بورس این اتفاق نیفتاد تا در نتیجه آن سرعت گردش پول پایین آمده و نرخ تورم کنترل شود.

دهدشتی نژاد افزود: ضمن اینکه بایستی پول ها و نقدینگی موجود در جامعه در مکانی پارک می شد، که این دولت بین بانک و بورس، بانک را انتخاب کرد تا بتواند از این منابع استفاده کند ؛ در نتیجه، در سال پایانی فعالیت دولت یازدهم شاهد عدم رشد بورس بودیم. زیرا طبق هدف اصلی دولت اگر قیمت ها در بورس 20 درصد کاهش یابد، یعنی 20 درصد از نقدینگی ذوب شده و کنترل تورم بیشتر اتفاق می افتد که این امر در راستای هدف گذاری دولت فعلی کاملاً رقم خورد.

مدیر عامل سرمایه گذاری پارند تأکید کرد: از جنبه های تبلیغاتی بایستی شاخص بورس افزایش یابد تا قبل از برگزاری انتخابات و برای برنده شدن در نتیجه رأی گیری، نسبت به دولت وجهه خوبی در میان عموم شکل گیرد. هر چند که در حال حاضر و در دولت فعلی چندان نگاه ویژه ای نسبت به بورس وجود ندارد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
د.لت بیشتر به حیب خودش نگاه می کند تا جیب سهامداران!
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
متاسفانه دولت یازدهم از مردم رای گرفت ولی برعلیه همان مردم کار کرد بطوریکه سهامداران خرد را دعوت به بازار سرمایه کرد ولی پشتشان را خالی کرد خسارت سنگینی به افراد کم مایه شد امیدواریم مردم با انتخاب خوب به شخصی رای بدهند که خسارت جبران شود