بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
کد خبر : ۱۷۴۲۸۸

موشک کلاب یا کالیبر (Klub Missile) که در سال ۲۰۱۲ وارد خدمت در ارتش روسیه شدند به سر جنگی ۴۵۰ کیلوگرمی مسلح می‌شوند و برد موثر مدل‌های مختلف آن بین 200 تا ۲۵۰۰ کیلومتر است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موشک های روسی در نبرد با تروریست های داعش نقش مهمی را ایفا کردند که یکی از مهمترین این نقش ها را موشک "کالیبر" در نبرد با تروریست های داعش اعمال کرد. 

روسیه موشک های دوربردی از این نوع را ساخت؛ این کشور ساخت موشک های کالیبر را در دهه های هفتاد و هشتاد ، همزمان با اجرای طرح آمریکا در ساخت "تاماهاک" آغاز کرد.
 
در قرن 21 ، موشک های کالیبر به روز شدند و درنتیجه نسل جدیدی ازاین موشک ها ساخته شد. البته این موشک های به روز شده در نمایشگاه های بین المللی به نمایش گذاشته نشدند.
  
موشک کلاب یا کالیبر  (Klub Missile)  در انواع و ابعاد مختلف ساخته شده که قابلیت مولتی پرپوز (چند کاربردی) داشته که اهداف را می‌توانند در سطح و دریا مورد هجمه قرار دهند. با توجه به دیتاهای اولیه شلیک موشک از دریای کاسپین و در نزدیکی بندر "آستاراخان" انجام شده و هدف آن از بین بردن مواضع تروریست‌ها بوده است. 
 
ورود احتمالی موشک کالیبر به آوردگاه جنگ سوریه/آمریکا به موشک هایش مغرور نشود + مشخصات و تصاویر 
 
این موشک‌ها که در سال ۲۰۱۲ وارد خدمت در ارتش روسیه شدند به سر جنگی ۴۵۰ کیلوگرمی مسلح می‌شوند و برد موثر مدل‌های مختلف آن بین 200 تا ۲۵۰۰ کیلومتر است. 

موشک "کالیبر" یک موشک سطح به سطح بوده که بسته به نوع کاربری می‌تواند زمین یا دریاپایه باشد. نوع زمین‌پایه آن کروز بوده که می‌تواند اهداف را به صورت جدی هدف قرار دهد (لازم به توضیح است که موشک کروز قابلیت رهگیری هدف از مرحله پس از روانه سازی (Launching) تا انهدام را دارد). 

این موشک بسته به نوع بین 6 تا 8.5 متر طول، سرعت بین 0/8 تا 3 ماخ، هدایت اینرسی (Inertial Guidance)/ آشیانه‌یاب فعال/ ماهواره‌ای و قابلیت حمل از طریق کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها را دارد که کلاس‌های مختلف این موشک بین 250 تا بیش از 2000 کیلومتر برد دارند. 

طبق برآوردهای صورت گرفته موشک کروز  "کلاب (کالیبر)" را می‌توان از زیردریایی های کلاس "کیلو (Kilo Class Submarine)"، "لادا (Lada)"، "آکولا (Lada)"، "یاسن (Yasen)"، "بویان ام (Buyan -M)"، "گورشکوف (Gorshkov)" و "گپارد (Gepard)" شلیک کرد.
 
ورود احتمالی موشک کالیبر به آوردگاه جنگ سوریه/آمریکا به موشک هایش مغرور نشود + مشخصات و تصاویر 
 
 
این موشک ها به هدف های خود که در فاصله 1500 كيلومتر ی از محل شلیک واقع بود ، اصابت کرد و همین مساله بسیاری از ناظران را شگفت زده کرد؛ زیرا آنگونه که معروف بود، برد موشک های کالیبر بیش از 300 کیلومتر نیست.


روسیه در حملات اولیه خود علیه گروه تروریستی داعش از موشک‌های کروز با برد 1500 کیلومتر که اصطلاحاً "میان‌برد" خوانده می‌شوند استفاده می‌کرد‌؛ اما پس از آنکه داعش مسئولیت سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری روسی را در صحرای سینای مصر به تلافی حضور نظامی این کشور در سوریه بر عهده گرفت، مسکو از موشک‌های دوربرد خود نیز برای نابودی مواضع داعش رونمایی کرد.
 
ورود احتمالی موشک کالیبر به آوردگاه جنگ سوریه/آمریکا به موشک هایش مغرور نشود + مشخصات و تصاویر 
 
ورود احتمالی موشک کالیبر به آوردگاه جنگ سوریه/آمریکا به موشک هایش مغرور نشود + مشخصات و تصاویر 

به گفته منابع روسی از جمله راشا تودی، ۱۰ ناو جنگی روسیه در عملیات‌های مسکو علیه تروریست‌ها حضور دارند که از این تعداد، ۶ فروند ناو از جمله یک ناو بزرگ هواپیمابر در دریای مدیترانه قرار دارند.
 
عمده حملات موشکی روسیه علیه داعش از عرشه این ناوها صورت می‌گیرد. اولین تجربه جنگی موشک‌های کالیبر سال ۲۰۱۵ در جریان حملات روسیه علیه داعش و مخالفان سوریبود که در آن کشتی‌های جنگی روسیه در دریای کاسپین ۲۶ فروند از مدل دوربرد آن‌ها را به سوی مواضع داعش در سوریه شلیک کردند.

حضور نظامی فدراسیون روسیه در سوریه، معادلات جدیدی را در منطقه رقم خواهد زد و باعث افزایش قدرت دولت سوریه و روسیه در نبرد با تروریست های تکفیری خواهد شد. 

استفاده از سلاح‌های پیشرفته در نبرد با تروریست‌های تکفیری داعش و جبهه‌النصره و ارتش آزاد، احرارالشام و جیش‌الاسلام و .... باعث می‌شود تا مسکو علاوه بر فرصت یافتن برای آزمایش‌ سلاح‌های جدید خود در منطقه، بازارهای جدید فروش سلاح‌هایش را ایجاد کند.
 
غرور کاذب دولت آمریکا در شلیک موشک بالستیک به سمت خاک سوریه ؛ موجب شده تا شاید مجددا غرش موشک های قدرتمند کالیبر علیه تروریست های مورد حمایت آمریکا در سوریه را شاهد باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر