بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
در گفت و گو با مدیر عامل شركت معدنی و صنعتی چادرملو عنوان شد:

تداوم حرکت رو به رشد چادرملو در سال 96

شکی نیست که ظرفیت های بسیار بالای معدنی ایران قابلیت توسعه بیش از پیش را دارند تا جائیکه می توان به جرأت ادعا کرد، محصولات معدنی ایران در صورت رفع مشکلات موجود و تکمیل زنجیره تولید، بهترین و مناسبترین جایگزین برای برداشته شدن اتکای دولت بر درآمدهای نفتی است.
کد خبر : ۱۷۴۰۲۵
نویسنده :
كيوان فر

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به دلیل ارائه به موقع و شفاف اطلاعات و صورت های مالی و تحقق پیش بینی های اعلام شده خود، همواره مورد اعتماد بازار سرمایه بوده است و با توجه به افزایش سرمایه ها طی سالهای اخیر که موجب ارزش افزوده برای شرکت شده است ، فعالان بازار سرمایه و سهامداران تمایل دارند سهام چادر ملو را به عنوان یکی از سهام های ارزنده در پرتفوی خود قرار دهند .

مدير عامل شركت معدنی و صنعتی چادرملو ضمن بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نيوز در پاسخ به اينكه شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو چه برنامه ای برای ارتقاء جایگاه نماد "کچاد" و ایمنی خاطر سهامداران این شرکت دارد؟، گفت: به پاس اعتماد و حمایت های سهامداران حقیقی و حقوقی با وجود مشکلات اقتصادی چند سال اخیر موفق شدیم طرح های توسعه این شرکت را اجرا کنیم بطوریکه بهره برداری از چند پروژه هم در اواخر سال 1395 آغاز شد و امسال نیز چند طرح دیگر به بهره برداری می رسد. این طرح ها شامل موارد ذيل است :

اولين مورد، "طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو و احیاء مستقیم" است . پروژه ( فولاد چادرملو) با ظرفیت تولید سالیانه 1 میلیون تن، قابل ارتقاء تا 1.3میلیون تن شمش فولاد ، در مجتمع صنعتی چادرملو هم اکنون به اتمام رسیده وپروژه ( احیاء مستقیم ) به ظرفیت تولید سالیانه 1میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی در حال اجراست که امیدوار هستیم تا پایان سال 1396 راه اندازی شود. برای اجرای این دو طرح بالغ بر 18هزار و 373 میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی کرده ایم .

یکی دیگر از طرح های بهره برداری شده ، "نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان" است . این طرح با ظرفیت تولید 500 مگاوات برق ، از آبان ماه سال 1391 شروع و فازهای 1 و 2 ، گازی آن در آذر سال 1393 راه اندازی شد و در مدار شبکه سراسری برق کشور قرار گرفت و فاز 3 آن ، شامل واحد بخار در سال (1395) راه اندازی شده و هم اکنون مورد بهره برداری کامل قرار گرفته است . برای اجرای این طرح مبلغ 13 هزارو 698 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است .

همچنین "طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان" از سال گذشته آغاز شده که با اجرای این طرح ظرفیت تولید سالیانه کارخانه از 3 میلیون و 400 هزار تن فعلی به 4 میلیون تن افزایش خواهد یافت. این طرح به گونه ای است که بدون متوقف کردن خط تولید فعلی عملیات توسعه اجرا می شود و در حال حاضر به ظرفیت 3 میلیون و 648 هزار تن رسیده و انتظار داریم تا پایان نیمه اول سال جاری به ظرفیت کامل 4 میلیون تن برسیم . برای اجرای این طرح هم 905 میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری شده است.

"طرح تأمین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان" كه با توجه به نیاز آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد و محدودیت های شدید منطقه ای در تأمین آب مورد نیاز، در قالب قرارداد فی مابین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و سازمان آب و فاضلاب استان یزد (با نظارت سازمان آب و فاضلاب کشور) تفاهم گردید که سازمان مذکور در قبال اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان و احداث تأسیسات تصفیه فاضلاب توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، اختیار استفاده از پسآب آن به مدت حداقل 30 سال را به شرکت واگذار نماید. این قرارداد در نوع خود ، اولین قرارداد عملیاتی از این بابت بوده و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با انتفاع از پسآب تصفیه شدۀ فاضلاب ، آب مورد نیاز خود و برای مصرف در کارخانه های فولاد و احیاء را تأمین می نماید. کـل سـرمایه گذاری این طرح 1 میلیـارد و 939 میلیون ریال است و پیش بینی شده است در سه ماهه اول سال 1396به بهره برداری برسد .

محمود نوریان افزود: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین با هدف افزایش بهره وری و توسعه فعالیت های برای ارزش آفرینی، در بسیاری از طرح های صنعتی و زیر بنایی مشارکت فعال داشته از جمله طرح : "آهن و فولاد سرمد ابرکوه" كه اجرای این طرح با ظرفیت تولید سالیانه 600 هزار تن فولاد خام و 500 هزار تن محصولات نورد، با سرمایه گذاری 1 هزارو و 939 میلیارد ریال از آذر ماه 91 آغاز شده که بخش نورد این مجموعه بهمن ماه سال 1395 راه اندازی گردید و بخش فولاد در پایان سال 1397 آماده بهره برداری خواهد شد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به میزان 65 درصد در این پروژه سرمایه گذاری کرده است .

"طرح تأمین و انتقال آب خلیج فارس" از ديگر طرح ها است. چادرملو یکی از شرکت های بزرگی است که در طرح انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور به میزان 22 درصد مشارکت دارد . این پروژه از بندرعباس تا یزد و در ۳ فاز اجرایی می‌شود که فاز اوّل آن خط انتقال آب به طول ۲۹۲ کیلومتر از بندرعباس تا گل‌گهر سیرجان، فاز دوّم از گل‌گهر تا مس سرچشمه در رفسنجان به طول ۱۳۶ کیلومتر و فاز سوّم از مس سرچشمه تا معدن سنگ‌آهن چادرملوی یزد به طول ۳۰۷ کیلومتر است. سرمایه‌گذاری اولیه بالغ بر 6 هزار و400 میلیارد ریال است، پیش‌بینی می‌شود اجرای کل طرح تا گل‌گهر ۴ سال به طول انجامد. در مرحله اوّل، ۱۵۰میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب در دستور کار قرار دارد که مقرر شده ۱۱۰میلیون مترمکعب آن به استان‌های کرمان و یزد منتقل شود.

مدیر عامل شرکت چادرملو همچنین گفت: چادرملو در سهام شرکت آهن و فولاد ارفع به میزان 39 درصد ، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان معادل 30 درصد شرکت کاوند نهان زمین به میزان 29 درصد ، شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس به میزان 20 درصد ، شرکت تأمین سرمایه امید معادل 17 درصد ، شرکت نوین الکترود اردکان به میزان 17 درصد ، شرکت توسعه آهن و فولادگل گهر معادل 10 درصد و ... مشارکت نموده است.

نوریان با اشاره به سرمایه گذاری 44 هزار و 550 میلیارد ریالی این شرکت برای اجرای طرح های توسعه خود گفت : با اجرای این طرح ها، این شرکت برای 7 هزار نفر به طور مستقیم و 35 هزار نفر غیر مستقیم و در مجموع برای 42 هزار نفر اشتغالزایی کرده است .

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مورد طرح ها و برنامه های آینده این شرکت افزود : در دورنمای 5 ساله چادرملو چند طرح برنامه ریزی شده است . از جمله:

"طرح احداث دو واحد نورد میلگرد"؛ احداث دو واحد نورد میلگرد با ظرفیت 1.2 میلیون تن در سال به عنوان یکی از طرح های آتی شرکت ، در دست مطالعه می باشد. در این طـرح مبلغ 42 میلیـون یـورو بابت ماشین آلات و تجهیزات خارجی و 840 میلیارد ریال بابت ماشین آلات و تجهیزات داخلی ، عملیات ساخت و نصب پیش بینی گردیده است. ارزش کل سرمایه گذاری در این طرح (شامل بخش ارزی و ریالی) معادل 2 هزارو 646 میلیارد ریال می باشد. پیش بینی شده است این طرح در امسال آغاز و در پایان سال 1399 به بهره برداری برسد. منابع مورد نیاز اجرای طرح فوق از محل تسهیلات یا اخذ فاینانس پیش بینی شده است.

"طرح احداث کارخانۀ گندله سازی جدید احداث کارخانۀ گندله سازی جدید با ظرفیت 4 میلیون تن در سال به عنوان یکی از طرح های آتی شرکت ، در دست مطالعه می باشد. در این طـرح مبلغ 89 میلیـون یـورو بابت ماشین آلات و تجهیزات خارجی و 3 هزارو 350 میلیارد ریال بابت ماشین آلات و تجهیزات داخلی ، عملیات ساخت و نصب پیش بینی گردیده است. ارزش کل سرمایه گذاری در این طرح (شامل بخش ارزی و ریالی) معادل 7 هزارو 177 میلیارد ریال می باشد. پیش بینی شده است این طرح نیز امسال آغاز و در پایان سال 1400 به بهره برداری برسد. منابع مورد نیاز اجرای طرح فوق از محل اخذ فاینانس پیش بینی شده است.

وی در خصوص ظرفیت های توسعه معادن و صنایع معدنی ایران گفت: شکی نیست که ظرفیت های بسیار بالای معدنی ایران قابلیت توسعه بیش از پیش را دارند تا جائیکه می توان به جرأت ادعا کرد، محصولات معدنی ایران در صورت رفع مشکلات موجود و تکمیل زنجیره تولید، بهترین و مناسبترین جایگزین برای برداشته شدن اتکای دولت بر درآمدهای نفتی است.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که اخیراً نیز در همایش سنگ آهن از وی به عنوان معدنکار پیشکسوت تجلیل شد، افزود: ایران جز 10 کشور نخست جهان و اولین کشور خاورمیانه از نظرداشتن ذخایر معدنی است. تاکنون نزدیک به 70 نوع ماده معدنی با 40 میلیارد تن ذخیر قطعی در کشور شناسایی شده که ارزشی معادل 770 میلیارد دلار دارد و جالب است بدانید اكتشافاتی كه تاكنون انجام شده كمتر از 8 درصد مساحت جغرافیایی كشور است که در صورت وجود اراده ای قوی و برنامه ریزی مناسب می توان به منابع بسیار غنی تری دسترسی پیدا کرد. بررسی ها نشان داده ایران روی کمربند آهن، روی، سرب، مرمیت، مس و طلا قرار دارد و دست کم 100 سال مواد معدنی برای تولید و استخراج دارد ولی با وجود همه این ذخایر بسیار غنی معدنی و پتانسیل رشد اقتصادی کشور به واسطه معادن، ایران تاکنون نتوانسته است برداشت مناسبی از ذخایر معدنی خود داشته باشد و سهم صادرات مواد معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور بسیار اندک است. ما با 340 تن برداشت سالانه از ذخایر معدنی کم تر از 0.4 درصد ازذخایر خود را استخراج می کنیم درحالی که استاندارد برداشت از ذخایر معدنی در جهان یک درصد از حجم کلی ذخایر در سال و سهم بخش معدن و صنایع معدنی در صادرات غیر نفتی کشور ها سالانه 30 تا 35 درصد است.

نوریان در پاسخ به این سوال که چگونه می توانیم علاوه بر ترسیم دورنمای روشن از صنعت فولاد، در خصوص تکمیل زنجیره تولید و خروج از اقتصاد تک محصولی اقدامی عملی کرد گفت : واقعیت این است که برخی موانع موجود در بخش معدن در سال‌های اخیر علاوه بر کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش ، موجب غیرفعال شدن برخی از معادن فعال کشور هم شده است . الآن سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی ما کمتر از یک درصد است در حالی که حداقل باید 3 درصد باشد . اگر بخواهم مشکلات بخش معادن و صنایع معدنی را خلاصه کنم باید، به نبود شناخت کافی از پتانسیل های معدنی کشور و ضعف برنامه‌های اکتشافی و تامین منابع مالی لازم برای آنها.

- اجرا نشدن برنامه چهارم و پنجم توسعه در بخش اکتشاف و توسعه معادن .

- کم­توجهی به توسعه زیرساختهای مورد نیاز بخش معدن.

- نقص قوانین و بوروکراسی­ها در مقابل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی.

- افزایش هزینه های انرژی، حمل و نقل و ... .

- تعرفه های بالای بهره مالکانه ، حقوق دولتی و حق انتفاع بدون در نظر گرفتن شرایط موجود

- کمبود نقدینگی، بهره زیاد بانک ها، تسهیلات کم و ...

- مشکلات صدور مجوزها و فقدان پنجره واحد، بوروکراسی و دیوانسالاری

- عدم ثبات قانون و مقررات

- فقدان جهت‌گیری توسعه‌ای با نگاه صادراتی با رعایت افزایش ارزش افزوده در فراورده‌ها

- توجه نکردن به مزیتهای نسبی کشور در راستای برنامه‌های توسعه‌ای

- نامناسب بودن محیط کسب و کار برای سرمایه‌گذاری داخلی، خارجی و تولید

- چابک نبودن دولت و سازمانهای دولتی مرتبط

- توسعه نامتوازن بخش صنایع معدنی (فولاد و ...)

- کاهش شدید قیمت های جهانی

که همه این عوامل موجب افزایش ریسک و بی انگیزه کردن بخش خصوصی برای سرمایه گذاری شده است .

وی در پاسخ به اينكه چطور با تمام این موانعی که اشاره شد، چادرملو توانسته به فعالیت خودش ادامه دهد ؟، گفت : شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو که سهام آن متعلق به صدها هزار سهامدار حقیقی و حقوقی است با وجود موانع داخلی و مشکلات ناشی از تحریم های اقتصادی سعی کرد با اتخاذ تدابیری نه تنها به فعالیت تولیدی خودش ادامه دهد بلکه طرح ها و برنامه های توسعه خود را هم هر چند با تاخیر در برنامه زمانبندی، اما با موفقیت به پیش ببرد .

مدیر عامل شرکت چادرملو در ادامه این مصاحبه با اشاره به عزم راسخ مدیران شرکت در تکمیل زنجیره تولید با هدف ایجاد ارزش افزوده در مواد معدنی گفت : یکی از رمزهای موفقیت ما حرکت به جلو برای تحقق برنامه ریزی های دقیق بر اساس چشم انداز ترسیم شده شرکت است . ما نسبت به سهامداران که به مدیران مجموعه اعتماد کرده اند متعهد هستیم و باید منافع آنها را در چارچوب سیاست های کلان نظام حفظ کنیم .

نوریان تصریح کرد : در سال های اخیر سختی ها و فشارهای بسیاری را تحمل کردیم اما چون به عملکرد خود ایمان و باور داشتیم با مقاومت در برابرهمه ناملایمات چرخ این واحد عظیم معدنی و صنعتی را همچنان به گردش درآوردیم و به یاری خدا و حمایت سهامداران حقیقی و حقوقی، به توسعه طرح های تکمیلی خود می اندیشیم .

مدیر عامل "کچاد" در خاتمه سخنان خود افزود: ما خود را نسبت به اطلاع رسانی به موقع و شفاف به سهامداران و و برنامه ریزی جه ارزش افرینی در سرمایه گذاری ها متعهد می دانیم و امیدوار هستیم با اعتماد و حمایت های این عزیزان همچنان در جهت توسعه گام برداریم .


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
اقای دکنرنوریان خدا قوت به شما وهمکارانتان به جزامورسهام